Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Methodisch begeleiden en organiseren van activiteiten
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Methodisch begeleiden en organiseren van activiteiten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Augusteyns Lief, Coppens Sanne, De Wachter Bessie, Engels Anouk, Nelissen Karolina, Vandenbussche Jan, Vermeulen Guido
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Methodisch begeleiden en organiseren van activiteiten' behandelt het aanbieden, uitwerken en (methodisch) begeleiden van een dagbesteding of andere activiteit aan een cliënt of groep cliënten uit een welomlijnde praktijksituatie.
Het olod 'Methodisch begeleiden en organiseren van activiteiten' bereidt voor op de methodische begeleiding van een dagbesteding of andere activiteit aan ... in de praktijk.
OLR-Leerdoelen (lijst)
10: Reflectie en levenslang leren: De gegradueerde stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij o.b.v. van (zelf)reflectie en levenslang leren.
De student reflecteert over het eigen proces bij het plannen, organiseren en begeleiden van een activiteit in een welomlijnde praktijksituatie |
De student evalueert een activiteit in een welomlijnde praktijksituatie rekening houdend met de vooropgestelde doelstellingen, de groep en/of de omstandigheden |
01: Ondersteuning en begeleiding: De gegradueerde ondersteunt en begeleidt cliënten en cliëntgroepen tijdelijk of langdurig in hun dagelijks leven op vlak van wonen, werken, leren en vrije tijd.
De student formuleert concrete doelstellingen bij een activiteit (voor eigen klasgroep) |
De student begeleidt de uitgewerkte activiteit, rekening houdend met de vooropgestelde doelstellingen, de groep en/of de omstandigheden in een welomlijnde praktijksituatie |
De student werkt een activiteit (narratief/spel/expressie..) uit, rekening houdend met de vooropgestelde doelstellingen, de groep en de omstandigheden in een welomlijnde praktijksituatie |
De student werkt een grondige analyse van de beginsituatie uit in een welomlijnde praktijksituatie |
De student selecteert materialen, media en ideeën op maat van de doelgroep bij het uitvoeren van een activiteit en/of het aanbieden van een narratief in een welomlijnde praktijksituatie |
Leerinhoud
- methodisch handelen
- doelgericht handelen
- creatief vormgeven van een activiteit
- opzetten van activiteit:
- beginsituatie analyseren
- doelstellingen formuleren
- planning uitwerken
- uitvoeren
- evalueren
- bijsturen
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 70,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands on | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 100,00 | |