Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Sales- en accountsupport32449/2148/2122/1/62
Studiegids

Sales- en accountsupport

32449/2148/2122/1/62
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport (Antwerpen), trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • marketingsupport
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van den Broeck Peter, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Waarschuwing

Deze informatie is onder voorbehoud van de verdere evolutie van de Coronamaatregelen.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel is tolereerbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel sales- en accountsupport behandelt de rol en de plaats van de salesafdeling in een organisatie. Hij/zij leert hoe de samenwerking tussen de sales- en de marketingdepartement verloopt. Er wordt praktisch bekeken hoe er aan klantenmanagement en acquisitie gewerkt wordt. Tenslotte bekijken we hoe een offerte dient opgesteld te worden en behandelen we prijs-, leverings- en betalingsconditities.
Het opleidingsonderdeel sales- en accountsupport bereidt de student verder voor op een functie als sales representative of customer service medewerker.

OLR-Leerdoelen (lijst)

02: informatie- en databeheer: helpt bij het beheer van de informatie en data (van een afdeling) van een bedrijf of organisatie.
De student geeft data in het CRM systeem in 
De student haalt data uit het CRM systeem en zet deze gepast in
03: probleemoplossend & doelgroepgericht: werkt probleemoplossend en doelgroepgericht.
De student brengt opdrachten voortkomende uit het salesplan tot een goed einde 
De student gaat in een gesimuleerde situatie op constructieve wijze om met de moeilijkheden en de negatieve gevoelens die met interculturele ontmoetingen gepaard kunnen gaan. 
04: zelfstandig, team, (pro)actief: werkt zowel zelfstandig als in team, en handelt (pro)actief.
De student herkent de wijze waarop sales in een onderneming georganiseerd wordt 
05: contacten & relaties: onderhoudt contacten en relaties in functie van het uitvoeren van marketing en/of communicatieprojecten en -acties.
De student duidt de rol van sales in een organisatie 
De student duidt de plaats van sales in een organisatie
De student beschrijft de samenwerking en de eventuele valkuilen tussen de marketing- en de salesafdeling
12MARK: commerciële medewerkers: biedt ondersteuning aan commerciële medewerkers.
De student maakt een offerte op 
De student verduidelijkt prijs-, leverings- en betalingscondities en volgt deze op

Leerinhoud

  • De rol en plaats van sales in een organisatie
  • De organisatie van sales
  • Het salesplan
  • Klantenmanagement en acquisitie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)6,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)60,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)8,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)16,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets40,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets40,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie60,00