Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Projectstage34743/2188/2122/1/81
Studiegids

Projectstage

34743/2188/2122/1/81
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • automatisering
    • onderhoudstechnologie
    • procesautomatisering
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Coremans Roel, Van Goethem Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Alle afspraken omtrent werkplekleren zijn terug te vinden in het afsprakenkader werkplekleren. Dit afsprakenkader maakt integraal deel uit van de ECTS-fiche.
Dit vak leg je af op de werkplek. Dat wil zeggen dat je onder begeleiding van een ervaren mentor de leerdoelen behaalt.
In samenspraak tussen bedrijf, hogeschool en student wordt het opleidingsplan afgesproken dat garandeert dat de student de mogelijkheid krijgt om de leerdoelen in te oefenen.
De student neemt zelf de regie van het opleidingsonderdeel in handen en gaat actief op zoek naar leermomenten. De student rapporteert gedurende zijn werkplekleren over de leermomenten, de behaalde leerdoelen en reflecteert over zijn handelen.
De bedrijfsmentor en coach van de hogeschool voorzien de student gedurende het van feedback.
De student kan solliciteren bij 5 bedrijven die de school selecteert om de werkplekcomponent af te leggen. Als de student bij geen van deze bedrijven terecht kan om de werkplekcomponent van de opleiding te behalen, kan dit opleidingsonderdeel niet aangevat worden.




De student leert om op een veilige manier in een reële setting mee te lopen in het bedrijf onder begeleiding van ervaren mentoren.
De student wordt ingeschakeld in routinematige elektromechanische onderhoudstaken .
De student leert om te rapporteren op een kritische manier over uitgevoerde taken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

EM01: Vakkennis
De student kan vaktechnische lokale informatie raadplegen, ook in een vreemde taal, met als doel eruit te leren met betrekking tot de uitvoering van de opdracht, minimum op de volgende wijze : overlegt mondeling en schriftelijk met de fabrikant of leverancier waar mogelijk, ook in het Engels, Frans of Duits.
EM02: Installeren
De student kan zelfstandig en onder tijdsdruk preventief en correctief interveniëren in een complexe en vreemde omgeving, rekening houdend met situationele elementen (in werking stellen, productiewijzigingen,...) of de onderhoudshistoriek, met betrekking tot de analyse van vraag/opdracht/probleem/storing.
De student kan zelfstandig en onder tijdsdruk preventief en correctief interveniëren in een complexe en vreemde omgeving, rekening houdend met situationele elementen (in werking stellen, productiewijzigingen,...) of de onderhoudshistoriek, met betrekking tot het organiseren van een grondige dataverzameling door bevraging, metingen en het raadplegen van technische bronnen (schema's, tekeningen, catalogi,...).
EM07: Meten
De student kan een veelheid aan data en parameters verzamelen en gebruiken met de bedoeling om in het kader van een automatiseringsopdracht de functionaliteit of delen ervan te visualiseren.
De student kan een veelheid aan data en parameters verzamelen en gebruiken met de bedoeling om in het kader van een automatiseringsopdracht de functionaliteit veilig te bedienen in functie van een hiërarchisch model.
De student kan een veelheid aan data en parameters verzamelen en gebruiken met de bedoeling om in het kader van een automatiseringsopdracht parameterinstellingen te kunnen invoeren.
EM09: Communiceren
De student kan opvolgdocumenten van de werkzaamheden eigen aan de opdrachtgever invullen en kan de geïnterpreteerde informatie doorgeven, aan zowel interne als externe betrokkenen, volgens de voorgeschreven procedures met betrekking tot : gebruikt onderhoudsspecifieke beheerssoftware (machine- en/of dienstgebonden).
EM12: AUT projectontwerp en oplevering
De student kan, door gebruik te maken van een programmeerbare sturing, een complex functioneel probleem automatiseren, kan FAT en SAT-testen uivoeren en kan het veilig werkend opleveren aan de eindgebruikers vertrekkende van een plan van eisen.

