Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport (Antwerpen), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Co-titularis(sen): Bollaerts Bart, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Marktonderzoek behandelt de basisprincipes van het kwalitatieve en kwantitatieve marktonderzoek, en de juiste analyse van de verkregen gegevens. Marktonderzoek is de laatste jaren een onmisbaar onderdeel geworden van de marketing. Inzicht in markt en consument zijn de sleutel om zich te onderscheiden als succesvolle onderneming.
Het olod Marktonderzoek bereidt voor op het praktisch ondersteunen van een marktonderzoek.
OLR-Leerdoelen (lijst)
10MARK: data: verzamelt en verwerkt data in functie van de marketingstrategie en het marketingplan.
De student brengt de elementen van een onderzoeksopzet aan
|
De student beschrijft hoe marktonderzoek uitgevoerd wordt
|
De student neemt enquêtes af en voert de gegevens van de afgenomen enquêtes in in Excel
|
De student neemt een vooraf opgesteld gestandaardiseerd interview af
|
De student licht de begrippen betrouwbaarheid en validiteit toe
|
De student beschrijft hoe een steekproef samengesteld wordt
|
De student controleert ingevoerde gegevens op o.a. validiteit en kwaliteit.
|
De student voert basisanalyses uit op verkregen gegevens.
|
De student beschrijft het verschil tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek
|
De student assisteert bij een focusgesprek
|
De student assisteert bij het opstellen van vragenlijsten
|
Leerinhoud
- Inleiding hoe pak je een marktonderzoek aan
- Desk Research
- Kwalitatief vs kwantitatief
- Opstellen van een vragenlijst
- Enquêtes en interviews
- Persoonlijke - en straatinterviews
- Steekproeven
- Vragenlijsten
- Veldwerk
- Observatie
- Verwerking van de gegevens
- Basisprincipes data-analyse
- The Nielsen company (optioneel)
Studiematerialen (lijst)
Marktonderzoek in rechte lijnVerplicht€ 35,00- Auteur: Marc De Laet / Pol Toye
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Marktonderzoek in rechte lijn Marc De Laet, Pol Toye ISBN : 978 90 455 3143 4 (laatste versie)
Eigen Cursus en Oefeningen
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 100,00 | |