Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Brand DesignLab II35135/2190/2122/1/09
Studiegids

Brand DesignLab II

35135/2190/2122/1/09
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Labs jaar 1 sem 2: BDL, IDL, MDL
    • Labs jaar 1 sem 2: BDL, IDL, PDL
    • Labs jaar 1 sem 2: BDL, MDL, PDL
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Hecke Bavo
Andere co-titularis(sen): Bouckaert Pascal, Claes Saar, Hendrickx Sanne, Listhaeghe Erwin, Paesmans Miet, Peeters Andreas, Stoops Tim
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel is tolereerbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Waarschuwing

Deze informatie is onder voorbehoud van de verdere evolutie van de Coronamaatregelen.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Bij Brand DesignLab II ga je dieper in op de structuur van merkidentiteiten en de context waarbinnen merken strategische keuzes moeten maken. Je ontwerpt een B2C merk. Voor dit merk ontwikkel je een kartonverpakking ontworpen volgens de verwachtingen van de doelgroep en opgemaakt volgens de regels van de kunst. Om het product in de markt te zetten ontwikkel je een strategisch goed doordachte campagne waarbij zelf geschreven copy en een eigen beeld elkaar versterken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je verdiept je in de research methodes en tools eigen aan het Lab om de doelen, wensen en ideeën van de opdrachtgever en eindgebruiker in kaart te brengen.
Explore
Je weegt meerdere ideeën tegenover elkaar af en motiveert daarbij de keuze m.b.t. de basis design principes voor een basis prototype.
Materialize
Je onderzoekt verbetermogelijkheden voor een bestaand prototype en verdiept je daarbij in de testmethodes en tools eigen aan het Lab.
Professionaliseren
Je stuurt je ontwerpproces bij op basis van zowel individuele als generieke feedback van lectoren, peers en externen.
Communiceren
Je maakt je ontwerpkeuzes inzichtelijk a.h.v. een onderzoeksbrug, filmpje, ...

Leerinhoud

Bij het vak BDL II komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Brand DNA
  • Briefing & debriefing
  • Doelgroepen
  • Positionering
  • Werken met fotografie en beeldbanken
  • Conceptontwikkeling B2C merkidentiteit
  • Conceptontwikkeling kartonverpakkingen
  • Conceptontwikkeling campagnebeeld
  • Conceptvisualisatie
  • Ontwerpen binnen brand values
  • Ontwerpen naar doelgroep
  • Ontwerpen volgens technische standaarden
  • Productieklaar maken van bestanden
  • Gebruikerstesten

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt digitaal beschikbaar gemaakt via Digitap door de titularis.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges66,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen90,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)80,00verschillende indienmomenten tijdens de lesweken en een finale verdediging in de examenperiode
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)20,00je toont een positieve houding en grijpt leerkansen aan
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00herwerking projectopdracht(en)

Toetsing (tekst)

Inzendingen voor evaluatie bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.

Opmerking: de effectieve examenvorm wordt gecommuniceerd via Digitap. De effectieve examentijd wordt gecommuniceerd via Webuntis.