Leerinhoud

De student intervenieert zelfstandig en onder tijdsdruk preventief en correctief in een complexe en vreemde omgeving, rekening houdend met situationele elementen (in werking stellen, productiewijzigingen,...) of de onderhoudshistoriek, met betrekking tot:


Het werk kunnen plannen en voorbereiden mbt ‘schaarse’ middelen zoals: inzet van technische mankracht, benodigde skills, gereedschappen, vervangonderdelen/materialen, te nemen veiligheidsvoorzieningen, persoonlijke beschermingsmiddelen, vergunningen.
Het overleg met de leidinggevenden, gebruikers zowel internen als externen, derden zoals constructeurs, leveranciers, …
Op een kritische wijze nagaan of de geplande werkzaamheden conform de technische plannen en afspraken uitgevoerd kunnen worden binnen de gestelde tijdslimiet en kosten. Zo niet, wat moet er aangepast worden opdat alsnog de werken conform de gestelde eisen uitgevoerd kunnen worden?
Het vastleggen van een werkvolgorde en plan van aanpak.
Het uitvoeren van elektromechanische herstellings-en installatiewerkzaamheden (montage en demontage) nadat de machine of installatie eerst in een veilige toestand werd gebracht en het veilig werkend opleveren van dezelfde machine of installatie na testen.
Het adviseren/rapporteren/informeren van gebruikers en verantwoordelijken voor productie, engineering, veiligheidspreventie met het oog op het correct gebruik van de machines en installaties, het voorkomen van storingen en de optimalisatie van de installatie. Daartoe vult de student opvolgdocumenten eigen aan de opdrachtgever in en geeft de technische details door zodat zowel mechanische als elektrische schema's en tekeningen as-built gemaakt kunnen worden.


De student is een actief en dynamisch teamlid dat:


Constructief en sociaalvaardig kan samenwerken binnen een team van technische specialisten.
Mee probleemoplossend nadenkt en hierover open communiceert voor, na en tijdens de werkuitvoering.

De student gaat in zijn werkzaamheden actief op zoek naar:


Mogelijkheden om bij te leren ook al moet hij daarvoor uit zijn comfortzone stappen.
De ontwikkeling van de eigen talenten en vaardigheden als collega in een gespecialiseerd technisch team. Hij/zij is zich bewust van zijn eigen werk- of aandachtspunten en formuleert hiervoor concrete voorstellen tot persoonlijke groei.
De ruime maatschappelijke positie van zijn stageplaats/stagebedrijf en reflecteert daar constructief over met zijn coaches

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage103,20 uren
Werktijd buiten de contacturen52,80 uren

Toetsing (tekst)

Lees onderstaande opmerkingen zeer aandachtig. Ze geven inzicht in de wijze waarop het deelopleidingsonderdeel geëvalueerd en georganiseerd wordt. Ingeval van vragen of twijfel raadpleeg dan de betreffende lector.

Permanente evaluatie met verplichte aanwezigheid. Een student die meer dan twee keren afwezig is op de werkplek, krijgt een code ‘F’ van Fail voor het betreffende deelexamen.
Studenten kunnen met hun werkplek afspreken om gewettigde afwezigheden in te halen, maar enkel als dit praktisch haalbaar is voor de werkplek. De afwezigheden en bijhorende rapportage moeten uiterlijk ingehaald worden op de laatste examendag van de eerste examenkans. Ongewettigde afwezigheden kunnen niet ingehaald worden.
Op de werkplek wordt dagelijks aan de competenties van de verschillende opleidingsonderdelen duaal gewerkt. De verplichte aanwezigheid geldt dus voor alle opleidingsonderdelen duaal op alle dagen die op de werkplek gepresteerd worden en dit gedurende het volledige academiejaar. Wanneer de student meer dan twee keren afwezig is, resulteert dit dus een een ‘Fail’ voor alle opleidingsonderdelen duaal.



Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).
Code Fail wordt toegepast omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.
Laattijdig indienen van een rapport wegens medische redenen of overmacht wordt niet aanvaard en kan dus niet ingehaald worden. Laattijdig indienen van een rapport van een opdracht of vervangopdracht resulteert in een nul voor dit rapport.
Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.