Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Visual content & branding33348/2206/2122/1/55
Studiegids

Visual content & branding

33348/2206/2122/1/55
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Postgraduaat Content Marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Marain Frederik, Picard Frederik, Van Gils Chris
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 26,00 uren

Korte omschrijving

In de derde module van het postgraduaatprogramma Content Rules!? draait alles rond visuele & auditieve content: beeld, video-audio, fotografie, illustratie & grafiek.

In 5 opeenvolgende themaweken nemen we de verschillende vormen van visuele content onder de loep, voor de verschillende content kanalen.
We geven daarbij antwoord op volgende vragen:
● Hoe werkt visuele communicatie in een maatschappelijke context en waarom is het van belang?
● Wat is het belang van een visuele identiteit van een merk?
● Wat is een brandbook en hoe ga je ermee om?
● Wat is een editorial guide en hoe sluit die aan bij de brand guide?
● Wat zijn de basisprincipes van editorial design? In print, online, in social?
● Hoe leg je een beeldconcept vast?
● Hoe maak je moodboards, hoe zet je visuele creatieve research op?
● Hoe werkt indesign?
● Welke soorten fotografie zijn er? Waarvoor worden ze ingezet?
● Hoe kun je een goede fotografie-briefing schrijven?
● Welke soorten video kun je inzetten?
● Hoe kun je video produceren?
● Hoe maak je een video-briefing?
● Hoe zet je (crossmediale) producties op?
● Wat zijn de verschillende rollen in een producties-proces?
● Hoe werkt de samenwerking met je klant in een productie-proces?

Aan de hand van voorbeelden en praktische oefeningen, maken we studenten vertrouwd met de rol van visuele content. Studenten leren hoe visuele content gecreëerd en gepubliceerd wordt en hoe visuele content gebriefd en geëvalueerd kan worden. Zo verwerven studenten inzicht en praktische skills die hen zullen helpen om het visuele content creatie proces te plannen, begeleiden en evalueren.


Leerinhoud

In deze derde module focussen we op visuele content; visuele storytelling op verschillende platformen. We lichten het belang van een visuele identiteit van merken toe en hoe deze kan toegepast/aangepast worden in een editorial context. We nemen specifieke visuele kanalen zoals Instagram, YouTube en Pinterest onder de loep en overlopen verschillende content formaten en hoe ze werken (memes, gifs, infographics, short form video’s, collages, etc). Ook het (crossmediale) content productieproces komt uitgebreid aan bod.
Volgende thema’s staan op het programma

WEEK 11: branding – brand guide – editorial style guide- visuele content formats & channels (3 uur – AP)
Een brand guide (style guide, brand bible) bevat al de nodige info om ervoor te zorgen dat je merk op een consistente, duidelijk herkenbare manier naar buiten komt, op alle kanalen, in alle uitingen. Het correct gebruik van het logo, het juiste kleurenpalet, de afgesproken fonten en hoe ze gebruikt dienen te worden, de iconografie van het merk, een vastgelegde beeldtaal, web-specifieke elementen: al deze elementen maken deel uit van de basis brand guide van een merk.
Bij het uitwerken van een content marketing plan en identiteit is het belangrijk om te vertrekken van deze brand guide en te kijken welke (aanvullende) elementen ontwikkeld moeten worden voor een editorial look & feel (denk aan extra fonts, vignetten, editorial beeldtaal, illustraties,etc.) Ook deze moeten vastgelegd worden in een editorial guide zodat ze consequent over alle (editorial) content uitingen en op alle content kanalen kunnen ingezet worden.
Visuele content wordt ingezet in verschillende vormen en op verschillende kanalen.
Wat zijn de belangrijkste visuele content kanalen (denk aan pinterest, instagram, you-tube, slideshare, magazines, en welke formats kun je op de verschillende kanalen inzetten (denk aan memes, infographics, gifs, etc)
Via verschillende voorbeelden analyseer je de corporate beeldtaal van een aantal brands en zie je hoe de beeldtaal en grafische vormgeving is afgestemd op de bedrijfsidentiteit, objectieven en doelgroep.
LESGEVER: KAREN VANDENBOSSCHE/LIESBETH VAN WASSENHOVE – GAST LECTOREN – BE CONTENT

