Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Werken in team en organisatie
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Werken in team en organisatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bal Annemie, De Wachter Bessie, Van Tiggelen Marianne, Wieƫrs Lena, Wouters Eve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Werken in team en organisatie' behandelt de samenwerking in een team binnen een organisatie in de zorgsector en bereidt voor op het participeren als collega en werknemer in een team en organisatie.
Het opleidingsonderdeel is bestaat uit 4 grote delen: team en organisatie, samenwerking in een team, effectief overleg en besluitvorming en omgaan met conflicten. De syllabus is opgebouwd rond deze vier delen en ook in de planning en toetsing vind je de delen terug.
OLR-Leerdoelen (lijst)
10: Reflectie en levenslang leren: De gegradueerde stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij o.b.v. van (zelf)reflectie en levenslang leren.
De student onderzoekt zijn talenten en kwaliteiten en relateert dit aan het samenwerken met anderen |
de student benoemt zijn valkuilen en geeft aan op welke manier die hiermee kan omgaan in het samenwerken met anderen. |
12: Doelstellingen: De gegradueerde werkt kritisch en constructief mee aan de doelstellingen van de eigen organisatie.
De student beschrijft de interne communicatie van een organisatie |
De student herkent elementen van een organisatiecultuur in een organisatie |
De student gebruikt besluitvormingsmethodieken bij de aanpak van een probleemsituatie |
De student beschrijft hoe een organisatie en team omgaat met agressie en werkstress |
De student analyseert de inhoud, vorm en gespreksklimaat van een overleg en kan voorstellen formuleren ter verbetering |
09: Team: De gegradueerde overlegt en werkt samen in een (interdisciplinair) team en met interne en externe actoren in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten.
De student analyseert het functioneren en samenwerking van het team aan de hand van methodieken |
De student kan een conflictanalyse maken van een aangeleverde casus |
De student past conflicthanteringsvaardigheden toe in een oefensituatie |
Leerinhoud
• Team en organisatie: kennismaking met modellen voor teamontwikkeling organisatieculturen, interne communicatie
• Samenwerken in een team: collegialiteit, samenstelling van een team, gemotiveerde medewerkers, werkstress en veerkracht, ...
• Effectief overleg en besluitvorming, incl. besluitvormingsmethodieken
• omgaan met conflicten: componenten van een conflict, conflicthanteringsstijlen, conflictvaardigheden
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 80,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 80,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 20,00 | |
Toetsing (tekst)
Deelcijfers kunnen worden overgedragen. De simulatie-opdrachten vinden plaats tijdens de lesmomenten. Voor tweede zittijd worden deze simulatie-opdrachten vervangen door een individuele opdracht.