Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Leergroep 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Co-titularis(sen): Gondry Sarah, Polak Robin, Taverniers Jessi, Verschaeren Edward, Vleugels Evelien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Dit OLOD behandelt: kritische analyse en reflectie van organisaties en actuele methoden en werkvormen binnen het werkveld en hoe de student zich daar tegenover positioneert.
Dit OLOD bereidt de student voor op het functioneren als professional in een organisatie.
OLR-Leerdoelen (lijst)
12: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen en signaleert drempels en knelpunten in de eigen werking en/of in de samenwerking met andere actoren.
De student werkt actuele methoden en/of werkvormen van het maatschappelijk werk uit voor noden en vragen van een welzijnsorganisatie met het oog op implementatie. |
De student formuleert een eigen kritische visie op actuele methoden en/of werkvormen in het maatschappelijk werk |
De student onderzoekt actuele methoden en/of werkvormen in het maatschappelijk werk in functie van competentieverruiming en/of nieuwe uitdagingen in de werksituatie. |
De student analyseert zijn huidige werkplek (missie, visie, doelgroep, drempels, methodes en werkvormen, partners, afstemming op actuele tendenzen) |
14: deskundigheidsontwikkeling: Ontwikkelt zijn professioneel handelen permanent op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student analyseert eigen werkervaringen om de eigen persoon als beroepskracht te leren kennen en zo bij te sturen |
De student onderzoekt actuele methoden en/of werkvormen in het maatschappelijk werk in functie van competentieverruiming en/of nieuwe uitdagingen in de werksituatie. |
De student analyseert zijn huidige werkplek (missie, visie, doelgroep, drempels, methodes en werkvormen, partners, afstemming op actuele tendenzen) |
De student reflecteert over eigen werkervaringen om de eigen persoon als beroepskracht te leren kennen en zo bij te sturen |
De student reflecteert over zijn eigen visie t.a.v. de huidige werkplek (missie, visie, doelgroep, drempels, methodes en werkvormen, partners, afstemming op actuele tendenzen) |
Leerinhoud
Naar het einde van de opleiding Maatschappelijk Werk, tijdens het laatste semester, maken de studenten een portfolio. Deze is de finalisering van een leerproces en weerspiegelt in het bijzonder hoe student zich verhoudt t.o.v. verwachtingen van het werkveld als professional.Volgende competenties komen aan bod:
- de eigen missie, visie en evolutie van de student als professioneel hulpverlener
- het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken: verbaal, non-verbaal en schriftelijk
- het vermogen tot kritische reflectie
- het kritisch doorlichten van actuele methoden, werkvormen en theorieën
- het uitwerken en/of onderzoeken van actuele vragen en noden van het werkveld
Door het maken van de portfolio kan de student aantonen of hij/zij deze competenties heeft verworven en hoe deze zijn bereikt. De portfolio wordt opgevat als een verzameling van bronnen en reflecties, proces- en productevaluatie. Er wordt een relevante bijdrage voor het werkveld uitgewerkt die bij voorkeur onmiddellijk geïmplementeerd kan worden.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Geen tweede zittijd mogelijk!