Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Eindpaper32403/2195/2122/1/12
Studiegids

Eindpaper

32403/2195/2122/1/12
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in de orthopedagogie, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Rosseel Dona
Andere co-titularis(sen): Moentjens Gwendy
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (Academiejaar) of 15.10.2021 (1ste semester) of 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel ‘Eindpaper’ vormt een belangrijk sluitstuk van de opleiding tot Professionele Bachelor Orthopedagogie.
De ‘Eindpaper’ is opgevat als een opleidingsonderdeel dat studenten stimuleert om competenties te integreren.
Het opleidingsonderdeel is bij uitstek bedoeld om aan studenten de kans te geven, op een actieve en zelfsturende manier, een complexe taak tot een goed einde te brengen. Op die manier proberen we in een onderwijscontext de werkrealiteit van de toekomstige opvoeder - begeleider zo sterk als mogelijk te benaderen. Studenten gaan zelf op zoek naar een onderzoeksvraag in het ortho(ped)agogisch werkveld, dit is het uitgangspunt om dit praktijkgericht onderzoek uit te bouwen. Dit zorgt ervoor dat het onderzoek relevant is voor de praktijk, dat het gericht is om de praktijk te ondersteunen en dat het een gefundeerde en innoverende bijdrage levert aan de ontwikkeling van die praktijk.
De eindpaper is een individuele onderzoeksopdracht en wordt benaderd vanuit een orthopedagogisch en internationaal perspectief, wat doorheen het gehele werk zichtbaar wordt verwerkt.
Het verzamelen van informatie gebeurt door literatuuronderzoek, methoden en praktijkonderzoek (bv. vragenlijsten, interviews afnemen, …), eventuele vorming en/of studiebezoeken.

Begincompetenties (tekst)

De student past de spellings-en grammaticaregels correct toe in verslaggeving.
De student refereert conform de APA- normen.
De student synthetiseert verschillende bronnen tot een samenhangend geheel.
De student hanteert een planning/timing op flexibele manier.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De PBA orthopedagogie ondersteunt, begeleidt, organiseert en coördineert wonen, werken, leren en vrije tijd in de dagdagelijkse context. Hij doet dit op een methodische en duurzame wijze, met aandacht voor creativiteit en innovatie. Hij neemt bewust initiatieven om de ontwikkelingskansen en kwaliteit van leven/bestaan te garanderen.
De student deelt ingewikkelde problemen op in deelproblemen in functie van het afbakenen van de onderzoeksvraag.
De student hanteert de onderzoekscyclus vanuit (ortho)(ped)agogische perspectief met de nodige nuancering aangepast aan de concrete context.
De student expliciteert en beargumenteert gemaakte (methodologische en inhoudelijke) keuzes.
De PBA orthopedagogie draagt op micro-, meso- en macroniveau actief bij tot begrip en betrokkenheid aangaande beroepsgerelateerde ethische, normatieve en maatschappelijke vragen. Hij handelt vanuit universele rechten en waarden.
De student ontwikkelt een eigen visie op de actuele vraagstukken in het werkveld.
De student toetst het eigen handelen af aan deontologische codes en ethische overwegingen.
De student volgt de maatschappelijke ontwikkeling van het eigen werkveld actief op.
De PBA orthopedagogie stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij aan de hand van kritische (zelf)reflectie, actuele inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en regionale, Europese en internationale evoluties.
De student controleert informatie op betrouwbaarheid en validiteit en houdt rekening met verschillende invalshoeken bij oordeelsvorming.
De student hanteert een doordachte en onderbouwde visie vanuit een (ortho)(ped)agogische invalshoek
De student formuleert kritische bedenkingen bij het eigen onderzoek.
De student hanteert (ortho)(ped)agogische begrippenkaders om professioneel denken/handelen te verantwoorden.
De student stuurt de eigen professionalisering aan.
De student gaat zelfstandig en doelgericht op zoek naar informatie uit verschillende en internationale bronnen en integreert deze in de tekst.
De PBA orthopedagogie werkt (interdisciplinair) samen en communiceert, ook in complexe en gespecialiseerde contexten, helder en respectvol met zijn cliënt, het cliëntsysteem, collega’s en externen.
de student rapporteert op heldere, gestructureerde en creatieve wijze
De student communiceert helder naar externen
de student werkt met een open houding samen met externen
De PBA orthopedagogie levert actief een bijdrage aan de visieontwikkeling, het beleid en het beheer van de organisatie.
De student ontwikkelt een innovatief antwoord op een onderzoeksvraag

