Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Dietetic skills S1-232364/2201/2122/1/02
Studiegids

Dietetic skills S1-2

32364/2201/2122/1/02
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Adam Marleen, Aerts Ingrid, Baete Eline, Bauwens Meghan, Le Bruyn Bente, Lodewijks Jan, Snoeckx Lieve, Van Laer Sofie, Van Nunen Eef
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Diëtetiek S1 EN simultaan te volgen met Diëtetiek S2 EN simultaan te volgen met Gezondheidsvoorlichting S1).

Korte omschrijving

Binnen Dietetic skills S1-2 ontwikkel en verfijn je talenten en vaardigheden om als diëtist deskundig en professioneel te kunnen handelen en communiceren. 

De methodologie van het diëtistisch handelen wordt aangeleerd tijdens practica

Met het ‘skillslab’ creëren we een werkomgeving waarin je (realistische) werksituaties inoefent aan de hand van een rollenspel.

Met opeenvolgende cycli van
> zelfstudie (voorbereidende opdrachten)
> oefening begeleid door lectoren
> reflectie van studenten en lectoren
> opnemen van leerpunten
bouw je geleidelijk aan, je beroepsskills op.

Het rollenspel spitst zich toe op het intake gesprek (screening en diëtistische anamnese) en het afnemen van een voedingsanamnese waarbinnen communicatieve en methodische vaardigheden centraal staan.

Als technische vaardigheid worden basis antropometrische metingen uitgevoerd en gegevens ingevoerd in nutritionele software.


OLR-Leerdoelen (lijst)

communicatie
hanteert de zorggerichte communicatieve vaardigheden
voert een intake gesprek met als doel het opstarten van een patiëntendossier (persoonsgegevens)
voert een voedingsanamnese uit (24 uur recall en Dietary History)
diëten
formuleert mondeling bevindingen uit de analyse van de voedingsanamnese (food based analyse)
nutritional assessment op individueel niveau
hanteert de zorggerichte communicatieve vaardigheden
voert antropometrische metingen uit van lengte, gewicht en omtreksmaten
voert een intake gesprek met als doel het opstarten van een patiëntendossier (persoonsgegevens)
voert een voedingsanamnese uit (24 uur recall en Dietary History)
voert gegevens in in de nutritionele software vanuit een anamnese

Leerinhoud

Practica Dietetic Skills S1-S2 is leren volgens Skillslabmethodiek. Met deze leermethode leer je het diëtistisch consult aan.

Het diëtistisch consult start met een aanmelding. De verschillende stappen binnen de aanmelding worden volgens de methodologie van het diëtistisch handelen aangeleerd. In de leermethode komen drie aspecten van handelen van de diëtiste aan bod : methodische, communicatieve en technische vaardigheden.

Communicatieve vaardigheden aanleren die je nodig hebt binnen het diëtistisch consult. Sommige elementaire communicatieve vaardigheden heb je alreeds verworven in het dagelijks leven en ga je in functie van het diëtistisch consult verfijnen, andere zorggerichte communicatieve vaardigheden moet je nog verwerven.

Methodische vaardigheden aanleren is leren doelgericht-, systematisch-, procesmatig- en bewust handelen.
Deze methodische en communicatieve vaardigheden oefenen we in, aan de hand van een intake gesprek en de voedingsanamnese binnen het diëtistisch consult. Eerst verwerf, verwerk en veranker je zelfstandig, kennis omtrent verschillende voedingsanamnesemethodieken. Dit gebeurt onder de vorm van het doornemen van online zelfstudiemateriaal en online studietaken. Tijdens de practica zet je theorie om in praktijk via simulatiegesprekken (communicatie). De voedingsanamnese voer je uit met behulp van tools om porties te leren kennen en inschatten. Tijdens practica en oefenopdrachten thuis worden simulatiegesprekken vastgelegd op video.

