Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Mens & maatschappij34166/2190/2122/1/43
Studiegids

Mens & maatschappij

34166/2190/2122/1/43
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Yperzeele Saskia
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (Academiejaar) of 15.10.2021 (1ste semester) of 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving




OLR-Leerdoelen (lijst)

Samenwerken. Mondelinge communicatie
begrijpt een presentatie of dialoog in het Engels
Strategische ontwikkeling. Opdracht vertalen
begrijpt een presentatie of dialoog in het Engels
verwerkt informatie uit Engelstalige bronnen
Professionalisering. Reflectie
verwerkt informatie uit Engelstalige bronnen
Samenwerken. Schriftelijke communicatie
gebruikt correcte formuleringen en aanspreekvormen in schriftelijke communicatie in het Engels
past de kennis toe van basisgrammatica in het Engels
Understand
Je maakt je een aantal kernbegrippen, mediatheorieën en stromingen uit de ontwerpgeschiedenis eigen.
Je onderbouwt jouw persoonlijke visie op de aangereikte thema's aan de hand van uiteenlopende tools.
Je raadpleegt bronnen systematisch en vermeldt deze volgens de geldende norm.
Explore
Je verwerkt de aangereikte leerstof uit de thema's in een opdracht toegepast op jouw hedendaagse werkelijkheid.

Leerinhoud

Binnen dit opleidingsonderdeel volg je minimaal 3 lezingen, te kiezen in het 1ste, 2de semester of als jaaropleidingsonderdeel.

Vanuit een probleemstelling binnen onze hedendaagse samenleving zullen verbanden tussen de studiegebieden worden gesmeed die in het gewone studiepakket afwezig blijven. Het jaarthema wordt vanuit verschillende invalshoeken belicht. Hierbij staan problematisering en kritische analyse voorop. De lezingenreeks stimuleert de participanten tot reflectie over actuele vragen waarmee alle vakgebieden geconfronteerd worden. De lezingen zijn derhalve gericht op interdisciplinariteit en maatschappelijke relevantie.

Ieder academiejaar organiseert de AP hogeschool een lezingenreeks van een 10-tal lezingen, Engelstalig en Nederlandstalig. Dit gebeurt in de vorm van boeiende avondlezingen door experts die ook voor het ‘gewone’ publiek toegankelijk zijn. De reeks is dus zowel gericht naar studenten, personeelsleden als externen.
De student is vrij om uit deze lezingenreeks lezingen te volgen. De lezingenreeks biedt een bij de studie aangehecht, actueel documenterend informatiepakket aan.
https://www.ap.be/studium-generale

Onderwijsorganisatie

Afstandstraject
Hoor- en/of werkcolleges9,00 uren
Werktijd buiten de contacturen66,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00De opdracht bestaat uit het schrijven van een paper. De student geeft hier een gefundeerde reflectie over minimaal 3 lezingen van zijn/haar keuze. De reflectie gaat uit van de lezingen en de discussie achteraf en geeft de positie van de student weer, onderbouwd met relevante bronnen uit diverse media. Het gaat om een persoonlijke, originele tekst waarin referenties worden gehanteerd volgens het vereiste protocol. Fraude en plagiaat worden bestraft met een nul.

Correcte verwerking van de lezingen en persoonlijke inbreng moeten in evenwicht zijn met elkaar. Met andere woorden: een paper die in hoofdzaak uit een samenvatting bestaat en nauwelijks eigen kritisch commentaar bevat, voldoet niet aan de basisvereiste. Daarnaast moet de kritische argumentatie beredeneerd en doordacht zijn.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht100,00De student krijgt enkel een tweede kans op basis van een niet geslaagde reflectieopdracht (ingediende paper) in de eerste zittijd om zijn/haar paper te herwerken of verbeteren.

Toetsing (tekst)

 


Inzendingen voor evaluatie bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.

Opmerking: de effectieve examenvorm wordt gecommuniceerd via Digitap. De effectieve examentijd wordt gecommuniceerd via Webuntis.