Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Masterproef Dans32846/2171/2122/1/13
Studiegids

Masterproef Dans

32846/2171/2122/1/13
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve master muziek en podiumkunsten, trajectschijf 5
    Afstudeerrichting:
    • Dans
  • Master in Dance
  • Master in de dans, trajectschijf 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Titularis: Epifanio Renata Lamenza
Andere co-titularis(sen): De Smedt Christine, De Soto Gutierrez Olga
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2021 (Academiejaar) of 31.10.2021 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 450,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

De masterproef volgt de student gedurende het gehele traject van de Master Dans. Hoewel dit vooral een individueel proces is, reikt de opleiding instrumenten aan om de masterproef te ondersteunen, te ontwikkelen en te creëren in gesprek met mentoren, medestudenten en het Master Dansteam. De noties, methoden en praktijken die in de voorgaande modules zijn gedeeld, worden geïmplementeerd in de uitkomsten die door de student worden voorgesteld.

Begincompetenties (tekst)

Geslaagd zijn voor de toelatingsproef.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Ontwikkelt en verwoordt lichamelijk vakmanschap door middel van verworven instrumenten en technieken
Past de in de masteropleiding verworven tools toe en integreert ze in zijn/haar artistiek onderzoek
Verwerkt feedback en implementeert deze bij de ontwikkeling van het eigen onderzoekstraject
Reflecteert, ontwikkelt, communiceert en documenteert in een heldere vorm over de belichaamde artistieke praktijk en brengt deze in relatie tot het artistieke veld
Levert een schriftelijke output aan waarin de artistieke praktijk, het werkproces en het artistieke onderzoek worden belicht en gepresenteerd op een kritische, originele en consistente manier.
2. Organiseert een duurzame artistieke praktijk om de belichaamde praktijk uit te breiden
Realiseert een tastbare output die coherent is met hun artistiek onderzoek en hun belichaamde kennis wordt duidelijk gecommuniceerd en gepresenteerd aan het publiek
Past de in de masteropleiding verworven tools toe en integreert ze in zijn/haar artistiek onderzoek
Vertaalt belichaamde kennis in een performatieve en schriftelijke output die coherent is met het eigen artistiek onderzoek
Verwerkt feedback en implementeert deze bij de ontwikkeling van het eigen onderzoekstraject
Reflecteert, ontwikkelt, communiceert en documenteert in een heldere vorm over de belichaamde artistieke praktijk en brengt deze in relatie tot het artistieke veld
3. Reflecteert en onderzoekt op vragen en ervaringskennis om de eigen artistieke praktijk te verdiepen
Past de in de masteropleiding verworven tools toe en integreert ze in zijn/haar artistiek onderzoek
Vertaalt belichaamde kennis in een performatieve en schriftelijke output die coherent is met het eigen artistiek onderzoek
Verwerkt feedback en implementeert deze bij de ontwikkeling van het eigen onderzoekstraject
Reflecteert, ontwikkelt, communiceert en documenteert in een heldere vorm over de belichaamde artistieke praktijk en brengt deze in relatie tot het artistieke veld
Levert een schriftelijke output aan waarin de artistieke praktijk, het werkproces en het artistieke onderzoek worden belicht en gepresenteerd op een kritische, originele en consistente manier.
Beoordeelt en selecteert relevante artistieke en theoretische bronnen en relateert deze het aan eigen artistiek onderzoek
4. Deelt het belichaamde vakmanschap binnen het artistieke veld
Realiseert een tastbare output die coherent is met hun artistiek onderzoek en hun belichaamde kennis wordt duidelijk gecommuniceerd en gepresenteerd aan het publiek
Vertaalt belichaamde kennis in een performatieve en schriftelijke output die coherent is met het eigen artistiek onderzoek
Levert een schriftelijke output aan waarin de artistieke praktijk, het werkproces en het artistieke onderzoek worden belicht en gepresenteerd op een kritische, originele en consistente manier.
5. Bouwt, door dialoog en overdracht, een duurzame praktijk op in een artistieke omgeving
Realiseert een tastbare output die coherent is met hun artistiek onderzoek en hun belichaamde kennis wordt duidelijk gecommuniceerd en gepresenteerd aan het publiek
Past de in de masteropleiding verworven tools toe en integreert ze in zijn/haar artistiek onderzoek
Verwerkt feedback en implementeert deze bij de ontwikkeling van het eigen onderzoekstraject
Levert een schriftelijke output aan waarin de artistieke praktijk, het werkproces en het artistieke onderzoek worden belicht en gepresenteerd op een kritische, originele en consistente manier.
Beoordeelt en selecteert relevante artistieke en theoretische bronnen en relateert deze het aan eigen artistiek onderzoek
6. Is in staat het artistieke veld te onderzoeken om de eigen praktijk te voeden en zich dienovereenkomstig te positioneren
Vertaalt belichaamde kennis in een performatieve en schriftelijke output die coherent is met het eigen artistiek onderzoek
Verwerkt feedback en implementeert deze bij de ontwikkeling van het eigen onderzoekstraject
Reflecteert, ontwikkelt, communiceert en documenteert in een heldere vorm over de belichaamde artistieke praktijk en brengt deze in relatie tot het artistieke veld
Organiseert, beheert en produceert op zelfstandige wijze doch in efficiënte samenwerking de eindpresentatie van het Masterproject.
Beoordeelt en selecteert relevante artistieke en theoretische bronnen en relateert deze het aan eigen artistiek onderzoek
8. Construeert, door vertaling naar en interactie met de samenleving, een zich ontwikkelende praktijk
Realiseert een tastbare output die coherent is met hun artistiek onderzoek en hun belichaamde kennis wordt duidelijk gecommuniceerd en gepresenteerd aan het publiek
Vertaalt belichaamde kennis in een performatieve en schriftelijke output die coherent is met het eigen artistiek onderzoek
Reflecteert, ontwikkelt, communiceert en documenteert in een heldere vorm over de belichaamde artistieke praktijk en brengt deze in relatie tot het artistieke veld
Levert een schriftelijke output aan waarin de artistieke praktijk, het werkproces en het artistieke onderzoek worden belicht en gepresenteerd op een kritische, originele en consistente manier.
9. Investeert, door te resoneren binnen het sociaal-politieke en economische klimaat, in de wederkerige relatie tussen de eigen artistieke praktijk en de samenleving
Reflecteert, ontwikkelt, communiceert en documenteert in een heldere vorm over de belichaamde artistieke praktijk en brengt deze in relatie tot het artistieke veld
Levert een schriftelijke output aan waarin de artistieke praktijk, het werkproces en het artistieke onderzoek worden belicht en gepresenteerd op een kritische, originele en consistente manier.
Beoordeelt en selecteert relevante artistieke en theoretische bronnen en relateert deze het aan eigen artistiek onderzoek

