Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
(Interculturele) bemiddeling34120/2159/2122/1/54
Studiegids

(Interculturele) bemiddeling

34120/2159/2122/1/54
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat werforganisatie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Parade Loes
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod (Interculturele) bemiddeling geeft inzicht in de mogelijke problemen en gevoeligheden bij communicatie.
Het olod (Interculturele) bemiddeling zorgt voor een efficiënte en constructieve samenwerking en communicatie met belanghebbenden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

06: Samenwerking: Werkt binnen zijn bevoegdheid efficiƫnt en constructief samen met in- en externen en communiceert op doeltreffende wijze met alle belanghebbenden.
De student reflecteert over de eigen ervaring en kan hieruit zinvolle lessen trekken voor de toekomst.
De student is sociaalvaardig, is een team player en kan in een gesimuleerde situatie zijn functie als leider, coach of moderator opnemen.
De student benoemt zijn eigen referentiekader en eigen wereldbeeld, en kan dit relateren aan andere zienswijzen.
De student verwerft kennis over andere culturen en wendt deze kennis op een aangepaste manier aan met respect voor de uniciteit van ieder individu.
De student gaat in een gesimuleerde situatie op constructieve wijze om met de moeilijkheden en de negatieve gevoelens die met interculturele ontmoetingen gepaard kunnen gaan.
De student past de bemiddelingsmodellen bewust toe in concrete situaties.
De student past indien nodig zijn gedrag en communicatiestijl aan in interculturele situaties en verkent gedragsalternatieven.
De student heeft inzicht in de eigen en andermans emoties, weet hoe deze vermogens ontwikkeld kunnen worden en kan hier constructief mee omgaan.
De student heeft inzicht in het gebruik van lichaamstaal.
De student gaat op een constructieve wijze om met conflicten in een gesimuleerde werksituatie.

Leerinhoud

  • assertieve communicatietechnieken
  • culturele eigenheden en gevoeligheden
  • emotionele intelligentie
  • coaching
  • soft skills
  • LEAN
  • modereren 
  • rollenspelen
  • lichaamstaal 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusdocumenten worden ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform Digitap.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen58,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets permanent (Permanente evaluatie)40,00
AcademiejaarReflectieopdracht20,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets40,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht20,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie40,00mondeling

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie:

  • Aanwezigheid tijdens de lessen is verplicht.
  • Tijdens de lessen wordt er permanent geëvalueerd.
  • Het maken van voorbereidingen van opdrachten/taken/oefeningen is verplicht.
  • De taken/opdrachten/oefeningen tellen mee als permanente evaluatie.
  • 1) Bij afwezigheid in de les en 2) bij elke opdracht/taak/oefeningen die niet of niet tijdig wordt ingediend, krijgt de student een 0-score voor de permanente evaluatie van dat onderdeel, tenzij de student o.w.v. medische redenen of een andere overmachtssituatie de toestemming kreeg om de opdracht later in te dienen dan de opgegeven deadline. .
  • Indien organisatorisch mogelijk kan de student die hierbij wettig afwezig is, maximaal één taak/opdracht/oefening inhalen. Hiervoor dient de student binnen de 5 kalenderdagen na het verstrijken van de indiendeadline contact op te nemen met de betrokken lector.
  • Afwezigheden buiten de examenreeks (m.a.w. voor een verplichte les, labosessie, permanente evaluatie, labotoets, toetsen tijdens een lesweek,…) moeten steeds binnen de 2 kalenderdagen gewettigd worden via iBaMaFlex. De student plaatst het ziekteattest of bewijs van overmacht op iBaMaFlex. Attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht en geven sowieso geen recht op een inhaalles, inhaallabo of inhaalevaluatie. Aanwezigheid tijdens labozittingen is verplicht.