Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Groepsdynamica5416/2155/2122/1/63
Studiegids

Groepsdynamica

5416/2155/2122/1/63
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen) als Groepsdynamica
  • Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Groepsdynamica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Clauw Jo, Janssen Katrien, Van Houtven Sarina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Groepsdynamica behandelt theorie rond teamwork, groepsrollen van Belbin en besluitvorming. 
Het olod Groepsdynamica bereidt voor op het werken in teamverband.

OLR-Leerdoelen (lijst)

07: interactieprocessen: Begeleidt interactieprocessen tussen individuen, groepen en in de samenleving. De gegradueerde motiveert en ondersteunt vrijwilligers.
De student beschrijft groepsdynamische processen zoals groepscultuur, groepscohesie en sociale invloed.
De student herkent de fasen van groepsontwikkeling in een gegeven of eigen casus.
De student beschrijft de praktische taken binnen de organisatie.
De student legt de determinanten van groepsvorming uit.
De student benoemt de aanwezige relatiepatronen in een groep.
09: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen, schat de gevolgen in voor de doelgroep en onderneemt gericht actie in dialoog met de eigen organisatie.
De student beschrijft de praktische taken binnen de organisatie.
De student legt de meerwaarde van groepsgericht werken uit.
De student maakt een onderscheid tussen taakgericht en procesgericht werken in groepen.
De student bespreekt de rol van de groepsbegeleider.
13: teamwork: Handelt volgens kwaliteitsprincipes en werkt actief en constructief samen met teamleden, vrijwilligers, andere organisaties en disciplines.
De student bespreekt verschillende soorten rolgedrag binnen een groep.
De student legt de determinanten van groepsvorming uit.
De student herkent de verschillende rollen in een groep

Leerinhoud

  • Het belang van interactie; de roos van Leary als model en instrument; het onderscheid tussen groepstaak en groepsproces; een (werk)groep begeleiden binnen sociaal werk; groepscohesie; groepsontwikkeling; groepsnormen; rolgedrag in groepen; diepteprocessen in groepen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Tijdens de lessenreeks worden PPTs en hand-outs ter beschikking gesteld op digitap. De student maakt zelf ook notities tijdens de lessen.
  • Ten zeerste aanbevolen: De Haas, W. (2020). Groepsbehandeling en teambegeleiding in de zorg. Een praktische handleiding op basis van de groepsdynamica. Amsterdam: Boom. Tweede herziene editie.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00