Leerinhoud

De Masterproef volgt de student gedurende het gehele traject van de MA Dans. Hoewel dit vooral een individueel proces is, heeft de opleiding instrumenten aangereikt om de Masterproef te ondersteunen, te ontwikkelen en te creëren in gesprek met mentoren, medestudenten en het Master team. De noties, methoden en praktijken die in de voorgaande modules zijn gedeeld, worden geïmplementeerd in de uitkomsten die door de student worden voorgesteld.

De masterpoef wordt begeleid door docent-kunstenaar(s) met verschillende achtergronden. In de eerste werkperiode zullen studenten collectief en individueel hun masterproef delen, waarbij ze een eerste try-out van hun resultaten presenteren onder begeleiding van de docent. Op dit punt in hun traject verwachten we dat studenten hun belichaamd artistiek onderzoek zowel op fysiek als cognitief niveau presenteren, uitvoeren en uitwerken, maar nog tijd hebben om het te ontwikkelen tot aan de Master Jury. In de laatste werkperiode zal de tutor studenten individueel en collectief begeleiden voor hun Master project presentaties.

De Master jury vindt plaats voor alle studenten aan het einde van het programma. Het individuele belichaamde artistieke onderzoek dat gedurende het gehele traject wordt uitgevoerd, wordt geëvalueerd door een panel van interne en externe juryleden, en wordt gepresenteerd in drie delen: een mondelinge presentatie, waarin de student zijn onderzoeksproject presenteert en in dialoog gaat met de jury; een schriftelijk onderdeel, waarin de student zijn onderzoek en het theoretische kader dat de artistieke praktijk ondersteunt, uitwerkt en contextualiseert en waarop kritisch wordt gereflecteerd; en een performatief evenement, waarin de student zijn belichaamde artistieke onderzoek presenteert in dialoog met zijn onderzoeksvragen en het schriftelijke onderdeel. Door middel van deze drie componenten toont de student een belichaamde kennis, onafhankelijk denken en originaliteit in hun verwezenlijking van competenties en leerdoelen. Een meer gedetailleerde beschrijving van dit opleidingsonderdeel is te vinden in het Vademecum Masterproef.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Zie Trotter (studiegids)
  • Zie Vademecum
  • Elke student moet beschikken over een laptop, voor blended learning (online en offline lessen)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk90,00 uren
Werktijd buiten de contacturen360,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht100,00

Toetsing (tekst)

In de masterproef Dans toont de student aant dat alle relevante leerdoelen zijn behaald. De masterproef Dans wordt beoordeeld met de volgende gewichten:

Schriftelijk deel 30%
Performatief onderdeel 60%
Mondelinge presentatie 10%

De student moet de drie componenten presenteren om te slagen voor dit opleidingsonderdeel.