Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 1
- Graduaat sociaal-cultureel werk
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Leergroep2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Co-titularis(sen): Boukchour Jamila, Boutchakate Samirah, De Raedemaecker Wies, El Faissouni Yassine, Geerdens Robrecht, Polak Robin, Ramaekers Ruth, Van Laethem Danique
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Leergroep 2 behandelt het functioneren als maatschappelijk werker in en met groepen.
Het olod Leergroep 2 bereidt voor op professionele begeleiding van cliëntsystemen aan de hand van een aantal in het maatschappelijk werk veel voorkomende systeemgerichte en groepsdynamische methoden.
OLR-Leerdoelen (lijst)
13: teamwork: Plant en organiseert de eigen activiteiten en werkt actief en constructief samen in multidisciplinair verband met alle relevante actoren.
De student reflecteert over zijn eigen rol in en bijdrage aan een vergadering. |
De student analyseert de rollen en het verloop van de vergadering. |
De student analyseert zijn eigen aandeel binnen het functioneren van een groep. |
06: communicatie: Communiceert zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert adequaat diverse communicatie- en interactievormen en zorgt voor de administratieve opvolging.
De student hanteert gesprekstechnieken (luistervaardigheden, regulerende vaardigheden en nuancerende vaardigheden) tijdens de oefeningen in de leergroep. |
10: interactieprocessen: Begeleidt interactieprocessen tussen cliënten en cliëntgroepen en draagt bij aan opleidingsacties.
De student voert een gezinsbegeleiding uit. |
De student begeleidt een groep cliënten in het kader van groepswerk. |
De student analyseert de rollen en het verloop van de vergadering. |
De student begeleidt cliënten in het kader van een conflictbemiddeling. |
14: deskundigheidsontwikkeling: Ontwikkelt zijn professioneel handelen permanent op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student begeleidt cliënten in het kader van een conflictbemiddeling. |
De student reflecteert op zijn eigen functioneren als groepsbegeleider. |
De student reflecteert op zijn eigen functioneren als conflictbemiddelaar. |
De student reflecteert op het functioneren van een medestudent als gezinsbegeleider. |
De student reflecteert op het functioneren van een medestudent als groepsbegeleider. |
De student reflecteert op het functioneren van een medestudent als conflictbemiddelaar. |
De student reflecteert op zijn eigen functioneren als gezinsbegeleider. |
01: grondhouding: Stelt de cliënt centraal, bevordert empowerment, emancipatie en sociale cohesie, uitgaande van de mensenrechten en met respect voor gelijkwaardigheid en diversiteit.
De student hanteert gesprekstechnieken (luistervaardigheden, regulerende vaardigheden en nuancerende vaardigheden) tijdens de oefeningen in de leergroep. |
De student hanteert de grondhouding (professionaliteit, empathie, respect, betrokkenheid, kritische kijk etc.) in zijn handelen in de leergroep. |
Leerinhoud
- samenwerkingsvaardigheden
- rollenspelen rond systeemgerichte methoden (groepswerk, gezinsbegeleiding, conflictbemiddeling)
- groepsdynamische methoden
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal en via de cursusdienst van de hogeschool ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 70,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 30,00 | |