Als technische vaardigheid leer je tijdens de practica werken met nutritionele software en leer je antropometrische metingen uitvoeren volgens ISAK normen, van lichaamslengte, -gewicht en -omtreksmaten.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Digitale Cursus: 21-22 Dietetic skills S1-2 via het leerplatform Digitap

Handboek: Het diëtistisch consult (zesde druk), uitgeverij Boom onder de vorm van een online Account met Bookshelf E-book 2020 | ISBN 9789024427895
OFWEL een online Account met Paperback 2020 ISBN 9789024427888 online te bestellen via https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-9258_Het-dietistisch-consult-zesde-druk of via Standaard boekhandel. LET OP het gaat om een nieuwe zesde druk (2020) waardoor een tweedehands handboek niet relevant is!

Handboek: Elementaire sociale vaardigheden (vierde druk), uitgeverij bohn stafleu van loghum | ISBN 975-90-368-2462-0

Voedingsaanbevelingen voor Belgische volwassen bevolking met een focus op voedingsmiddelen-2019, Juni 2019 HGR, nr. 9284,  of online versie https://www.health.belgium.be/nl/advies-9284-fbdg-2019

NUBEL, 6de editie, Belgische voedingsmiddelentabel,

Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, uitgave 2005 of online versie http://www.health.belgium.be/nl/advies-6545-2-maten-en-gewichten

Het boek: Portiegroottes, Valetudo consulting

AP richtlijn van het lopende academiejaar 

AP kennislijn van het lopende academiejaar 

Standaard mag een student zijn laptop tijdens de les gebruiken (OER artikel 23.4 §10) Het is toegestaan om gebruik te maken van een laptop of tablet voor het maken van notities, opdrachten of oefeningen in het kader van de onderwijsactiviteit (dus niet voor andere doeleinden)

Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De student koopt een jaarlijkse licentie aan (AP-tarief).



Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen30,00 uren
  • Omschrijving: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap.
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen74,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht20,00opdracht semester 2: Deeltaak 2 wordt volledig digitaal ingediend en door verschillende begeleidende lectoren beoordeeld
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie60,00The Best Off Toonopdracht : videofragmenten worden digitaal ingediend en door verschillende begeleidende lectoren beoordeeld
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie20,00Mondeling toelichten van het resultaat Deeltaak 2

Toetsing (tekst)

De student dient verplicht voorbereid en aanwezig te zijn op ALLE lesactiviteiten van dit opleidingsonderdeel.  Deelname aan de lesactiviteiten is noodzakelijk om de door de opleiding vooropgestelde beroepscompetenties te kunnen ontwikkelen. Conform het OER wordt voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend bij afwezigheid vanaf 20% van de lesactiviteiten. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd.

Laattijdig of niet volgens de vooropgestelde afspraken en richtlijnen, indienen van voorbereidingen voor de les, resulteert in NIET KUNNEN DEELNEMEN aan de les (=afwezig). 

Laattijdig of niet volgens de vooropgestelde afspraken en richtlijnen, indienen van de opdrachten resulteert in semester 2 ook in een 0 score de desbetreffende opdrachten.

In les 10 gaat een deelevaluatie door (= mondeling toelichten van het eindresultaat van Deeltaak 2). Voor deelevaluatie geldt dat indien de student afwezig is hij een 0 score haalt voor deze evaluatie, tenzij de student recht heeft op een inhaalmoment. Een inhaalmoment kan enkel doorgaan wanneer dit organisatorisch mogelijk is. De student neemt hiervoor het initiatief door binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste deelevaluatie, met de betrokken lector contact op te nemen om het inhaalmoment in te plannen. 

Laattijdig of niet volgens de vooropgestelde afspraken en richtlijnen, indienen van "The Best Off" toonopdracht resulteert in een 0 score voor het deelexamen. 

De student vindt alle opdrachten die summatief worden beoordeeld, bij aanvang van semester 2, terug op DIGITAP.

Er wordt op basis van beeld- en geluidsmateriaal beoordeeld.