Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg (IPSIG)28222/2198/2122/1/39
Studiegids

Interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg (IPSIG)

28222/2198/2122/1/39
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • maatschappelijk werk
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de orthopedagogie als Interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vander Zande Catherine
Andere co-titularis(sen): De Kock Vicky, Postma Yvonne, Simons Hedda, Tops Marijke
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN geslaagd of getolereerd voor Methodiek maatschappelijk werk EN geslaagd of getolereerd voor Werkdomeinen maatschappelijk werk EN (geslaagd of getolereerd voor Migratie en integratie (MW) OF geslaagd of getolereerd voor International Social Work-International perspectives on diversity MW) EN geslaagd of getolereerd voor Beroepspraktijk 2 SW.

Korte omschrijving

IPSIG staat voor interprofessionele samenwerking in de gezondheidszorg. Het is een interprofessioneel project waar elk jaar meer dan 1000 studenten uit alle hogescholen van Antwerpen, HZ (Hogeschool Zeeland) en de UA aan deelnemen. Vijf dagen lang word je in kleine groepen ondergedompeld in een prikkelend gezondheidsbad. Je leert samen een zorgplan opmaken, ethische casussen uitspitten, je eigen competenties ontdekken en verder ontwikkelen, filmfragmenten ontleden en bespreken en bovenal hoe je in de toekomst optimaal kan samenwerken met o.a.: artsen, kinesitherapeuten, verpleegkundigen, ergotherapeuten, psychologen, sociaal werkers, enz.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene begincompetenties AP Sociaal Werk.

* Nederlands of Engels afhankelijk van de taal waarin je IPSIG volgt.

* kent de echelonnering en de verschillende terreinen/sectoren van de gezondheidszorg en welzijn.

* kent de context en bevoegdheid van de eigen discipline en de specifieke bijdrage tot de behandeling van de zorgvrager.

* heeft via stage al kennis gemaakt met verschillende disciplines werkzaam in de gezondheidszorg en/of welzijn en heeft al enigszins een beeld van ieders bijdrage tot de behandeling van de zorgvrager.

* heeft basiskennis van communicatieve en relationele vaardigheden.

* heeft basiskennis van gezondheids- /patiënt/cliëntenvoorlichting en/of sensibilisering.

* heeft via stage al enige ervaring in het opbouwen van een professionele relatie met de zorgvrager en het geven van gepaste informatie aan het patiënt/cliëntsysteem.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR02-MW1-Hulp- en dienstverlening
Je identificeert de beroepsprofielen van een interprofessioneel team binnen de gezondheidszorg.
Je identificeert je eigen beroepsprofiel binnen een interprofessionele context.
Je ontwikkelt in overleg met een interprofessioneel team binnen de gezondheidszorg een zorgplan uit waarbij de patiënt centraal staat.
Je reflecteert over je eigen ethisch handelen vanuit een concrete casus.
Je reflecteert over je eigen handelen en dat van je groepsleden op basis van het CanMed- model.
Je toont een professionele basishouding om samen te werken in een interprofessioneel team binnen de gezondheidszorg.
Je verduidelijkt je beroepsfunctioneren vanuit verschillende bronnen.

Leerinhoud

De problematiek van patiënten/cliënten wordt steeds complexer, waardoor meer verschillende zorgbeoefenaars bij dezelfde patiënt betrokken zijn. Verschillende beroepsgroepen hebben vaak uiteenlopende inzichten en belangen, onder meer bij ethische vragen, waardoor gezamenlijk overleg met de te nemen beslissingen noodzakelijk wordt. Teamwork is niet alleen een noodzaak geworden, maar het vormt ook een veelal aantrekkelijke uitdaging : hoe realiseren we met elkaar en voor elkaar, en vooral voor de patiënten/cliënten die aan onze zorgen toevertrouwd worden, de inhoudelijke en menselijke meerwaarde die een groep kan creëren ?

In IPSIG-module maakt de student kennis met de 5 bouwstenen om te komen tot interprofessioneel samenwerken. In de eerste bouwsteen leren de studenten elkaar en andere disciplines kennen. In een tweede bouwsteen leren ze hoe ze samen een (zorg)plan van aanpak kunnen maken. Bij de derde bouwsteen leren ze teamwerking en functioneren evalueren en erover reflecteren. In de vierde bouwsteen is er aandacht voor ethische casussen om kennis te maken met nemen van moeilijke beslissingen. In de vijfde bouwsteen leren ze meer over communicatie met elkaar, de ander en hoe dat te delen en rapporteren.

Alles wordt in vertrouwen en in interactie met elkaar aangeboden en aangepakt. De student werkt interprofessioneel samen, stelt de patiënt/cliënt centraal in de hulpverlening, en optimaliseert zo continuïteit en kwaliteit van zorg.

Begeleiding
De studenten worden door een tutor en eventueel co-tutor begeleid tijdens de volledige IPSIG week. Wanneer men afwezig is wordt in overleg met de stuurgroep bepaald waaruit je vervangopdracht zal bestaan.

Aanwezigheid is dus verplicht.

Internationale dimensie

De studenten kunnen kiezen voor een internationale dimensie.

"Het opleidingsonderdeel heeft een internationale dimensie.

- de IPSIG-module biedt Engelstalig studiemateriaal aan

- de IPSIG-module benut de aanwezigheid van internationale studenten/tutoren op actieve wijze om zo een ‘international classroom’ te realiseren"

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Draaiboek: IPSIG interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorgVerplicht
Leren interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorgVerplicht€ 29,00
  • Auteur: Giannoula Tsakitzidis en Paul Van Royen
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges38,00 uren
  • Opmerking: In plenaire samenkomsten, studiegroepen en leergroepen wordt dit opleidingsonderdeel vorm gegeven.
Werktijd buiten de contacturen46,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Portfolio50,00Permanente evaluatie (verplichte aanwezigheid).
Portfolio.

Studenten die omwille van afwezigheid of een ander project niet deelnemen aan de IPSIG week, krijgen een vervangtraject voor zowel de 1ste examenperiode als de 2de examenperiode. De evaluatie staat op 100% van de punten.

Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer.
Semester 2Vaardigheidstoets simulatie50,00Permanente evaluatie (verplichte aanwezigheid).
Peer- en selfassesment en groepsfunctioneren (50%).

Studenten die omwille van afwezigheid of een ander project niet deelnemen aan de IPSIG week, krijgen een vervangtraject voor zowel de 1ste examenperiode als de 2de examenperiode. De evaluatie staat op 100% van de punten.

Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00Vervangopdracht (100%).

Studenten die omwille van afwezigheid of een ander project niet deelnemen aan de IPSIG week, krijgen een vervangtraject voor zowel de 1ste examenperiode als de 2de examenperiode. De evaluatie staat op 100% van de punten.

Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer.