Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Guiding life transitions creatively 624977/2195/2122/1/19
Study guide

Guiding life transitions creatively 6

24977/2195/2122/1/19
Academic year 2021-22
Is found in:
  • Bachelor in Social Educational Care Work, programme stage 3
    Choice package:
    • Palet orthopedagogie Bachelor 3
This is a single course unit.
Study load: 3 credits
Co-ordinator: Eraets Kristel
Languages: Dutch
Scheduled for: Semester 2
This course unit is marked out of 20 (rounded to an integer).
Possible deadlines for learning account: 15.03.2022 ()
Re-sit exam: is possible.
Possibility of tolerance: This course unit is eligible for tolerance according to the criteria as determined by the degree programme you are enrolled in.
Total study time: 78,00 hours

Prerequisites

having finished at least 60 ects credits in programme part (year) 1.

Learning outcomes (list)

The bachelor in social educational care work supports, guides, organizes and coordinates living, work and leisure activities in the daily context of the client. He hereby acts in a methodical and sustainable way, with attention to creativity and innovation. He consciously takes action to guarantee the developmental opportunities and the quality of life of the client.
The student comes up with applications and variations to activities using the given methods
The student applies the theoretical background of a certain method to a practical case geared to the client
The bachelor in social educational care work adapts his professional agogical conduct by making use of critical self reflection, recent insights from scientific research and local, European and international evolutions.
The student and his team members create a valid theorical approach to a case within their field
The student evaluates his own actions in daily life situations or situations related to practice
The bachelor in social educational care work collaborates with colleagues in an interdisciplinairy way and communicates with clients, the client system, colleagues and external parties, in a clear and respectful manner, even when the context is complex and specialized.
The student uses creative methods in order to present his work
The student invites other students to participate actively in his presentation

Educational organisation (list)

Learning Activities
Practicum24,00 hours
Work time outside of contact hours54,00 hours

Evaluation (list)

Evaluation(s) for first exam chance
MomentForm%Remark
Academic yearProject assignment100,00De student maakt een presentatie waarbij een keuze van methodiek (verhalen) wordt gemotiveerd en uitgewerkt. De student maakt een link met de gekozen methodiek en een uitgewerkte casus van een cliënt (bij voorkeur vanop stage). Tenslotte passen ze hun begeleidingsopdracht toe op de medestudenten. Dit assessment levert een individueel punt op.
Er kan enkel aan de presentatie worden deelgenomen indien de student een schriftelijke voorbereiding inlevert op het moment van de presentatie. Bij het niet inleveren van de voorbereiding krijgt de student een nul voor het opleidingsonderdeel.
Deze projectopdracht bestaat uit volgende onderdelen:
- Beschrijving casus en onderbouwing literatuur
- Presentatie
- Begeleidingsopdracht
- Schriftelijke voorbereiding begeleidingsopdracht
1. Toetsmethode: Presentatie, werkstuk, gedragsobservatie
2. Bron: Gesloten boek
3. Toetsmedium: Mondeling en schriftelijk
4. Toetsmoment Momentopname na proces
5. Beoordelaar Lector
Voor alle practica geldt een verplichte aanwezigheid. Vanaf de eerste afwezigheid moet de student de afwezigheid wettigen.
De student verwittigt de lector ten laatste op de dag van de afwezigheid en wettigt de afwezigheid binnen de 4 werkdagen aan de hand van een medisch attest via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex.
Als je aan minder dan 10 uur van de practica deelneemt, kan je niet slagen voor het opleidingsonderdeel in de eerste examenperiode. In dit geval krijg je een nul op het totaalcijfer.

Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal
Evaluation(s) for re-sit exam
MomentForm%Remark
Academic yearProject assignment100,00Voor de tweede examenzittijd wordt er een volledig nieuwe opdracht individueel uitgewerkt en gepresenteerd.
Er kan enkel aan de presentatie worden deelgenomen indien de student een schriftelijke voorbereiding inlevert op het moment van de presentatie. Bij het niet inleveren van de voorbereiding krijgt de student een nul voor het opleidingsonderdeel.
Deze projectopdracht bestaat uit volgende onderdelen:
- Beschrijving casus en onderbouwing literatuur
- Presentatie
- Begeleidingsopdracht
- Schriftelijke voorbereiding begeleidingsopdracht
6. Toetsmethode: Presentatie, werkstuk, gedragsobservatie
7. Bron: Gesloten boek
8. Toetsmedium: Mondeling en schriftelijk
9. Toetsmoment Momentopname op examen
10. Beoordelaar Lector
Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal