Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Werkplekleren 434647/2159/2122/1/27
Studiegids

Werkplekleren 4

34647/2159/2122/1/27
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Graduaat werforganisatie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 30 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Mast Pascale
Andere co-titularis(sen): Ibens Patrick, Speckstadt Arne, Van den Houte Anja, Voorspools Patricia
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

binnen het opleidingsprogramma al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN geslaagd voor Veiligheid en welzijn 1 EN (geslaagd voor Werkplekleren 3 OF simultaan te volgen met Werkplekleren 3).

geslaagd zijn voor Veiligheid en welzijn 1

Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 780,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Werkplekleren 4 behandelt op geïntegreerde wijze de organisatie van de bouwwerf, waarbij erop toegekeken wordt dat alle aspecten aan bod komen tijdens de stage, dit aan de hand van opgelegde taken of opdrachten.
Het olod Werkplekleren 4 bereidt voor op het efficiënt functioneren bij de organisatie van de bouwwerf.

OLR-Leerdoelen (lijst)

08: Levenslang leren: Onderhoudt het eigen deskundigheidsniveau door de ontwikkelingen in de bouwsector actief op te volgen. Identificeert de eigen ontwikkelingsnoden.
De student toont verantwoordelijkheidszin en leergierigheid.
De student vergaart zijn/haar kennis over nieuwe ontwikkelingen inzake bouwmaterialen, technieken en uitvoeringsmethodes.
De student onderzoekt de eigen ontwikkelingsnoden bij de inwerking op een nieuwe bouwwerf.
De student reflecteert over de eigen ervaring en kan hieruit zinvolle lessen trekken voor de toekomst.
01: Coördinatie: Staat in het kader van bouwwerken met een eerder beperkte complexiteit in voor de coördinatie, aansturing en bijsturing van de werkzaamheden van het uitvoerend personeel op de bouwwerf.
De student stelt een correct verslag van de werfopvolging van de bouwwerf op.
De student reflecteert over de getroffen maatregelen om problemen op te lossen en doet voorstellen voor het bijsturen van de planning en de concrete werkzaamheden van het uitvoerend personeel.
De student verricht binnen de reële context van de woning- of wegenbouw een praktijkonderzoek en stelt een geschikte oplossing voor.
De student signaleert problemen aan de leidinggevende i.v.m. de concrete werkzaamheden van het uitvoerend personeel.
De student leidt de werfopvolging in goede banen.
03: Veiligheid: Ziet toe op de naleving van de regelgeving inzake veiligheid en welzijn op de bouwwerf, met extra aandacht voor het correct werken op hoogte, het gebruiken van steigers en hoogwerkers en het regelen van een veilige inrichting en signalisatie van de bouwwerf.
De student reflecteert over een efficiënte en veilige inrichting van de bouwplaats en evalueert deze.
De student doet voorstellen voor een efficiënte en veilige inrichting van de bouwplaats.
De student reflecteert over de veiligheid en het welzijn op de werf en evalueert deze.
De student doet voorstellen voor de veiligheid en het welzijn op de werf.
05: Werfadministratie: Staat in voor de werfadministratie en zorgt voor de interne informatiedoorstroming. Gebruikt daartoe de nodige documenten en ICT-toepassingen.
De student doet werfmeldingen.
De student is zich bewust van zijn eigen handelen, waarden en normen
De student legt het dagboek der werken aan en geeft urenstaten in.
02: Planning: Maakt op basis van de projectplanning een operationele planning op, rekening houdend met de omgevingselementen en met een efficiënte en duurzame inzet van tijd, middelen en personeel. Stuurt bij waar nodig.
De student stelt een operationele weekplanning op rekening houdend met omgevingselementen (en stuurt deze voortdurend bij).
04: Kwaliteit: Staat in voor de systematische kwaliteitscontrole van de geleverde materialen en van de uitvoering van de bouwwerken. Doet waar nodig beroep op derden.
De student voert systematische kwaliteitscontrole van de uitgevoerde werken uit.
De student voert systematische kwaliteitscontrole van de geleverde materialen uit.
06: Samenwerking: Werkt binnen zijn bevoegdheid efficiënt en constructief samen met in- en externen en communiceert op doeltreffende wijze met alle belanghebbenden.
De student toont verantwoordelijkheidszin en leergierigheid.
De student relateert de kennis van zijn eigen referentiekader en eigen wereldbeeld aan andere zienswijzen die op de werkplek aanwezig zijn.
De student is sociaalvaardig, is een team player en kan zijn functie als leider, coach of moderator opnemen.
De student past de bemiddelingsmodellen bewust toe op de bouwwerf.
De student past indien nodig zijn gedrag en communicatiestijl op de bouwwerf aan en verkent gedragsalternatieven.
De student past standaardbestekken toe op de bouwwerf.
De student communiceert op doeltreffende wijze met alle belanghebbenden.
De student gaat op de werkplek op constructieve wijze om met de moeilijkheden en de negatieve gevoelens die met interculturele ontmoetingen gepaard kunnen gaan.
De student maakt een correcte en duidelijke schets van de meest gangbare details en communiceert hierover op heldere wijze.
De student wendt zijn kennis over andere culturen op een aangepaste manier aan met respect voor de uniciteit van ieder individu op de bouwplaats.
De student werkt constructief samen, pleegt overleg en neemt deel aan werfvergaderingen.
De student stelt een correct verslag van het praktijkonderzoek op.

