Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport (Antwerpen), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Baccarne Jan, Tiebos Ruud, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel marketingtopics behandelt verschillende subvormen van marketing zoals retailmarketing en non-profitmarketing. Er wordt extra aandacht besteed aan de toekomst van de Retail. Daarnaast wordt het verschil tussen B2B en B2C marketing bekeken. Tenslotte zoomt het olod in op de verschillende elementen en de opbouw van een marketingplan.
Het opleidingsonderdeel marketingtopics bereidt de student voor om analytisch en stap voor stap aan de slag te gaan met het aandragen van elementen en het opvolgen van actiepunten uit het marketingplan.
Begincompetenties (tekst)
Competenties mbt de module Principes van Marketing
OLR-Leerdoelen (lijst)
10MARK: data: verzamelt en verwerkt data in functie van de marketingstrategie en het marketingplan.
De student schetst de structuur van een basic marketingplan op basis van een SMART doelstelling.
|
De student ondersteunt bij het uitvoeren van een interne analyse en maakt hierbij gebruik van theoretische marketingmodellen.
|
De student stelt een SWOT-analyse op a.d.h.v. de nodige analyses voorafgaand, en dit ten aanzien van een SMART doelstelling. |
De student geeft, op basis van een gekozen strategie, de (nieuwe) marketingmix vorm
|
De student ondersteunt bij het uitvoeren van een externe analyse en maakt daarbij gebruik van relevante theoretische marketingmodellen.
|
De student schetst de structuur van het marketingplanningsproces op basis van een SMART doelstelling.
|
11MARK: projecten en acties: ondersteunt een bedrijf of organisatie bij de uitvoering en de coördinatie van marketingprojecten- en acties, rekening houdend met de marketingstrategie.
De student stelt een concrete to-dolijst op, afgeleid uit de marketingmix, met een kostenoverzicht (financiële onderbouwing).
|
De student verklaart het begrip retailmarketing met eigen woorden
|
De student verklaart het verschil tussen B2B en B2C marketing
|
De student verklaart het begrip social-profit marketing met eigen woorden
|
Leerinhoud
- retailmarketing
- B2B marketing
- non-profit marketing
- het marketingplan
- SWOT analyses
- SMART doelstellingen
- interne en externe analyses
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Content Marketing - van marketeer tot uitgever, Lannoo Campus
Extra:
- Literatuur mbt basis marketing (zie ook principes van marketing)
- Elk boek dat strategische marketingplanning behandelt is behulpzaam.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Projectopdracht | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 100,00 | |