Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Copywriting16963/2184/2122/1/93
Studiegids

Copywriting

16963/2184/2122/1/93
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Verstraeten Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel is tolereerbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Waarschuwing

Deze informatie is onder voorbehoud van de verdere evolutie van de Coronamaatregelen.

Volgtijdelijkheid

(geslaagd of getolereerd voor Communicatietraining Nederlands OF geslaagd of getolereerd voor Communicatietraining Nederlands) EN (geslaagd of getolereerd voor WS1 Creatief ontwerp OF geslaagd of getolereerd voor WS1 Creatief ontwerp) EN binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 20 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

De focus ligt op direct response copy. Je leert creatief omgaan met je teksten en je past ze aan in functie van doelgroep, boodschap en medium. Je schrijft wervende copy en content, online en print.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je schrijft vlotte, correcte en goed gestructureerde Nederlandstalige informatieve en persuasieve communicatieboodschappen waarbij de invalshoek, de inhoud, de opbouw, de woordkeuze en de toon passen bij het medium, de boodschap en de doelgroep.
Je schrijft correcte creatieve teksten die aansporen tot een beoogde actie binnen een bepaalde doelgroep.

Leerinhoud

Storyselling & een performante schrijfmethode, dat zijn de hoekstenen. Toegepast op microcopy: tagline, headline, baseline en lead. En op short en long copy: advertentie, landingspagina (SEO-proof), persbericht, verkoopbrief/prospectiebrief en Instagramposts (ondertitelde video incluis). Je voegt daaraan één van de volgende opties toe:

  1. campagneteksten (voor studenten die het opleidingsonderdeel Campagne 3 volgen)
  2. een boomerangkaart

Volgens de briefing waaraan je werkt,

- kies en omschrijf je de perfecte boodschap en de ideale klant/prospect
- geef je de teksten een juiste lay-out en geschikte visuals mee.

Studiematerialen (lijst)

In duidelijk Nederlands: spreken en schrijven voor iedereenVerplicht
  • Auteur: Caluw√© D.
Leren van vier Gouden Veren. Hoe schrijf je teksten die voor resultaat zorgen?Verplicht
  • Auteur: Genootschap De Gouden Veer
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen
taaladvies.netVerplicht
  • Auteur: Taalunie

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen58,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00De eindscore wordt verdeeld over product- en procesevaluatie. Meer details staan in de studiewijzer op Digitap.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Uitsluitend productevaluatie. De precieze opdracht wordt vastgelegd eind juni (zie Digitap).