Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Biomedische wetenschappen S332367/2201/2122/1/07
Studiegids

Biomedische wetenschappen S3

32367/2201/2122/1/07
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Maes Githa
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 45 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Deze cursus behandelt 3 delen: anatomie, fysiologie en pathologie van de lichaamsstelsels. 
  1. anatomie: we focussen op de belangrijkste onderdelen van de lichaamsstelsels. Deze onderdelen kunnen gemakkelijk in zelfstudie bekeken worden met de e-learning module datzaljeleren.nl die je bij je handboek vindt.
  2. fysiologie: we focussen op de basisprocessen van de lichaamsstelsels alsook hoe deze geregeld worden.
  3. pathologie: enkele pathologieën van de lichaamsstelsels worden besproken, alsook hun diagnostiek en behandeling.

Alle orgaanstelsels werken samen om onze homeostase in stand te houden. De controle gebeurt via stoffen in het bloed, de hormonen en ook door het zenuwstelsel. Beide werken samen om zo snel als mogelijk een homeostase te krijgen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

probleemanalyse
beschrijft de diagnose, oorzaken/symptomen met link naar normale fysiologie, en behandeling van pathologieën van de verschillende orgaanstelsels.
legt de normale fysiologische functies van de verschillende orgaanstelsels uit
duidt aan en benoemt anatomische en histologische onderdelen van organen/orgaanstelsels
legt uit via welke mechanismen de homeostase in de orgaanstelsels en het lichaam wordt gehandhaafd.
verklaart op een wetenschappelijk correcte manier basisbegrippen uit de anatomie, fysiologie en pathologie
hanteert de medisch/wetenschappelijke termen eigen aan anatomie en fysiologie

Leerinhoud

Spierstelsel: anatomie en histologie, werking van een spiercel, actiepotentiaal, spiermechanica en stofwisseling.
Beenderstelsel: histologie, botvorming en groei, botgroei en -resorptie: homeostase.
Beenderstelsel: anatomie en pathologie (fracturen, reuma, artritis, osteoporose) Botverbindingen en soorten gewrichten.
Communicatie in het lichaam: centraal en perifeer zenuwstelsel, zintuigen.
Communicatie in het lichaam: autonoom zenuwstelsel en pathologie van het ZS.
Cardiovasculair stelsel: hart: anatomie en organisatie.
Cardiovasculair stelsel: bloedvaten : anatomie en fysiologie.
Cardiovasculair stelsel: bloedcirculatie: fysiologie en regulering.
Cardiovasculair stelsel: pathologie, diagnostiek en kleine ingrepen.
Ademhalingsstelsel: anatomie en fysiologie.
Ademhalingsstelsel: zuurstof- en koolstofdioxidetransport doorheen het lichaam / rol van ademhaling in zuur-base huishouding.
Ademhalingsstelsel: regeling van de ademhaling + pathologie.
Excretiestelsel: anatomie en fysiologie van nier.
Excretiestelsel: urinevorming.
Excretiestelsel: hormonale regeling en pathologie.
Homeostase in het lichaam: vocht, mineralen, pH, energiebalans

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Indien je een nieuw boek koopt:

Frederic H. Martini & Edwin F. Bartholomew. Anatomie en fysiologie, een inleiding. Pearson education, ISBN 9789043036931.

Heb je het boek aangekocht in academiejaar 20-21:

Frederic H. Martini & Edwin F. Bartholomew. Anatomie en fysiologie, een inleiding. Pearson education, ISBN 9789043035835.


Bij dit boek wordt een gratis code geleverd voor toegang tot het digitale leerplatform "MyLab" waarin extra oefeningen kunnen gemaakt worden ter voorbereiding en ter verwerking van de hoorcolleges. Deze code kan slechts éénmaal gebruikt worden, dus bij interesse voor deze online module moet er opgelet worden met de aankoop van tweedehandsboeken. Indien er geen interesse is voor de onlinemodule, kan een tweedehandsboek of een ebook (ISBN 9789043039062) aangekocht worden. 

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

De hand-outs van de slides zijn te raadplegen via de digitale leeromgeving en ook te verkrijgen bij de cursusdienst.

  • Mark Zelman, Elaine Tompary, Jill Raymond, Paul Holdaway en Mary Lou Mulvihill. Pathologie, Pearson Education, 7de herziende editie, ISBN 9789043035873.
  • Anatomische modellen zijn te vinden in de bibliotheek.
  • Verschillende educatieve CD-roms over anatomie en fysiologie van de mens zijn te vinden in de bibliotheek.
  • Coëlho Zakwoordenboek van de geneeskunde, A.A.F. Jochems en F.W.M.G. Joosten (2012). 30ste editie, Elsevier Gezondheidszorg. ISBN 9789035233218.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,00 uren
  • Omschrijving: de totale examentijd voor het examen is 180 minuten, waarvan 150 minuten voorzien voor het examen plus 30 minuten extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is dus hierbij inbegrepen.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges29,00 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen46,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00Open en gesloten vragen. Gesloten boek. De vragen peilen naar kennis en toepassen van kennis en inzicht. Geen hulpmiddelen toegelaten.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Open en gesloten vragen. Gesloten boek. De vragen peilen naar kennis en toepassen van kennis en inzicht. Geen hulpmiddelen toegelaten.

Toetsing (tekst)

Geen hulpmiddelen toegelaten op het examen (zowel eerste als tweede examenperiode).

Via mail worden er tijdens het academiejaar geen antwoorden geformuleerd over inhoudelijke vragen met betrekking tot de leerinhouden. Inhoudelijke vragen kunnen gesteld worden via het discussieforum op de digitale leeromgeving.

Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.