Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen) als Groepsdynamica
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Groepsdynamica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Clauw Jo, Janssen Katrien, Van Houtven Sarina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Groepsdynamica behandelt theorie rond teamwork, groepsrollen van Belbin en besluitvorming.
Het olod Groepsdynamica bereidt voor op het werken in teamverband.
OLR-Leerdoelen (lijst)
07: interactieprocessen: Begeleidt interactieprocessen tussen individuen, groepen en in de samenleving. De gegradueerde motiveert en ondersteunt vrijwilligers.
De student beschrijft groepsdynamische processen zoals groepscultuur, groepscohesie en sociale invloed. |
De student herkent de fasen van groepsontwikkeling in een gegeven of eigen casus. |
De student beschrijft de praktische taken binnen de organisatie. |
De student legt de determinanten van groepsvorming uit. |
De student benoemt de aanwezige relatiepatronen in een groep. |
09: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen, schat de gevolgen in voor de doelgroep en onderneemt gericht actie in dialoog met de eigen organisatie.
De student beschrijft de praktische taken binnen de organisatie. |
De student legt de meerwaarde van groepsgericht werken uit. |
De student maakt een onderscheid tussen taakgericht en procesgericht werken in groepen. |
De student bespreekt de rol van de groepsbegeleider. |
13: teamwork: Handelt volgens kwaliteitsprincipes en werkt actief en constructief samen met teamleden, vrijwilligers, andere organisaties en disciplines.
De student bespreekt verschillende soorten rolgedrag binnen een groep. |
De student legt de determinanten van groepsvorming uit. |
De student herkent de verschillende rollen in een groep |
Leerinhoud
- Het belang van interactie; de roos van Leary als model en instrument; het onderscheid tussen groepstaak en groepsproces; een (werk)groep begeleiden binnen sociaal werk; groepscohesie; groepsontwikkeling; groepsnormen; rolgedrag in groepen; diepteprocessen in groepen.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Tijdens de lessenreeks worden PPTs en hand-outs ter beschikking gesteld op digitap. De student maakt zelf ook notities tijdens de lessen.
- Ten zeerste aanbevolen: De Haas, W. (2020). Groepsbehandeling en teambegeleiding in de zorg. Een praktische handleiding op basis van de groepsdynamica. Amsterdam: Boom. Tweede herziene editie.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 100,00 | |