Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Microbiologie van de voeding34083/2201/2122/1/54
Studiegids

Microbiologie van de voeding

34083/2201/2122/1/54
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Maes Githa, Soetaert Anneleen, van den Akker Suzanne, Wouters Flore
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben EN geslaagd of getolereerd voor Microbiologie van de voeding S2.

Korte omschrijving

Voeding en microbiologie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Niet alle micro-organismen zijn daarom direct schadelijk voor de gezondheid, sommige micro-organismen zijn zelfs noodzakelijk om tot een voedingsmiddel te komen.

In het lab worden enkele basishandelingen in de microbiologie aangeleerd om vervolgens enkele basisanalyses op voedingsmiddelen uit te voeren. Er wordt ook een omgevingsonderzoek uitgevoerd.

Tot slot wordt er in een projectwerking de opgedane kennis geïntegreerd om vervolgens een microbiologisch vraagstuk op te lossen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

communicatie
presenteert gestructureerd de principes van de gebruikte technieken
presenteert op een gestructureerde manier de resultaten van de praktische proeven
methodologie
handelt volgens de voorschriften van een microbiologisch lab
voert berekeningen uit op basis van microbiologische en biochemische meetresultaten
voert biochemische testen correct uit
werkt correct met de lichtmicroscoop
probleemanalyse
bereidt een labopdracht voor volgens geldende richtlijnen
beschrijft begrippen en handelingen van de microbiologie
beschrijft de morfologie van schimmels, gisten, protozoa en helminthen
beschrijft de parameters (fysieke en chemische) voor de groei van micro-organismen
beschrijft de voorschriften rond hygiƫne in een microbiologisch lab
beschrijft het ziekteproces van de voedingsgerelateerde micro-organismen (protozoa en helminthen)
interpreteert microbiologische en biochemische testresultaten
zorg voor omgeving
neemt initiatief bij het uitvoeren van de toegewezen opdracht
evidence-based handelen
gebruikt wetenschappelijke databanken

Leerinhoud

  • aseptische uitvoering van algemene microbiologische technieken
  • testen op microbiologische hygiëne van de werkplek
  • microbiologische testen, waaronder snelle detectiemethoden, van een voedingsmiddel
  • onderzoek van gisten en schimmels
  • onderzoek van protozoa en helminthen
  • onderzoek naar parameters die de groei van micro-organismen kunnen beïnvloeden

Via mail worden er tijdens het academiejaar geen antwoorden geformuleerd over inhoudelijke vragen met betrekking tot de leerinhouden. Inhoudelijke vragen kunnen gesteld worden via het discussieforum op de digitale leeromgeving of tijdens practica/terugkommomenten.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus Microbiologie van de voeding S4, AP Hogeschool (auteurs: van den Akker S., Maes G.)

Het gebruik van een laptop is tijdens de labo's in het labo Microbiologie niet toegelaten.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Extra info en interessante links worden beschikbaar gesteld via de Digitale leeromgeving.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
  • Omschrijving: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap.
Werktijd buiten de contacturen42,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht40,00Projectopdracht: analyseren, uitvoeren en presenteren van een microbiologisch vraagstuk.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off40,00Digitale post-labtoets met kennis en inzichtvragen. Open en gesloten vragen.
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)20,00Permanente evaluatie

Toetsing (tekst)

Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.
De student kan voor dit opleidingsonderdeel maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksesssie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd.
Deelname aan praktijklessen is noodzakelijk om de door de opleiding vooropgestelde beroepscompetenties te kunnen ontwikkelen en toetsen. Conform het OER wordt voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend bij afwezigheid vanaf 20% van de lesactiviteiten, tenzij de student recht heeft op een inhaalsessie. Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je in art. 15.5 van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).

Studenten die de voorbereidende taken onvoldoende hebben uitgevoerd worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student haalt 0 voor de gemiste sessie.

Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze sessie.

Het bij digitale toetsen niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware wordt aanzien als fraude.

Indien de student gewettigd afwezig is bij een toetsmoment, dan neemt de student binnen de 3 kalenderdagen contact op met de betrokken lector zodat een nieuw moment kan afgesproken worden. 

De projectopdracht wordt door lector en peer geëvalueerd.