Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Digitale vaardigheden marketing32444/2148/2122/1/86
Studiegids

Digitale vaardigheden marketing

32444/2148/2122/1/86
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport (Antwerpen), trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • marketingsupport
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Jacobs Chloë, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Waarschuwing

Deze informatie is onder voorbehoud van de verdere evolutie van de Coronamaatregelen.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel is tolereerbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 76,00 uren

Korte omschrijving

Het olod digitale vaardigheden behandelt de aspecten van grafische vormgeving en de vaardigheden die belangrijk zijn met het werken met online media. De focus wordt hierbij gelegd op het praktisch gebruik van social media.
Het olod digitale vaardigheden bereidt de student voor op een gedegen kennis en een beschikking over de juiste vaardigheden om online communicatie- en marketinguitingen te plaatsen en evalueren.  

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: tools & technieken: ondersteunt de afdeling/organisatie en maakt correct gebruik van passende tools en technieken in functie van marketing- en/of communicatieactiviteiten.
De student schetst de werking van online acquisitie en kan een SEO-advies interpreteren
De student herkent verschillende vormen van online reclamemogelijkheden
De student past de basisprincipes van online marketing toe
08: eigen deskundigheid: zelfkritisch, identificeert eigen professionaliseringsnoden, ontwikkelt en verbetert hierbij permanent de eigen deskundigheid.
De student creërt digitale content
De student beschrijft het belang van personalisatie, volgbaarheid, traceerbaarheid en conversie bij social media
11COMM: projecten en acties: ondersteunt een bedrijf of organisatie bij de uitvoering en de coördinatie van communicatieprojecten en –acties, rekening houdend met de communicatiestrategie.
De student verspreidt digitale content
11MARK: projecten en acties: ondersteunt een bedrijf of organisatie bij de uitvoering en de coördinatie van marketingprojecten- en acties, rekening houdend met de marketingstrategie.
De student stelt op basis van een briefing een moodboard samen
De student vindt inspiratie, denkt op een creatieve wijze en vertaalt ideeën naar een beeld
De student schetst de structuur van een basic marketingplan op basis van een SMART doelstelling.
De student volgt nieuwe ontwikkelingen op het gebied van veiligheid en privacy op social media op
De student verzamelt en verwerkt data.

Leerinhoud

  • het belang van vormgeving binnen digitale marketing
  • duiding van SEO en andere toepassingen in zoekmachinemarketing
  • de voornaamste toepassingen van online marketing
  • analytics en metrics
  • eenvoudige grafische toepassingen 
  • gebruik hiervan op social media binnen een bedrijfscontext
  • link van digitale content met de salesstrategie en branding 

Studiematerialen (lijst)

Social Media Smaakmakers (hapklare succesrecepten voor uw bedrijf)Verplicht
  • Auteur: N. Tempelaere

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Social Media Smaakmakers, N. Tempelaere (Lannoo Campus)


Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Social Media Smaakmakers, Lannoo Campus, Nico Tempelaere

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)4,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)10,00 uren
Vormen van groepsleren (avondtraject)4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)86,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)8,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)16,00 uren
Vormen van groepsleren (dagtraject)4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)76,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie50,00