Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Managing and coaching 624980/2195/2122/1/24
Study guide

Managing and coaching 6

24980/2195/2122/1/24
Academic year 2021-22
Is found in:
  • Bachelor in Social Educational Care Work, programme stage 3
    Choice package:
    • Palet orthopedagogie Bachelor 3
This is a single course unit.
Study load: 3 credits
Co-ordinator: Demesmaeker Greet
Languages: Dutch
Scheduled for: Semester 2
This course unit is marked out of 20 (rounded to an integer).
Possible deadlines for learning account: 15.03.2022 ()
Re-sit exam: is possible.
Possibility of tolerance: This course unit is eligible for tolerance according to the criteria as determined by the degree programme you are enrolled in.
Total study time: 78,00 hours

Prerequisites

having finished at least 60 ects credits in programme part (year) 1.

Learning outcomes (list)

The bachelor in social educational care work adapts his professional agogical conduct by making use of critical self reflection, recent insights from scientific research and local, European and international evolutions.
The student reflects on how he takes on leadership and coaches people
The bachelor in social educational care work collaborates with colleagues in an interdisciplinairy way and communicates with clients, the client system, colleagues and external parties, in a clear and respectful manner, even when the context is complex and specialized.
The student considers which communication tools or models he should apply in communicating with professionals and nonprofessionals
The bachelor in social educational care work actively contributes to vision development, making and laying down the policy and managing the organization.
The student discusses which concepts, frameworks and models he wants to learn more about
The student motivates the choices made that steer the transition process
The student applies the discussed frameworks and models when leading a meeting
The student applies certain frameworks and models in steering a transition process
The student makes a plan to steer the transition process
The student stimulates the strengths and talents present in the team at a given moment

Educational organisation (list)

Learning Activities
Practicum23,00 hours
Work time outside of contact hours55,00 hours

Evaluation (list)

Evaluation(s) for first exam chance
MomentForm%Remark
Academic yearProject assignment100,00De student stelt zich coachend en/of leidinggevend op binnen een door de lector opgegeven fictieve casus en fundeert het in de assessmentcontext voorgestelde handelen vanuit een praktijktheoretisch kader.
Een individuele, schriftelijke voorbereiding op het practicum waar men leiderschap opneemt (voor deadline indienen via Digitap) : 10% .
Het aanleggen van een individueel kritisch handelingsonderzoek aangaande de eigen leidinggevende en coachende handelwijzen en het faciliteren van leiderschap tijdens de practica, door middel van een handelingsfiche : 40%.
Presentatie (demonstratie) door student met coachend feedback geven en ontvangen : 50%. (Deze demonstratie kan op vraag van de student met medestudenten van de casusgroep gebeuren.)
2. Toetsmethode: 2 werkstukken en presentatie
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium: schriftelijk (2 werkstukken) en mondeling (presentatie)
5. Toetsmoment: momentopname na proces
6. Beoordelaar: Lector
Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten (voor het werkstuk) :
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal

Voor alle practica geldt een verplichte aanwezigheid. Vanaf de eerste afwezigheid moet de student de afwezigheid wettigen. De student verwittigt de lector ten laatste op de dag van de afwezigheid en wettigt de afwezigheid binnen de 4 werkdagen aan de hand van een medisch attest via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. Bij ongewettigde afwezigheid verliest de student 1 punt van het totaalcijfer voor iedere afwezigheid van 2u practicum .
Als je aan minder dan 10 uur van de practica deelneemt, kan je niet slagen voor het opleidingsonderdeel in de eerste examenperiode. In dit geval krijg je een nul op het totaalcijfer.

Evaluation(s) for re-sit exam
MomentForm%Remark
2nd examination periodProject assignment100,00De student stelt zich coachend en/of leidinggevend op binnen een door de lector opgegeven fictieve casus en fundeert het in de assessmentcontext voorgestelde handelen vanuit een praktijktheoretisch kader.
1. Toetsmethode: ( individuele ) presentatie aan lector (45%) met werkstuk (55%)
2. Bron: open boek
3. Toetsmedium: schriftelijk (werkstuk 55%) en mondeling (45%)
5. Toetsmoment: momentopname op het examen.
6. Beoordelaar: Lector

Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten (voor het schriftelijk werkstuk) .
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal