Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport (Antwerpen), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Hye Dirk, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod PR en Voorlichting behandelt de verschillende rollen en taken van de PR-functionaris, het belang van een eenduidige en eenzijdige identiteit en imago van een organisatie. Wederzijds begrip opbouwen tussen een organisatie en diverse doelgroepen (medewerkers, journalisten, buurtbewoners, aandeelhouders, actiegroepen, enz.) vormt de essentie van Public Relations. Het luik Voorlichting richt zich op campagnes om het gedrag van een doelgroep te wijzigen.
Het olod PR en Voorlichting bereidt de student voor op een gedegen kennis van public relations zodat hij de interne en externe communicatie van een bedrijf of organisatie kan ondersteunen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
10COMM: data: verzamelt en verwerkt data in functie van de communicatiestrategie en het communicatieplan.
De student benoemt de verschillende stappen die ondernomen dienen te worden bij crisiscommunicatie
|
11COMM: projecten en acties: ondersteunt een bedrijf of organisatie bij de uitvoering en de coördinatie van communicatieprojecten en –acties, rekening houdend met de communicatiestrategie.
De student draagt elementen aan om een persmap samen te stellen
|
De student zet de PR instrumenten gepast in om een opgelegd doel te bereiken
|
12COMM: teksten: schrijft en redigeert eenvoudige teksten binnen een aangeleverd format.
De student verricht schrijf- en redactiewerk van eenvoudige teksten
|
13COMM: interne en externe communicatie: ondersteunt de interne en externe communicatie van een bedrijf of organisatie.
De student herkent en onderscheidt verschillende verschijningsvormen van PR
|
De student verklaart het belang van het imago en de reputatie van een organisatie
|
Leerinhoud
- Identiteit en imago
- Definities van PR
- De rollen van de PR-functionaris
- De taken van de PR-functionaris
- Schetsen van een relatienetwerk
- Networking, incl. perscontacten
- Voorlichting
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Geen commentaar (voor woordvoerders en persverantwoordelijken), Sara Vercauteren, Pelckmans Pro.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | Kennistoets gebaseerd op de theorie van het interactief hoorcollege (50%) |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | Vaardigheidstoets hands off via praktische opdrachten (50%) |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | Indien de student in de eerste examenperiode minstens een voldoende (minstens 10/20) behaalde voor dit deel, wordt hij voor dit deel in de tweede examenperiode vrijgesteld. De punten worden automatisch overgedragen naar de tweede examenperiode. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | Indien de student in de eerste examenperiode minstens een voldoende (minstens 10/20) behaalde voor dit deel, wordt hij voor dit deel in de tweede examenperiode vrijgesteld. De punten worden automatisch overgedragen naar de tweede examenperiode. |