Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Werkplekleren 4 Marketing34485/2148/2122/1/28
Studiegids

Werkplekleren 4 Marketing

34485/2148/2122/1/28
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport (Antwerpen), trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • marketingsupport
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Co-titularis(sen): Bouts Patrick, Campo Catherine, De Craene Charis, Falat Janah, Janssens Carlos, Mols Nadia, Tiebos Ruud, Van den Wyngaert Vicky, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 390,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Werkplekleren 4 behandelt de uitoefening in het werkveld in de vorm een stage op een marketingafdeling van een bedrijf. De student leert de verworven theoretische kennis van de hele opleiding te toetsen in de praktijk. Hij doet praktijkervaring op en is in staat om alles in een vlotte en heldere paper te verwoorden. De paper heeft de vorm van een stagerapport. De paper wordt door hem voorgesteld en verdedigd voor een jury.
Het olod Werkplekleren 4 bereidt voor op een operationele functie in een marketingomgeving. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: tools & technieken: ondersteunt de afdeling/organisatie en maakt correct gebruik van passende tools en technieken in functie van marketing- en/of communicatieactiviteiten.
De student maakt correct gebruik van passende tools en technieken.
02: informatie- en databeheer: helpt bij het beheer van de informatie en data (van een afdeling) van een bedrijf of organisatie.
De student beheert informatie en data (bv. klantengegevens aanpassen, aanpassingen doen op de website, de voorraad checken,...)
03: probleemoplossend & doelgroepgericht: werkt probleemoplossend en doelgroepgericht.
De student werkt doelgroepgericht, zowel met interne als externe doelgroepen. 
De student past zijn communicatiestijl aan de doelgroep en het communicatieformat aan. 
De student hanteert een probleemoplossende aanpak
04: zelfstandig, team, (pro)actief: werkt zowel zelfstandig als in team, en handelt (pro)actief.
De student werkt zelfstandig binnen eigen taakomschrijving 
De student werkt constructief samen met de verschillende stakeholders en handelt proactief.
De student neemt zijn verantwoordelijkheid op gecoacht door de werkplekbegeleider
05: contacten & relaties: onderhoudt contacten en relaties in functie van het uitvoeren van marketing en/of communicatieprojecten en -acties.
De student onderhoudt contacten en relaties in functie van het uitvoeren van marketing en/of communicatieprojecten en -acties
06: projecten en acties: organiseert marketing en/of communicatieprojecten en -acties en stemt af met de betrokken partijen.
De student ondersteunt in opdracht van een leidinggevende de organisatie van communicatie- en/of marketingevents
07: talen: gebruikt meerdere talen bij het uitvoeren van zijn marketing- of communicatieactiviteiten.
De student gaat authentiek om met bezwaren, weerstand en klachten 
De student gebruikt Nederlands bij het uitvoeren van de marketing- of communicatieactiviteiten 
De student hanteert gepast verbaal gedrag
08: eigen deskundigheid: zelfkritisch, identificeert eigen professionaliseringsnoden, ontwikkelt en verbetert hierbij permanent de eigen deskundigheid.
De student identificeert eigen professionaliseringsnoden 
De student volgt de geplande acties op en evalueert deze naderhand 
De student hanteert een kritische houding t.o.v. zichzelf en de werkomgeving
De student handelt zorgvuldig en stipt
De student volgt de recente ontwikkelingen in verband met marketing op in functie van de noden op de werkplek
09: kwaliteitszorg: draagt in overleg met de leidinggevende bij aan de kwaliteitszorg door projecten en acties op te volgen, te evalueren, verbetervoorstellen te formuleren en deze te implementeren.
De student formuleert en bespreekt ideeën ter verbetering van de marketingacties 
De student volgt de geplande acties op en evalueert deze naderhand
10MARK: data: verzamelt en verwerkt data in functie van de marketingstrategie en het marketingplan.
De student verzamelt en verwerkt data. 
De student legt vlot verbanden tussen gegevens i.v.m de marketingstrategie en het marketingplan
11MARK: projecten en acties: ondersteunt een bedrijf of organisatie bij de uitvoering en de coördinatie van marketingprojecten- en acties, rekening houdend met de marketingstrategie.
De student ondersteunt de organisatie met marketingprojecten of marketinggerelateerde projecten, rekening houdend met de marketingstrategie 
De student vertaalt marketingdoelen in concrete marketingacties 
De student werkt ideeën uit voor de promotiecampagnes 
De student bepaalt in overleg met de leidinggevende de doelstellingen, de doelgroep en de kanalen voor de actie of het project 
De student neemt actief deel aan het zoeken van nieuwe ideeën, manieren en alternatieven om het gewenste resultaat te bereiken 
12MARK: commerciële medewerkers: biedt ondersteuning aan commerciële medewerkers.
De student ondersteunt commerciële medewerkers (bv. display in elkaar steken, flyers ophalen, aanzet PPT maken,...).
De student voert een professioneel telefoongesprek 
De student informeert klanten 
De student overtuigt klanten 
De student stelt een 'winning proposal' voor aan de klant

Leerinhoud

Functioneert op professionele wijze in een marketingomgeving

  • De student doorgrondt de werking, de rol en de plaats van de marketing discipline binnen een organisatie
  • De student past binnen een sales en marketingcontext van een of meerdere vakdisciplines de principes toe. Bv. van digitale marketing; van reputatiemanagement; van marketingcommunicatie; van budgettering; van HRM; van interne communicatie; enz.
  • De student neemt de gepaste houding aan en past de geleerde vaardigheden toe.


Studiematerialen (tekst): Verplicht

Er wordt gebruik gemaakt van de stagehandleiding en stagebeoordelingsformulieren.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren4,00 uren
Werkplekleren en/of stage256,00 uren
Werktijd buiten de contacturen130,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio10,00
AcademiejaarReflectieopdracht10,00
AcademiejaarStage80,00

Toetsing (tekst)

 Tijdens de stageperiode moet de student een logboek bijhouden a.d.h. waarvan hij tussentijds rapporteer aan de verantwoordelijke lectoren voor de stage. Afrondend dient hij een paper in die hij verdedigt voor een jury.