Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
E-business/216002/2191/2122/1/59
Studiegids

E-business/2

16002/2191/2122/1/59
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Bie Dave
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 06.12.2021 (2de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 79,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het bouwen van een website lijkt een eenvoudige klus. U maakt een paar HTML-pagina’s, zet deze online en u hebt een website. Ja, u hebt dan een website, maar de vraag is of u dan een succesvolle website hebt. Een website die beantwoordt aan zowel de verwachtingen van de opdrachtgever als van de doelgroep. Vaak is dit niet het geval. Meestal is dit te wijten aan het van tevoren niet goed nadenken over een website. Enkele simpele vragen daarbij zijn: Wat willen we met de website
bereiken? Voor wie bouwen we de website?
Voordat de daadwerkelijke bouw van de site gestart wordt, zullen veel van dit soort vragen moeten worden beantwoord. Het resultaat hiervan is een plan waarin alle aspecten van een website staan beschreven. We noemen dit het Internet Project Plan. Dit plan bevat verschillende onderdelen en vormt de basis voor het (laten) ontwerpen, (laten) realiseren en onderhouden van een website. Het doel van een IPP is om de opdracht goed af te bakenen, betere communicatie tussen de teamleden te bewerkstelligen, het proces beter te kunnen controleren en fouten en dubbel werk voorkomen.
Naast een plan van aanpak voor het realiseren van een website komt in deze cursus een aantal uiteenlopende onderwerpen aan bod, zoals:
¦ Hoe beschrijft u zo nauwkeurig mogelijk de doelgroep?
¦ Hoe maakt u uit een grote hoeveelheid informatie een duidelijke en logische navigatie en structuur voor een website?
¦ Hoe zorgt u ervoor dat bezoekers de weg niet kwijtraken?
¦ Hoe zorgt u ervoor dat uw teksten geschikt zijn voor het web?
¦ Hoe bepaalt u of er een Content Management Systeem nodig is?
¦ Hoe kunt u de website het beste promoten?

Begincompetenties (tekst)

Elementaire kennis van marketing en ICT.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Informatieverwerking / ICT
De student beoordeelt kritisch een website.
De student stelt een Internet Project Plan op.
De student maakt een prototype van een website waarin een aantal basisprincipes van usability en webstandaarden zijn verwerkt (Wireframe).
De student maakt een eenvoudige website m.b.v. een online html editor.
De student beoordeelt de kwaliteit en betrouwbaarheid van een website.
De student stelt een online marketing plan op.

Leerinhoud

Inleiding in e-business

  • Onderzoek naar internet- en e-business trends
  • Opbouw en beoordeling van websites
  • Usability

Internet Project Plan: van concept tot realisatie

  • Analyse, beeldvorming en planning
  • Doel en doelgroep
  • Content website
  • Functioneel, grafisch en technisch ontwerp
  • Standaarden webdesign
  • Onderhoudsplan
  • Promotie van een website
  • Databases en Content Management Systemen
  • SEO & Google Adwords
  • Juridische aspecten van websites en e-business

Studiematerialen (lijst)

E-CampusVerplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing1,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,00Studenten schrijven in groep een paper en verdedigen deze mondeling aan de hand van een visuele presentatie. Daarnaast ontwikkelen zij een website (groepswerk).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Student schrijft een individuele paper en verdedigt de paper mondeling. De student dient de lector te contacteren op de dag van het inzagerecht (juni) om het onderwerp van de paper en de opdracht te bespreken.

Toetsing (tekst)

Zie digitap voor eventuele verdere instructies.