Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Leergroep 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Co-titularis(sen): Boutchakate Samirah, Engels Anouk, Gondry Sarah, Marynissen Tinne, Polak Robin, Proost Stefanie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 112,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD Leergroep 3 behandelt het begeleiden van cliënten als maatschappelijk werker.
Het OLOD Leergroep 3 bereidt de studenten voor op professionele begeleiding van individuele cliënten doorheen de verschillende fasen van het hulpverleningsproces.
OLR-Leerdoelen (lijst)
09: begeleiding: Begeleidt de cliënt en het cliëntsysteem doorheen het hulpverleningstraject en handelt daarbij op een methodische, agogisch verantwoorde wijze.
De student voert een intake uit. |
De student voert op een professioneel verantwoorde wijze een probleembepaling uit. |
De student voert op een professioneel verantwoorde wijze een probleembespreking uit. |
De student voert op een professioneel verantwoorde wijze een probleemoplossing/behandeling uit. |
De student voert op een professioneel verantwoorde wijze een afronding en evaluatie van het hulpverleningsproces uit. |
De student analyseert zijn professioneel functioneren als begeleider van het individuele hulpverleningsproces. |
14: deskundigheidsontwikkeling: Ontwikkelt zijn professioneel handelen permanent op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student reflecteert over zijn professioneel functioneren als begeleider van het individuele hulpverleningsproces |
De student beschrijft een complexe cliëntsituatie met aandacht voor diversiteit, recht, psychisch welzijn en maatschappelijke context. |
De student analyseert zijn professioneel functioneren als begeleider van het individuele hulpverleningsproces. |
Leerinhoud
- Attitudes van emancipatorisch handelen
- Fasen van het hulpverleningsproces (intake, probleembepaling, probleembespreking, probleemoplossing, afronding/evaluatie) aan de hand van verschillende gespreksmodellen.
- Complexe cliëntsituaties (gelinkt aan diversiteit, recht, psychisch welzijn, mens en samenleving)
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal en via de cursusdienst van de hogeschool ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 50,00 | |
Toetsing (tekst)
De toetsing bestaat uit simulaties van complexe cliëntsituaties in functie van analyse, reflectie en bijsturing. Zowel de uitvoering als de reflectie wordt beoordeeld.