Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen) als Psychisch welzijn
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Psychisch welzijn
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Delpire Johan, Heylen Clara, Janssen Katrien, Van Houtven Sarina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Psychisch welzijn behandelt psychische problemen en stoornissen en inzichten uit de levenslooppsychologie.
Het olod Psychisch welzijn bereidt voor op effectieve ondersteuning van cliƫnten op vlak van sociaal en emotioneel welbevinden.
Onderwijsorganisatie (tekst)
Studenten die in februari starten zullen dit olod volgen in semester 2 samen met studenten GMW.
OLR-Leerdoelen (lijst)
06: acties: Selecteert samen met het team, de doelgroep en andere actoren de juiste kanalen om acties te realiseren in functie van de (beleids)doelstellingen van de organisatie en de behoeften van de doelgroep.
De student identificeert oorzaken van psychische problemen en stoornissen. |
De student adviseert over de aanpak van en omgang met psychische problemen en stoornissen. |
De student analyseert eenvoudige praktijksituaties aan de hand van het cognitieve en gedragsmodel. |
De student legt het biopsychosociaal model uit als kader voor oorzaken van psychische problemen en stoornissen. |
De student geeft een overzicht van voorzieningen die gericht zijn op het begeleiden van mensen met psychische problemen en stoornissen. |
De student legt uit hoe een effectief team samengesteld kan worden aan de hand van theoretische modellen. |
09: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen, schat de gevolgen in voor de doelgroep en onderneemt gericht actie in dialoog met de eigen organisatie.
De student beschrijft de kenmerken en ontwikkelingstaken van de verschillende levensfasen. |
De student analyseert eenvoudige praktijksituaties aan de hand van het cognitieve en gedragsmodel. |
Leerinhoud
- kenmerken, oorzaken en omgang met psychische problemen en stoornissen zoals psychose, depressie, burn-out, angstproblemen, verslaving, ADHD, ASS
- cognitieve en gedragsveranderende technieken zoals causale attributie, ABC-, G-schema, time-out, beloningssysteem, boete etc.
- het biopsychosociaal model als kader voor oorzaken van psychische problemen en stoornissen
- voorzieningen binnen de GGZ
- kenmerken en ontwikkelingstaken per levensfase
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 100,00 | |