Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Bachelorproef S5-634048/2201/2122/1/28
Studiegids

Bachelorproef S5-6

34048/2201/2122/1/28
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 3
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde als Bachelorproef W7-8
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Baete Eline, Vanherle Koen, Van Laer Sofie, Van Vlaslaer Veerle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 208,00 uren

Volgtijdelijkheid

buiten trajectschijf 3 al minstens 120 studiepunten afgewerkt hebben EN (simultaan te volgen met Stage S6-1 EN simultaan te volgen met Stage S6-2).

Korte omschrijving

De student toont met de bachelorproef aan dat hij de competenties van een beginnend beroepsbeoefenaar bezit, dat hij functioneert in het brede werkveld.
Hij voldoet hiermee aan de voorwaarde 'Het maken van een werk dat in verband staat met de opleiding en waaruit blijkt dat de betrokkene in staat is tot een analytische en synthetische activiteit in het vakdomein en dat hij zelfstandig kan werken' uit het KB betreffende de erkende beroepstitel.

OLR-Leerdoelen (lijst)

(zelf)reflectie
bouwt de vooropgestelde competenties bewust uit
leert uit reflectie
communicatie
stelt het eindproduct voor aan een jury op een infomarkt
verdedigt het eindopdracht op een professionele manier
evidence-based handelen
neemt beslissingen volgens de componenten van evidence based practice (gebaseerd op onderzoeksgevens, context en eigen expertise)
hanteert gepaste zoekstrategieën om een onderzoeksvraag te beantwoorden
beoordeelt de kwaliteit en de actuele waarde van opzoekresultaten
vertaalt opzoekresultaten en wetenschappelijke literatuur naar een specifieke situatie/advies
evalueert de gerealiseerde output en outcomes (voor het werkveld) 
ontwikkelt een innovatief product

Leerinhoud

De bachelorproef is de ultieme en meest complexe leertaak in het curriculum. De student beheert zelf de volledige invulling aan deze leertaak.
Met deze laatste leertaak voor afstuderen toont de student aan hoe hij individueel een concrete, relevante opdracht gerelateerd aan de opleiding/werkveld zoekt (een eindopdracht), uitwerkt volgens zelf geformuleerde kwaliteitscriteria, zichzelf leerdoelen stelt die verder gaan dan de OLR’s, documenteert hoe hij deze leerdoelen bereikt en hoe hij de opdracht wetenschappelijk onderbouwt. Het resultaat bestaat uit een bundel met de procesbeschrijving en het eindproduct.
Wij leggen de klemtoon op een concreet eindproduct (eindresultaat). De student noteert de onderbouwing schematisch in een persoonlijk actieplan (PAP).

De student stel de eindopdracht na de stage voor aan een jury (interne en externe leden) op een infomarkt.

De invulling van het eindopdracht wordt aangestuurd met opdrachten en invulformulieren. De studenten werken in een zelfsturen team. Elk team krijgt een begeleidende lector toegewezen.

De voorbereiding start in het academiejaar voorafgaand aan het jaar van afstuderen (stage) met het zoeken (in overleg met het werkveld) naar een relevante opdracht. De student kan pas inschrijven voor dit opleidingsonderdeel met een door de opleiding goedgekeurd protocol.

De opleiding begeleidt de student doorheen dit proces. De student is de enige eindverantwoordelijke van zijn bachelorproef.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Alle documenten (handleiding bachelorproef, inspiratiegids zelfsturend teams) en sjablonen zijn beschikbaar via de digitale leeromgeving.

Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De student koopt een jaarlijkse licentie aan (AP-tarief).

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
  • Omschrijving: de effectieve examenvorm en examentijd worden gecommuniceerd via digitap. De examentijd bevat een zelfde tijdsverlenging voor alle studenten.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
  • Omschrijving: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap.
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren20,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen176,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht100,00Zie Toetsing (tekst).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht100,00Zie Toetsing (tekst).

Toetsing (tekst)

De beoordeling van het opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen.

  • 50% van de punten op de beoordeling van de bundel eindproduct (resultaat + protocol + PAP): de lezers vullen elk een beoordelingsformulier in. Van deze scores wordt het rekenkundig gemiddelde gemaakt. Voor de evaluatievragen gebruiken we een Likertschaal met 4 niveaus (waarvan 2 niveaus een onvoldoende score opleveren). 
  • 50% van de punten op de beoordeling van de jury. De jury bestaat uit lectoren en vertegenwoordigers van het werkveld. De student overtuigt de jury van zijn product, de juryleden kunnen vragen stellen. Lectoren en externe juryleden geven 2 scores (punt op 20, op basis van uitgewerkte indicatoren): een score op het voorgestelde product en een score op de mondelinge toelichting (pitchen van het eindproduct en beantwoorden van vragen). Van deze scores wordt het rekenkundig gemiddelde gemaakt.
  • indien de student niet geslaagd is (score < 10,0) voor de lezersbeoordeling, mag hij niet deelnemen aan de juryvoorstelling. Hij haalt bijgevolg 0 op dit deel.

De eindopdracht wordt ingeleverd na de stage. Elke student heeft twee examenkansen binnen een academiejaar.
• 1ste examenperiode: indienen in januari (bij stage in semester 1 en afstuderen in januari) of mei (stage in semester 2 en afstuderen in juni).
• 2de examenperiode: indienen in augustus.

Het niet inleveren van de bachelorproef binnen de voorziene deadline resulteert, ongeacht wettig of onwettig afwezig, in een score 0 op het examen.

De student is verplicht aanwezig op alle omkaderende hoorcolleges en begeleidingsmomenten.