Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Oriënterend project 2 A32985/2190/2122/1/47
Studiegids

Oriënterend project 2 A

32985/2190/2122/1/47
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Stoops Tim
Andere co-titularis(sen): Claes Saar, Deforche Marlies, De Vuyst Marijke, Gombeer Wim, Listhaeghe Erwin
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In oriënterend project pas je al je (juist verworven) kennis en vaardigheden toe op een geïntegreerde opdracht.
De inhoud is thematisch uiteenlopend, zoals "Identiteit van een fictief platenlabel met promotiecampagne", "Identiteit van een fictieve actiegroep met bewustmakingscampagne",...
Je wordt tijdens dit olod gecoacht in je creativiteit maar ook in je proces (plan van aanpak en samenwerking).

OLR-Leerdoelen (lijst)

Technische ontwikkeling. Basisbestand creëren
kiest het juiste bestandsformaat afhankelijk van het doel
voert basisbewerkingen uit op bestaande beelden
Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
kan ideeën/concepten genereren
past lateraal denken toe om tot nieuwe concepten/ideeën te komen
Technische ontwikkeling. Gegevens inventariseren
verzamelt informatie over de technische behoeften en wensen van de opdrachtgever
Samenwerken. Mondelinge communicatie
brengt helder en onderbouwd een argumentering/advies uit
gebruikt taal die past bij de doelgroep
kan de algemene, grafische, commerciële en multimediale woordenschat in het Engels contextueel kaderen en gebruiken
kan een boodschap overbrengen/presenteren
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
durft ideeën/oplossingen (weer) te verwerpen en (deels of helemaal) opnieuw te beginnen (iteraties)
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp presenteren
durft ideeën/oplossingen (weer) te verwerpen en (deels of helemaal) opnieuw te beginnen (iteraties)
herkent en staat open voor feedback
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
beheerst de basistools om media content te produceren i.f.v. uitvoerbaarheidseisen
voert basisbewerkingen uit op bestaande beelden
voert bewerkingen uit door het gebruik van kleuren, maskers, lagen, kanalen en filters
Strategische ontwikkeling. Opdracht vertalen
kan de behoeften en verwachtingen van de klant achterhalen
kan zich inleven in opdrachtgevers en eindgebruikers
Strategische ontwikkeling. PVA formuleren
brengt helder en onderbouwd een argumentering/advies uit
werkt een plan van aanpak uit
Professionalisering. Reflectie
durft ideeën/oplossingen (weer) te verwerpen en (deels of helemaal) opnieuw te beginnen (iteraties)
herkent en staat open voor feedback
kan de behoeften en verwachtingen van de klant achterhalen
kan zich inleven in opdrachtgevers en eindgebruikers
Samenwerken. Schriftelijke communicatie
gebruikt taal die past bij de doelgroep
kan de algemene, grafische, commerciële en multimediale woordenschat in het Engels contextueel kaderen en gebruiken
past de Nederlandse grammatica en spelling correct toe
Professionalisering. Taakanalyse
kiest het juiste bestandsformaat afhankelijk van het doel
verzamelt informatie over de technische behoeften en wensen van de opdrachtgever
werkt een plan van aanpak uit
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
gebruikt taal die past bij de doelgroep
kan een boodschap overbrengen/presenteren
past de Nederlandse grammatica en spelling correct toe

Leerinhoud

In Oriënterend project 2 ontwikkel je specifieke vaardigheden die je om leren gaan met een aantal vormgevingsaspecten binnen media design zoals stijl, typografie, vorm, compositie.
Terwijl je werkt aan de opdracht leer je één van de belangrijkste principes van de studie, namelijk het gebruikersgericht ontwerpen.

Naast het creatieve proces en het ontwikkelen van eindproducten, lever je een plan van aanpak op en presenteer en onderbouw je je eindresultaat.

 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus Oriënterend project 2 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Afstandstraject
Practicum en/of oefeningen (afstandstraject)156,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht50,00Jurybeoordeling product: Werkstuk en digitaal en presentatie van het eindproduct
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00Studenten die een tekort hebben op de projectopdracht 'Product' krijgen na de eerste examenkans een schriftelijke motivatie van het tekort en werken autonoom een verbeterde versie van hun product uit. Het proces dient opnieuw uitgebreid gedocumenteerd te worden en de student zal het proces en het eindproduct van de tweede examenkans toelichten tijdens een mondelinge presentatie.
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00Proces wordt aan de hand van een voortgangsrapport geïllustreerd. Permanente evaluatie - Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

Inzendingen voor evaluatie bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.

Opmerking: de effectieve examenvorm wordt gecommuniceerd via Digitap. De effectieve examentijd wordt gecommuniceerd via Webuntis.