Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Copywriting25653/2193/2122/1/28
Studiegids

Copywriting

25653/2193/2122/1/28
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in de journalistiek, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 3JOU
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Verstraeten Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 76,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

De focus ligt op direct response copy. Je leert creatief omgaan met je teksten en je past ze aan in functie van doelgroep, boodschap en medium. Je schrijft wervende copy en content, online en print. Je start met een inleiding marketingcommunicatie en een zelfstudiepakket commerciële schrijfstijl.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Zich mondeling op correcte wijze uitdrukken in het Nederlands, Frans en Engels en de gepaste houding aannemen bij het leggen en onderhouden van journalistieke contacten om professioneel te functioneren in diverse (complexe) journalistieke werksituaties en contexten.
Je schrijft correcte creatieve teksten die aansporen tot een beoogde actie binnen een bepaalde doelgroep.

Leerinhoud

Storyselling & een performante schrijfmethode, dat zijn de hoekstenen. Toegepast op microcopy: tagline, headline, baseline en lead. En op short en long copy: advertentie, landingspagina (SEO-proof), persbericht, verkoopbrief/prospectiebrief, Instagramposts (ondertitelde video incluis) en boomerangkaart. 

Volgens de briefing waaraan je werkt,

- kies en omschrijf je de perfecte boodschap en de ideale klant/prospect
- geef je de teksten een juiste lay-out en geschikte visuals mee.

Studiematerialen (lijst)

In duidelijk NederlandsVerplicht
  • Auteur: Taaltelefoon
Leren van vier Gouden Veren. Hoe schrijf je teksten die voor resultaat zorgen?Verplicht
  • Auteur: Genootschap De Gouden Veer
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen
taaladvies.netVerplicht
  • Auteur: Taalunie

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen64,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00De eindscore wordt verdeeld tussen proces- en productevaluatie. Details in de studiewijzer op Digitap.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,00Uitsluitend productevaluatie. De precieze opdracht wordt vastgelegd eind juni (zie Digitap).