Leerinhoud

Werkplekleren met opdrachten, reflectierapport en portfolio.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursusdocumenten worden ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform Digitap.
  • Veiligheidshesje, veiligheidsschoenen en helm verplicht (aankoop veiligheidsschoenen en helm ten laste van student).
  • Kosten en organisatie vervoer zijn ten laste van de student.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing0,50 uren
Werkvormen
Vormen van groepsleren12,00 uren
Werkplekleren en/of stage520,00 uren
Werktijd buiten de contacturen247,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio30,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen.
AcademiejaarStage70,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen.

Toetsing (tekst)

Algemeen:

  • De student raadpleegt de procedures werkplekleren voor meer gedetailleerde informatie i.v.m. de procedures, de evaluatie en richtlijnen voor het praktische verloop van het werkplekleren.
  • Enkel de procedures die bij de start van het desbetreffende academiejaar wordt bekend gemaakt, is geldig.
  • Zonder een correct ingevulde en ondertekende overeenkomst werkplekleren en risicoanalyse en werkpostfiche kan het werkplekleren niet aanvangen.
  • Zonder een goedgekeurd gezondheidsattest uitgeschreven door een arbeidsgeneesheer (indien vereist) op basis van een risicoanalyse en werkpostanalyse, kan het werkplekleren niet aanvangen.

Permanente evaluatie:

  • Aanwezigheid tijdens het werkplekleren en de intervisiemomenten is verplicht.
  • Een student die tijdens het werkplekleren onwettig afwezig is, krijgt een code ‘F’ van Fail voor het gehele opleidingsonderdeel Werkplekleren 3. Meer informatie vind je in het onderwijs- en examenreglement.
  • Een student die geen 65 werkende dagen kan bewijzen op basis van dagrapporten krijgt de code ‘F’ van Fail voor het gehele opleidingsonderdeel Werkplekleren 3. Meer informatie over de code 'F' vind je in het onderwijs- en examenreglement.
  • De student met gewettigde afwezigheid voor het werkplekleren kan in overleg met hun zijn/haar mentor werkplekleren en begeleider werkplekleren AP deze afwezigheden inhalen.
  • Laattijdig indienen van een opdracht resulteert in een 0 score voor die opdracht tenzij de student o.w.v. medische redenen of een andere overmachtssituatie de toestemming kreeg om de opdracht later in te dienen dan de opgegeven deadline.
  • Een student die tijdens het intervisiemoment onwettig afwezig is, krijgt een 0 voor het desbetreffende intervisiemoment. De student met gewettigde afwezigheid voor het intervisiemoment neemt contact op met de betrokken lector, via e-mail binnen de 5 kalenderdagen na het desbetreffende intervisiemoment. Er wordt dan een vervangtaak opgegeven.
  • Afwezigheid bij het werkplekleren en intervisiemoment moeten steeds binnen de 2 kalenderdagen gewettigd worden via iBaMaFlex. De student plaatst het ziekteattest of bewijs van overmacht op iBaMaFlex. Attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht en geven sowieso geen recht op een inhaalles, inhaallabo of inhaalevaluatie.