Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Agogisch handelen in grootstedelijke context32469/2155/2122/1/14
Studiegids

Agogisch handelen in grootstedelijke context

32469/2155/2122/1/14
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Kok Nathan, Van Houtven Sarina, Wieërs Lena
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 112,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Agogisch handelen in grootstedelijke context behandelt de theorie en praktijk rond het veranderingsgericht handelen. 
Het olod Agogisch handelen in grootstedelijke context bereidt voor op het begeleiden van sociaal-agogische processen in dialoog met de betrokkenen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

06: acties: Selecteert samen met het team, de doelgroep en andere actoren de juiste kanalen om acties te realiseren in functie van de (beleids)doelstellingen van de organisatie en de behoeften van de doelgroep.
De student beschrijft het psychosociaal functioneren binnen veranderingen.
01: grondhouding: Bevordert sociale cohesie, empowerment en emancipatie uitgaande van de mensenrechten en principes van sociale rechtvaardigheid en met respect voor diversiteit.
De student identificeert de eigen waarden, normen en overtuigingen.
05: mogelijkheden: (h)Erkent en analyseert de mogelijkheden van individuen en groepen in hun context.
De student beschrijft mogelijke veranderingen in de samenleving.
De student spoort de bronnen van verandering op.
De student beschrijft de kenmerken en het begrippenkader van het agogisch handelen.
De student beschrijft de verschillende fasen van het agogisch proces.
De student beschrijft het individuele veranderingsproces.
De student beschrijft het psychosociaal functioneren binnen veranderingen.
De student onderzoekt een actuele uitdaging voor het agogisch handelen.
De student verwoordt mogelijke ideeën voor groepsveranderingen.
De student beschrijft het individuele veranderingsproces
07: interactieprocessen: Begeleidt interactieprocessen tussen individuen, groepen en in de samenleving. De gegradueerde motiveert en ondersteunt vrijwilligers.
De student verwoordt een omschrijving van agogiek en kadert deze binnen het sociaal-agogisch werk.
De student beschrijft de verschillende fasen van het agogisch proces.
09: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen, schat de gevolgen in voor de doelgroep en onderneemt gericht actie in dialoog met de eigen organisatie.
De student beschrijft mogelijke veranderingen in de samenleving.
11: deskundigheidsontwikkeling: Plant en organiseert de eigen activiteiten en handelt professioneel op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student verwoordt mogelijke ideeën voor groepsveranderingen.
De student onderzoekt een actuele uitdaging voor het agogisch handelen.
04: communicatie: Communiceert doelgroepgericht, zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert daarvoor adequaat diverse communicatie- en interactievormen en maakt daarbij creatief en flexibel gebruik van diverse middelen/media.
De student identificeert de eigen waarden, normen en overtuigingen.
De student hanteert de adequate gesprekstechnieken in het individuele veranderingsproces

Leerinhoud

  • Praktische verkenning van agogische processen, sociaal werk, verandering, toepassing op casussen.
  • Actuele uitdagingen in het socio-cultureel werkveld, werken vanuit aangereikte thema’s en/of ervaring tijdens het werkplekleren.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Reader met inhoud(en) van: 
    • Brinkman, J. (2017). Voor de verandering. Groningen: Noordhoff Uitgevers.
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges28,00 uren
Werktijd buiten de contacturen84,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets60,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets60,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off40,00