Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport (Antwerpen), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
15 studiepunten
Co-titularis(sen): Bouts Patrick, Campo Catherine, De Craene Charis, Falat Janah, Janssens Carlos, Mols Nadia, Tiebos Ruud, Van den Wyngaert Vicky, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 390,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Werkplekleren 4 behandelt de uitoefening in het werkveld in de vorm een stage op een marketingafdeling van een bedrijf. De student leert de verworven theoretische kennis van de hele opleiding te toetsen in de praktijk. Hij doet praktijkervaring op en is in staat om alles in een vlotte en heldere paper te verwoorden. De paper heeft de vorm van een stagerapport. De paper wordt door hem voorgesteld en verdedigd voor een jury.
Het olod Werkplekleren 4 bereidt voor op een operationele functie in een marketingomgeving.
OLR-Leerdoelen (lijst)
01: tools & technieken: ondersteunt de afdeling/organisatie en maakt correct gebruik van passende tools en technieken in functie van marketing- en/of communicatieactiviteiten.
De student maakt correct gebruik van passende tools en technieken.
|
02: informatie- en databeheer: helpt bij het beheer van de informatie en data (van een afdeling) van een bedrijf of organisatie.
De student beheert informatie en data (bv. klantengegevens aanpassen, aanpassingen doen op de website, de voorraad checken,...)
|
03: probleemoplossend & doelgroepgericht: werkt probleemoplossend en doelgroepgericht.
De student werkt doelgroepgericht, zowel met interne als externe doelgroepen.
|
De student past zijn communicatiestijl aan de doelgroep en het communicatieformat aan.
|
De student hanteert een probleemoplossende aanpak
|
04: zelfstandig, team, (pro)actief: werkt zowel zelfstandig als in team, en handelt (pro)actief.
De student werkt zelfstandig binnen eigen taakomschrijving
|
De student werkt constructief samen met de verschillende stakeholders en handelt proactief. |
De student neemt zijn verantwoordelijkheid op gecoacht door de werkplekbegeleider
|
05: contacten & relaties: onderhoudt contacten en relaties in functie van het uitvoeren van marketing en/of communicatieprojecten en -acties.
De student onderhoudt contacten en relaties in functie van het uitvoeren van marketing en/of communicatieprojecten en -acties
|
06: projecten en acties: organiseert marketing en/of communicatieprojecten en -acties en stemt af met de betrokken partijen.
De student ondersteunt in opdracht van een leidinggevende de organisatie van communicatie- en/of marketingevents
|
07: talen: gebruikt meerdere talen bij het uitvoeren van zijn marketing- of communicatieactiviteiten.
De student gaat authentiek om met bezwaren, weerstand en klachten
|
De student gebruikt Nederlands bij het uitvoeren van de marketing- of communicatieactiviteiten
|
De student hanteert gepast verbaal gedrag
|
08: eigen deskundigheid: zelfkritisch, identificeert eigen professionaliseringsnoden, ontwikkelt en verbetert hierbij permanent de eigen deskundigheid.
De student identificeert eigen professionaliseringsnoden
|
De student volgt de geplande acties op en evalueert deze naderhand
|
De student hanteert een kritische houding t.o.v. zichzelf en de werkomgeving |
De student handelt zorgvuldig en stipt
|
De student volgt de recente ontwikkelingen in verband met marketing op in functie van de noden op de werkplek |
09: kwaliteitszorg: draagt in overleg met de leidinggevende bij aan de kwaliteitszorg door projecten en acties op te volgen, te evalueren, verbetervoorstellen te formuleren en deze te implementeren.
De student formuleert en bespreekt ideeën ter verbetering van de marketingacties
|
De student volgt de geplande acties op en evalueert deze naderhand
|
10MARK: data: verzamelt en verwerkt data in functie van de marketingstrategie en het marketingplan.
De student verzamelt en verwerkt data.
|
De student legt vlot verbanden tussen gegevens i.v.m de marketingstrategie en het marketingplan
|
11MARK: projecten en acties: ondersteunt een bedrijf of organisatie bij de uitvoering en de coördinatie van marketingprojecten- en acties, rekening houdend met de marketingstrategie.
De student ondersteunt de organisatie met marketingprojecten of marketinggerelateerde projecten, rekening houdend met de marketingstrategie
|
De student vertaalt marketingdoelen in concrete marketingacties
|
De student werkt ideeën uit voor de promotiecampagnes
|
De student bepaalt in overleg met de leidinggevende de doelstellingen, de doelgroep en de kanalen voor de actie of het project
|
De student neemt actief deel aan het zoeken van nieuwe ideeën, manieren en alternatieven om het gewenste resultaat te bereiken
|
12MARK: commerciële medewerkers: biedt ondersteuning aan commerciële medewerkers.
De student ondersteunt commerciële medewerkers (bv. display in elkaar steken, flyers ophalen, aanzet PPT maken,...).
|
De student voert een professioneel telefoongesprek
|
De student informeert klanten
|
De student overtuigt klanten
|
De student stelt een 'winning proposal' voor aan de klant
|
Leerinhoud
Functioneert op professionele wijze in een marketingomgeving
- De student doorgrondt de werking, de rol en de plaats van de marketing discipline binnen een organisatie
- De student past binnen een sales en marketingcontext van een of meerdere vakdisciplines de principes toe. Bv. van digitale marketing; van reputatiemanagement; van marketingcommunicatie; van budgettering; van HRM; van interne communicatie; enz.
- De student neemt de gepaste houding aan en past de geleerde vaardigheden toe.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Er wordt gebruik gemaakt van de stagehandleiding en stagebeoordelingsformulieren.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 10,00 | |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 10,00 | |
Academiejaar | Stage | 80,00 | |
Toetsing (tekst)
Tijdens de stageperiode moet de student een logboek bijhouden a.d.h. waarvan hij tussentijds rapporteer aan de verantwoordelijke lectoren voor de stage. Afrondend dient hij een paper in die hij verdedigt voor een jury.