Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Werkplekleren algemene bouw 234114/2159/2122/1/44
Studiegids

Werkplekleren algemene bouw 2

34114/2159/2122/1/44
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat werforganisatie, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • woningbouw
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Voorspools Patricia
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Bouwdossier algemene bouw 2 EN simultaan te volgen met Uitvoeringspraktijk algemene bouw 2.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 130,00 uren

Korte omschrijving

Het olod werkplekleren algemene bouw 2 werkt projectmatig rond verschillende relevante thema's in de bouwsector waarbij aandacht besteed wordt aan veiligheid en welzijn, de werfvergaderingen en innovaties in de bouwsector.

Het olod werkplekleren algemene bouw 2 bereidt voor op het coördineren en efficiënt en constructief communiceren met belanghebbenden op de werf.  

OLR-Leerdoelen (lijst)

08: Levenslang leren: Onderhoudt het eigen deskundigheidsniveau door de ontwikkelingen in de bouwsector actief op te volgen. Identificeert de eigen ontwikkelingsnoden.
De student vergaart zijn/haar kennis over nieuwe ontwikkelingen inzake bouwmaterialen, technieken en uitvoeringsmethodes.
De student vergaart kennis over nieuwe ontwikkelingen inzake bouwmaterialen, technieken en uitvoeringsmethodes.
De student toont verantwoordelijkheidszin, leergierigheid en een professionele ingesteldheid.
01: Coördinatie: Staat in het kader van bouwwerken met een eerder beperkte complexiteit in voor de coördinatie, aansturing en bijsturing van de werkzaamheden van het uitvoerend personeel op de bouwwerf.
De student geeft blijk van een positieve en kritische houding.
De student stelt een correct verslag van de werfopvolging van de bouwwerf op.
De student reflecteert over de getroffen maatregelen om problemen op te lossen en doet voorstellen voor het bijsturen van de planning en de concrete werkzaamheden van het uitvoerend personeel.
De student analyseert, synthetiseert en selecteert nuttige informatie uit documenten m.b.t. de bouwwereld en aanverwante sectoren.
De student leidt de werfopvolging in goede banen.
03: Veiligheid: Ziet toe op de naleving van de regelgeving inzake veiligheid en welzijn op de bouwwerf, met extra aandacht voor het correct werken op hoogte, het gebruiken van steigers en hoogwerkers en het regelen van een veilige inrichting en signalisatie van de bouwwerf.
De student past de principes van veiligheid toe op een reële werfsituatie.
05: Werfadministratie: Staat in voor de werfadministratie en zorgt voor de interne informatiedoorstroming. Gebruikt daartoe de nodige documenten en ICT-toepassingen.
De student past een juiste interpretatie van de verschillende documenten van een bouwproject toe.
De student schrijft het relaas van een werfvergadering neer in een werfverslag.
09WO: Bouwtechnische kennis WO: Handelt vanuit een gedegen bouwtechnische kennis en volgens de regels van de goede praktijk in de woningbouw, met extra aandacht voor energieprestaties en duurzaamheid.
De student benoemt en verklaart de voornaamste eigenschappen van de bouwmaterialen.
De student benoemt en herkent de verschillende mogelijke contructieonderdelen van een gebouw.
De student legt verbanden tussen de verschillende documenten van een woningbouwproject.
De student licht de verschillende stappen van een woningbouwproject toe.
De student maakt een correcte en duidelijke schets van de meest gangbare details van een woning aan de hand van een bestaand detail.
De student toont verantwoordelijkheidszin, leergierigheid en een professionele ingesteldheid.
06: Samenwerking: Werkt binnen zijn bevoegdheid efficiënt en constructief samen met in- en externen en communiceert op doeltreffende wijze met alle belanghebbenden.
De student is sociaalvaardig en functioneert naar behoren in teamverband.
De student schrijft correct Standaardnederlands en hanteert een zakelijke stijl.
De student rapporteert en presenteert schriftelijk op een duidelijke manier.

Leerinhoud

Alle documenten die gebruikt worden op de bouwplaats worden geanalyseerd.

Controle van de correcte toepassing van de aanbestedingsdocumenten op de bouwplaats.

- Uitvoeringsplannen (bouw-, stabiliteits- en technische plannen) (2D en 3D)
- Detailtekeningen op de bouwplaats kunnen nakijken
- Lastenboek en meetstaat
- Werfverslagen van de verschillende bouwpartners
- Veiligheids- en gezondheidsplan
- EPB startverklaring

Details en documenten van het WTCB ivm goede praktijkuitvoering opzoeken, raadplegen en toepassen.

Werf- en/of bedrijfsbezoeken worden georganiseerd naargelang het aanbod.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursusdocumenten worden ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform Digitap.
  • Set plannen te bestellen via Universitas.
  • Voor werf- en bedrijfsbezoeken zijn veiligheidshesje, veiligheidsschoenen en helm verplicht (aankoop veiligheidsschoenen en helm ten laste van de student).
  • Kosten en organisatie vervoer voor werf- en bedrijfsbezoeken zijn ten laste van de student.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren17,00 uren
Werkplekleren en/of stage16,00 uren
Werktijd buiten de contacturen97,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)100,00Een aantal deelopdrachten die worden opgegeven via Digitap.
Geen tweede examenkans mogelijk.

Toetsing (tekst)

  • Aanwezigheid tijdens werkplekleren algemene bouw 2 is verplicht.
    Indien de student gewettigd afwezig is kunnen maximaal twee lessen ingehaald worden, twee extra werfbezoeken met opdracht worden hiervoor georganiseerd buiten de geplande lesuren op het lesrooster. De praktische organisatie en de opdracht wordt vermeld op Digitap.

    De behaalde punten vervangen de punten van de gemiste opdracht(en).

    Indien meer dan 5 gewettigde afwezigheden krijgt de student een code 'F' van 'Fail' omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

    Wie later was ingeschreven maakt de opgegeven vervangtaak.

    Een student die 2 of meer keren ongewettigd afwezig is krijgt een code 'F' van 'Fail' .
    Code Fail wordt toegepast omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.