Leerinhoud

De student beantwoordt een onderzoekvraag vanuit de beroepspraktijk systematisch (=door het doorlopen van een aantal vaste stappen), bruikbaar en onderbouwd. Deze onderzoeksvraag is bepalend voor de leerinhoud en verschilt per student. De ingediende eindpapers dienen te voldoen aan een aantal criteria:

- De eindpaper is werkveldrelevant, de aard van de opdracht sluit aan bij het werkveld van de opvoeder-begeleider.
- De eindpaper wordt in voldoende mate ondersteund door de begeleider vanuit het werkveld.
- De eindpaper kan theoretisch uitgediept worden én is praktisch vertaalbaar.
- De eindpaper heeft de mogelijkheid in zich om kennis, kunnen en zijn van de individuele student te integreren zodat hij aan individuele competenties kan werken.
- De eindpaper kan resulteren in een eindproduct dat evalueerbaar is.
- De eindpaper heeft een gebruiks- en meerwaarde voor het werkveld. De (ortho)(ped)agogisch werkrelevante eindpaper laat toe dat een in de praktijk bruikbaar antwoord mogelijk is.
- De eindpaper is realiseerbaar binnen de voorziene ruimte aan tijd, personele en financiële middelen.

Het praktijkprobleem omvat een probleem, door het werkveld gedetecteerd en waar men een antwoord op wil. Dit antwoord betekent een verbetering of vernieuwing van de beroepspraktijk. Het antwoord kan echter ook een verbetering van de positie van betrokkenen inhouden.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Donk, C. van der & Lanen, B. van (2019). Praktijkonderzoek in zorg en welzijn. Coutinho.
- Poelmans, P. & Severijnen, O. (2020). De APA-richtlijnen. Over literatuurverwijzing en onderzoeksrapportage. Coutinho.
- studiewijzer/leidraad ‘Eindpaper’

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
- Syllabus OLOD ‘Documentatie en onderzoeksmethoden’.
- Informatie met betrekking tot het onderzoeksthema.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges2,00 uren
Vormen van groepsleren10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen142,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht100,001. Korte omschrijving van de toets:
De projectopdracht wordt door middel van drie clusters beoordeeld.
a) Onderzoeksproces: 10%
Methode: werkstuk
Bron: open boek
Medium: schriftelijk
Moment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector
Clausule voor taal: Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding Orthopedagogie tot max. 4 punten afgetrokken van het cijfer voor de cluster Paper.
b) Paper : 65 %
Methode: werkstuk
Bron: open boek
Medium: schriftelijk
Moment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector en Jury
Clausule voor taal: Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding Orthopedagogie tot max. 4 punten afgetrokken van het cijfer voor de cluster Paper.
c) Verantwoording: 25%
Methode: open vragen
Bron: open boek
Medium: mondeling
Moment: momentopname op examen
Beoordelaar: lector en Jury
Clausule voor taal: Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding Orthopedagogie tot max. 4 punten afgetrokken van het cijfer voor de cluster Paper.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht100,001. Korte omschrijving van de toets:
De projectopdracht wordt door middel van drie clusters beoordeeld.
De paper wordt herwerkt aan de hand van de feedback die de student in de eerste examenperiode kan krijgen op het inzagemoment. Ook het onderzoeksproces en de verantwoording kan worden herwerkt op basis van de feedback die gevraagd kan worden op het inzagemoment.
a) Onderzoeksproces 10%
Methode: werkstuk
Bron: open boek
Medium: schriftelijk
Moment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector
Clausule voor taal: Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding Orthopedagogie tot max. 4 punten afgetrokken van het cijfer voor de cluster Paper.
b) Paper: 65%
Methode: werkstuk
Bron: open boek
Medium: schriftelijk
Moment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector en Jury
Clausule voor taal: Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding Orthopedagogie tot max. 4 punten afgetrokken van het cijfer voor de cluster Paper.
c) Verantwoording: 25%
Methode: open vragen
Bron: open boek
Medium: mondeling
Moment: momentopname op examen
Beoordelaar: lector en Jury
Clausule voor taal: Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding Orthopedagogie tot max. 4 punten afgetrokken van het cijfer voor de cluster Paper.