Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Communicatieve vaardigheden
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Communicatieve vaardigheden
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Anthonissens Nans, De Rijdt Chris, De Wachter Bessie, Luyckx Laura, Nauwelaers Yen, Rogge Eveline, Van Poyer Ine, Wieërs Lena
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Communicatieve vaardigheden' behandelt het professioneel communiceren door middel van communicatieve basisvaardigheden aan te leren met behulp van communicatietheorieën en gesprekstechnieken.
Het olod 'Communicatieve vaardigheden' bereidt voor op het professioneel communiceren als zorgverlener ten opzichte van de zorgvragen, collega's en andere actoren.
OLR-Leerdoelen (lijst)
04: Eigen referentiekader: De gegradueerde handelt vanuit verbondenheid en gelijkwaardigheid. De gegradueerde is zich bewust van het eigen referentiekader en handelt vanuit erkenning van de eigenheid en de verscheidenheid van cliënten en cliëntsystemen.
De student fomuleert een empathische reactie |
De student neemt in een oefensituatie de basisvaardigheden luisteren, empathie, respect en acceptatie als minimum houding aan |
06: Communiceren: De gegradueerde communiceert respectvol en doelgericht met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
De student benoemt de gesprekstechnieken en het effect van deze technieken |
De student past in een oefensituatie (simulatie hulpverleningsgesprek) gesprekstechnieken doelgericht toe. |
De student benoemt de verschillende niveaus in een boodschap en de invloed hiervan op interactie |
De student past de communicatietheorieën toe in een casus |
De student legt het communicatieproces uit (= inzicht) |
10: Reflectie en levenslang leren: De gegradueerde stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij o.b.v. van (zelf)reflectie en levenslang leren.
De student herkent factoren die een invloed hebben bij het ontvangen van feedback |
De student reflecteert over de eigen communicatiestijl en de invloed hiervan op anderen |
De student geeft constructieve feedback op de gespreksvaardigheden van een medestudent |
Leerinhoud
Wat is communicatie:
- 5 axioma's
- verbale en non-verbale communicatie
- inhouds- en betrekkingsniveaus
- verbindende communicatie
- Geven en ontvangen van feedback
- basisvaardigheden:
vragen stellen
samenvatten
empathisch luisteren en reageren
- communicatiemodellen:
circulair model van communicatie
diagnostisch en coachingsmodel gespreksvoering
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | DEEL 1 ( examen opdracht-open boek) |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 50,00 | DEEL 2 (inclusief toetsing reflectie-vaardigheden) -- Zie studiewijzer |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | DEEL 1 (examenopdracht-open boek) |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 50,00 | DEEL 2 (inclusief toetsing reflectie-vaardigheden) -- Zie studiewijzer |
Toetsing (tekst)
De overdracht van een deelcijfer behaald voor een deelexamen is mogelijk.
Het simulatiegesprek wordt opgenomen. Deze opname wordt enkel gebruikt in functie van de evaluatie.
Bij het laattijdig of niet indienen van de hands-off examenopdracht, of het niet deelnemen aan de vaardigheidstoets simulatie, zal er 1 punt worden afgetrokken van het totaal op 20.