Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Leergroep: leren en vormen32470/2155/2122/1/48
Studiegids

Leergroep: leren en vormen

32470/2155/2122/1/48
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Geerts Simon, Kok Nathan, Van Houtven Sarina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 112,00 uren

Korte omschrijving

Het OLOD Leergroep leren en vormen behandelt de theoretische achtergrond van leren en vorming, alsook het maken van een vorming. 
Het OLOD Leergroep leren en vormen bereidt de studenten voor op het ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van een educatieve activiteit.

OLR-Leerdoelen (lijst)

08: activiteiten: In samenwerking met het team, de doelgroep en andere actoren ontwikkelt de gegradueerde gemeenschapsvormende, culturele, educatieve en/of maatschappelijk activerende activiteiten en/of projecten, voert deze uit en evalueert ze.
De student stelt een heldere visie op voor een educatieve activiteit
De student stelt een draaiboek op voor een educatieve activiteit
De student stelt na afloop van zijn/haar educatieve activiteit verbetermogelijkheden voor
De student hanteert gevarieerde werkvormen tijdens zijn/haar educatieve activiteit
01: grondhouding: Bevordert sociale cohesie, empowerment en emancipatie uitgaande van de mensenrechten en principes van sociale rechtvaardigheid en met respect voor diversiteit.
De student stelt verbetermogelijkheden voor, voor een educatieve activiteit van medestudenten
De student hanteert een professionele begeleidershouding tijdens het geven van een educatieve activiteit
05: mogelijkheden: (h)Erkent en analyseert de mogelijkheden van individuen en groepen in hun context.
De student hanteert een professionele begeleidershouding tijdens het geven van een educatieve activiteit
De student speelt in op verschillende leervoorkeuren bij het uitvoeren van een educatieve activiteit
07: interactieprocessen: Begeleidt interactieprocessen tussen individuen, groepen en in de samenleving. De gegradueerde motiveert en ondersteunt vrijwilligers.
De student analyseert zijn/haar rol m.b.t. gemeenschapsvorming en ontmoeting.
11: deskundigheidsontwikkeling: Plant en organiseert de eigen activiteiten en handelt professioneel op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student reflecteert op de eigen begeleidingsstijl
De student speelt in op verschillende leervoorkeuren bij het uitvoeren van een educatieve activiteit
De student demonstreert de vaardigheid om te spreken voor een groep binnen het kader van een educatieve activiteit
De student stelt verbetermogelijkheden voor, voor een educatieve activiteit van medestudenten
04: communicatie: Communiceert doelgroepgericht, zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert daarvoor adequaat diverse communicatie- en interactievormen en maakt daarbij creatief en flexibel gebruik van diverse middelen/media.
De student hanteert gevarieerde werkvormen tijdens zijn/haar educatieve activiteit
De student analyseert zijn/haar rol m.b.t. gemeenschapsvorming en ontmoeting.
De student demonstreert de vaardigheid om te spreken voor een groep binnen het kader van een educatieve activiteit

Leerinhoud

  • Theoretisch kader over leren en vorming 
  • Praktische toepassing: de studenten ontwerpen een vorming aan de hand van een programmatiefiche en stappenplan, testen deze uit voor de rest van de klasgroep, voeren deze uit op hun werkplek en evalueren achteraf.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Het cursusmateriaal zal digitaal en via de cursusdienst van de hogeschool ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen42,00 uren
Werkplekleren en/of stage20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen50,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio30,00
AcademiejaarProjectopdracht70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00

Toetsing (tekst)

De punten zijn opgedeeld in een projectopdracht en een portfolio.
Voor dit OLOD is een gedeeltelijke tweede zit mogelijk. Voor de projectopdracht is geen tweede zit mogelijk. Voor het portfolio is een tweede zit mogelijk.
Aanwezigheid bij lesmomenten is verplicht. Per ongewettigde afwezigheid kan één punt van het totaal op 20 punten worden afgetrokken.