Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Voedingszorg S534051/2201/2122/1/33
Studiegids

Voedingszorg S5

34051/2201/2122/1/33
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Meeusen Marijke, Van Laer Sofie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben EN geslaagd of getolereerd voor Diëtetiek S3 EN geslaagd of getolereerd voor Diëtetiek S4.

Korte omschrijving

Tijdens het vak voedingszorg analyseren we wat deze term impliceert. We bekijken verschillende problematieken die frequent in een voedingszorg-setting voorkomen. Volgende ziektebeelden komen aan bod: ondervoeding, slikproblemen, oncologische problemen, chronisch obstructief longlijden, dementie en decubitus. In de lessen komt aan bod hoe we met een holistische voedingsinterventie voorgenoemde ziektebeelden kunnen behandelen of (in geval van chronische ziekte) de symptomen kunnen verlichten. Op voedingsvlak wordt er hierbij gewerkt met reguliere voeding, orale supplementen, sondevoeding of parenterale voeding. Tijdens de lessen wordt uitvoerig ingegaan op indicaties en contra-indicaties van de verschillende methoden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

communicatie
Hanteert correcte vakterminologie inzake pathologie en behandeling
diëten
Geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot ondervoeding (onder andere terminologie, screening en behandeling)
Stelt een advies op voor bijvoeding, sondevoeding en parenterale voeding voor een opgegeven casus
Geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot dysfagie, zoals pathofysiologie, onderzoeksmethoden en behandelingsmethoden (waaronder IDDSI).
Geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot oncologie, dementie, chronisch obstructief longlijden, decubitus of een combinatie van deze ziekten
voedingsbeleid
Lost een patiëntendossier volgens specifieke richtlijnen op met betrekking tot oncologie, dementie, chronisch obstructief longlijden, decubitus of een combinatie van deze ziekten
evidence-based handelen
Geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot ondervoeding (onder andere terminologie, screening en behandeling)
Geeft de wetenschappelijke achtergrond weer met betrekking tot dysfagie, zoals pathofysiologie, onderzoeksmethoden en behandelingsmethoden (waaronder IDDSI).
Past de gekende richtlijnen rond nutritie toe in een casus.

Leerinhoud

- Conceptvorming voedingszorg. Duiding van doelgroepen van voedingszorg en verkennen van belangrijke terminologie. 

- Analyse van het concept ondervoeding en ondervoedingssyndromen.

- Analyse van screeningsmethoden voor ondervoeding en ondervoedingssyndromen.

- Behandelingsmogelijkheden ter preventie en behandeling van ondervoeding aan de hand van reguliere voeding, orale supplementen, sondevoeding en parenterale voeding. Analyse van de indicaties en contra-indicaties van elke methode.

- Analyse van het concept slikproblemen: conceptvorming, oorzaken, gevolgen, risicopopulaties, prevalentie

- Dieetbehandeling bij slikproblemen met studie van het concept IDDSI.

- Studie van verschillende ziektebeelden met hun specifieke dieetbehandelingen. Volgende ziekten komen aan bod: oncologie, chronisch obstructief longlijden, dementie en decubitus

- Oplossen van casussen met één of meerdere van voorgenoemde pathologieën. De oefeningen worden opgelost vanuit een holistisch kader.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Cursus voedingszorg (Domien Van Dijck, Marijke Meeusen, 2021)

- Alle wetenschappelijke artikels en guidelines die binnen de digitale leeromgeving Digitap ter beschikking staan.

- Oplossingen van oefeningen zoals klassikaal worden uitgewerkt tijdens de werkcolleges. De student dient zelf notities te nemen van de oplossingen. 

- Nutritionele berekeningen gebeuren met de software Nutridiëtist. De student koopt een jaarlijkse licentie aan (AP-tarief).

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,00 uren
  • Omschrijving: de totale examentijd voor het examen is 180 minuten, waarvan 150 minuten voorzien voor het examen plus 30 minuten extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is dus hierbij inbegrepen.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges27,00 uren
  • Omschrijving: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap.
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen48,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00

Toetsing (tekst)

100 % hands-off vaardigheidstoets, bestaande uit casuïstiek gecombineerd met kennis- en inzichtvragen.

Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.