Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Beroepspraktijk A32772/2155/2122/1/34
Studiegids

Beroepspraktijk A

32772/2155/2122/1/34
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen) als Beroepspraktijk A
  • Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Beroepspraktijk A
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 13 studiepunten
Co-titularis(sen): Geerts Simon, Janssen Katrien, Mampaey Merel, Marynissen Tinne, Possemiers Sanne, Van Houtven Sarina, Wieërs Lena
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Praktijkverkenning OF eerder ingeschreven voor Praktijkverkenning.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 364,00 uren

Korte omschrijving

Het OLOD Beroepspraktijk behandelt gesuperviseerd werkplekleren.
Het OLOD Beroepspraktijk bereidt voor op het professioneel functioneren in een beroepspraktijkorganisatie binnen de sector. 

Onderwijsorganisatie (tekst)

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

OLR-Leerdoelen (lijst)

06: acties: Selecteert samen met het team, de doelgroep en andere actoren de juiste kanalen om acties te realiseren in functie van de (beleids)doelstellingen van de organisatie en de behoeften van de doelgroep.
De student handelt rekening houdend met de leefwereld van de doelgroepen.
De student heeft een activerende en motiverende houding ten aanzien van de doelgroep
De student werkt zich actief in in specifieke en nieuwe methodieken en procedures op de werkplek
08: activiteiten: In samenwerking met het team, de doelgroep en andere actoren ontwikkelt de gegradueerde gemeenschapsvormende, culturele, educatieve en/of maatschappelijk activerende activiteiten en/of projecten, voert deze uit en evalueert ze.
De student ondersteunt de ontwikkeling en uitwerking van activiteiten
01: grondhouding: Bevordert sociale cohesie, empowerment en emancipatie uitgaande van de mensenrechten en principes van sociale rechtvaardigheid en met respect voor diversiteit.
De student past de waarden en normen van het beroep toe in een gesuperviseerde context
De student neemt een voorbeeldfunctie op.
De student neemt een verantwoordelijke houding aan.
03: contact: Legt professioneel, respectvol en empathisch contact met de doelgroep en andere relevante actoren.
De student handelt empathisch in contact met de doelgroep
05: mogelijkheden: (h)Erkent en analyseert de mogelijkheden van individuen en groepen in hun context.
De student ondersteunt veranderingsprocessen bij de doelgroep
De student herkent de noden van de doelgroep
11: deskundigheidsontwikkeling: Plant en organiseert de eigen activiteiten en handelt professioneel op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student durft zijn functioneren bespreekbaar te maken.
De student reflecteert over het eigen handelen.
De student vraagt en ontvangt feedback op gepaste wijze op de werkplek
De student houdt zich aan gemaakte afspraken
De student hanteert een efficiënte werkplanning, rekening houdend met prioriteiten
13: teamwork: Handelt volgens kwaliteitsprincipes en werkt actief en constructief samen met teamleden, vrijwilligers, andere organisaties en disciplines.
De student werkt constructief samen met teamleden en/of vrijwilligers
De student werkt constructief samen met andere organisaties
02: beroepsethisch: Handelt bewust volgens beroepsethische principes.
De student past het beroepsethisch kader toe in een gesuperviseerde context
04: communicatie: Communiceert doelgroepgericht, zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert daarvoor adequaat diverse communicatie- en interactievormen en maakt daarbij creatief en flexibel gebruik van diverse middelen/media.
De student communiceert mondeling op een doelgerichte manier met de doelgroep
De student stemt zijn schriftelijke communicatie af op de ontvanger.
De student kiest de juiste communicatie- en interactievormen.
De student maakt verslag van een vergadering.

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel vindt het werkplekleren plaats. Het accent ligt op het professioneel functioneren binnen het sociaal-cultureel werkveld. Het profiel van de sociaal-cultureel werker is het uitgangspunt. De student neemt actief deel aan de werking van de praktijkorganisatie. De student is verantwoordelijk voor het eigen leerproces. De student reflecteert kritisch tijdens individuele gesprekken, en samen met studenten tijdens groepsgesprekken.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Info- en opdrachtenbundel Beroepspraktijk A
  • Infogids Beroepspraktijk A
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren10,50 uren
Werkplekleren en/of stage200,00 uren
Werktijd buiten de contacturen153,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio30,00
AcademiejaarStage70,00

Toetsing (tekst)

Aanwezigheid bij contactmomenten is verplicht. Per ongewettigde afwezigheid kan één punt van het totaal op 20 punten worden afgetrokken. Twee of meer ongewettigde afwezigheden (zoals beschreven in het OER) tijdens het coachingstraject (groeps- en individuele gesprekken) kunnen leiden tot een nul op het onderdeel portfolio. Meer gedetailleerde informatie hierover vind je terug in het reglement werkplekleren.