Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Leerprocesbegeleiding 330590/2195/2122/1/62
Studiegids

Leerprocesbegeleiding 3

30590/2195/2122/1/62
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in de orthopedagogie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Adriaensens Joke, Roelant-Blom Cindy, Vanbrabant Lien, Van Leuvenhaege Sarah
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Korte omschrijving

Als praktijkgerichte orthopedagoog streef je ernaar om het beste in mensen naar boven te halen, om mensen hun eigen potentieel optimaal te laten benutten. Coachen is hierin een belangrijk instrument om deze leerprocessen te stimuleren. In dit opleidingsonderdeel bekijken we hoe verschillende theoretische kaders coachen beïnvloed hebben. We verdiepen ons in het krachtgericht coachen waarbij de essentie ligt in het afstemmen op idealen en persoonlijke kwaliteiten, maar ook de bewustwording en het aanpakken van interne belemmeringen. 

De theorie wordt aangeboden in de werkcolleges. Tijdens de practica vorm je een team met medestudenten en coach je een groep eerstejaarsstudenten. Daarnaast coach je een individuele student met een leervraag.

Begincompetenties (tekst)

- De student past de spellings-en grammaticaregels correct toe in verslaggeving.
- De student refereert conform de APA- normen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De PBA orthopedagogie bouwt vanuit een (ortho)(ped)agogische grondhouding op een professionele manier een begeleidingsrelatie op met de cliënt en het cliëntsysteem, en draagt zorg voor het onderhouden en het afronden ervan.
De student helpt anderen om zichzelf te tonen.
De student hanteert de diversiteit in het team op constructieve wijze.
De student onderbouwt de wijze waarop hij begeleidt vanuit theoretische kaders.
De PBA orthopedagogie stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij aan de hand van kritische (zelf)reflectie, actuele inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en regionale, Europese en internationale evoluties.
De student formuleert een eigen leervraag.
De student reflecteert op het eigen leerproces.
De PBA orthopedagogie werkt (interdisciplinair) samen en communiceert, ook in complexe en gespecialiseerde contexten, helder en respectvol met zijn cliënt, het cliëntsysteem, collega’s en externen.
De student communiceert mondeling en schriftelijk op gepaste wijze naar alle betrokkenen.
De student formuleert constructieve feedback
De PBA orthopedagogie creëert in samenspraak met de cliënt en het cliëntsysteem een stimulerend klimaat voor diens emotionele, sociale, cognitieve, en motorische ontwikkeling.
De student brengt een klimaat tot stand waarin medestudenten optimale ontwikkelings- en vormingskansen krijgen.

Leerinhoud

- Verschillende benaderingen van coachen
- Versterken van psychologisch kapitaal (kernkwaliteiten, idealen, flow en verbeelding)
- Basisvaardigheden van krachtgericht coachen en een stappenplan
- (Krachtgerichte) feedback en LEMO
- Potentieel versus belemmeringen
- Cultuursensitief coachen en klare taal
- Omgaan met uitdagend gedrag, groepsdynamica
- Verbindende communicatie, deep democracy

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Studiewijzer
Studiemateriaal op Digitap
Boek: Korthagen, F. & Nuijten, E. (2020). Krachtgericht coachen: een aanpak voor diepgaand leren en effectief functioneren. Amsterdam: Boom.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen64,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht60,001. Korte omschrijving van de toets: groepspresentatie en peerassessment
2. Toetsmethode: presentatie en werkstuk
3. Bron: gesloten boek
4. Toetsmedium: mondeling en schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname na proces
6. Beoordelaar: lesgever en peers
Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten (verdeling zie onder).
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal
Minimumcriteria:
De begeleidingsuren van leergroep 1 zijn het onderwerp van de presentatie. Bij gewettigde afwezigheid volgt een vervangopdracht, vanaf 1 ongewettigde afwezigheid tijdens de begeleidingsuren krijgt de student 0 op 20 voor dit deelexamen.
Het cijfer van dit deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
AcademiejaarReflectieopdracht40,001. Korte omschrijving van de toets: reflectieopdracht
2. Toetsmethode: werkstuk
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname na proces
6. Beoordelaar: lesgever
Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten (verdeling zie onder).
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal
Minimumcriterium: De student moet minimaal 3 individuele gesprekken voeren met een eerstejaarsstudent om de reflectie-opdracht in te dienen.
Het cijfer van dit deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht40,001. Korte omschrijving van de toets: reflectieopdracht
2. Toetsmethode: werkstuk
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname na proces
6. Beoordelaar: lesgever
Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten (verdeling zie onder).
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal
Minimumcriterium: De student moet minimaal 3 individuele gesprekken voeren met een eerstejaarsstudent om de reflectie-opdracht in te dienen.
De punten behaald voor de reflectieopdracht in de eerste examenperiode worden overgedragen indien de student niet is geslaagd voor het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
Tweede examenperiodeProjectopdracht60,001. Korte omschrijving van de toets: Individuele presentatie tijdens examenweek
2. Toetsmethode: presentatie
3. Bron: gesloten boek
4. Toetsmedium: mondeling en schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname op examen
6. Beoordelaar: lesgever
Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten (verdeling zie onder).
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal
De punten behaald voor de projectopdracht in de eerste examenperiode worden overgedragen indien de student niet is geslaagd voor het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.