WEEK 12: GRAPHICS (3 uur – AP)
Deze sessie kadert visuele communicatie in een professionele, maatschappelijke context. In het eerste deel wordt het menselijke kijkgedrag besproken en je leert hoe betekenisvorming totstand komt, alsook waarom het ene beeld meer impact heeft dan het andere. Ook het begrip esthetiek (schoonheid) wordt gekaderd.
Het tweede deel behandelt de basisbegrippen van grafisch ontwerp en typografie. Je leert hoe belangrijk lay-out en grafiek is voor een duidelijke en efficiënte communicatie. Je leert de basisprogramma’s zoals Adobe Indesign, Illustrator en Photoshop kennen en waar ze voor gebruikt worden. Je leert hoe je art-directors en vormgevers kunt briefen: je krijgt inzicht in basis opbouw van pagina’s, terminologie, verhoudingen tekst beeld, lengte van teksten, opbouw kopen en intro’s, hiërchie van teksten en boodschappen aan de hand van voorbeelden en cases. Je leert ook om feedback te geven op de opbouw, duidelijkheid en efficiëntie van een specifieke grafische opbouw.
LESGEVER:MARK VAN VARIK (?)

WEEK 13: PHOTOGRAPHY (3 uur – AP)
In deze sessie leer je de journalistieke en communicatieve waarde van fotografische beeldtaal kennen, je maakt kennis met de verschillende soorten fotografie: portretfotografie, reportagefotografie, stills, lifestyle fotografie (culi, fashion,deco), travel fotografie. Je maakt kennis met de verschillende formaten en concepten voor de verschillende kanalen en leert de esthetische vormvereisten van fotografie kennen.
Je leert ook de belangrijkste foto-databanken kennen en hoe je ermee kunt werken.
LESGEVER: SANDRA MERMANS –


WEEK 14: (AUDIO)-VIDEO (3 uur -AP)
Van creatief idee tot productie, distributie en activatie: in deze sessie focussen we op het (strategisch) inzetten, bedenken, creëeren en activeren van video-content. We overlopen de verschillende video-content kanalen en de verschilende formaten:van short form tutorials tot volwaarde short movies of tv-series. Kom te weten welke story-telling technieken worden gebruikt, hoe een storyboard wordt geschreven , hoe video content in een 360° plan kan geïntegreerd worden , hoe social video werkt, hoe je een content kanaal op YouTube opzet, hoe vlogs werken en hoe je ervoor kunt zorgen dat je content zo goed en vaak mogelijk bekeken wordt door je doelgroep. Hoe stel je een video-voorstel voor aan je klant? Hoe krijg je de nodige input? Hoe betrek je je klant bij de productie? Hoe organiseer je de approval flow?
LESGEVER: JAN KEERSMAEKER


WEEK 15: production basics (agency sessie)
Hoe zet je een (crossmediale) productie op? Welke stappen moet je doorlopen om een shoot/ opname zo goed mogelijk te laten verlopen? Hoe moet je je voorbereiden? Hoe maak je een productiebudget op? Hoe regel je de rechten? Hoe organiseer je preproductie, opname en post productie? Hoe maak je een call-sheet? Hoe betrek je je klant bij de shoot?
Hoe maak je een briefing? Je leert hoe je een briefing voor een fotografische opdracht moet opstellen, hoe je een fotograaf kiest, hoe fotografie-budgetten worden opgesteld en hoe de rechten in elkaar zitten. Je leert foto’s te analyseren en een eerste inhoudelijke selectie te maken die aansluit bij de communicatie-objectieven van de opdracht en de vormvereisten van het kanaal.

LESGEVERS: LIESBETH VAN WASSENHOVE & KAREN VANDENBOSSCHE – GASTLECTOREN –
BE CONTENT

WEEK 15: dagsessie (workshop)
1. INDESIGN BASICS Mark Van Varik
2. PHOTOSHOP BASICS

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Slides lessen
- Artikels vakpers
- Handboek: Aan de slag met Content Marketing - Aart Lensink- Adfo Groep
- Handboek: Content Marketing en Community Management – Irma Machielse -Person
- Handboek: Content Marketing : van marketeer tot uitgever – Lannoo Campus
- Handboek: Content Inc- Joe Pulizzi – Mc Graw Hill Education
- Handboek: Content Playbook - Karolien Vader

Voor alle communicatie gebruiken we Slack.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)12,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)8,00 uren
Werkplekleren en/of stage (avondtraject)6,00 uren

Toetsing (tekst)

Elke module heeft praktische oefeningen en leesopdrachten
Permanente evaluatie
Gedurende de looptijd van de opleiding werken de studenten aan hun eindopdracht
EERSTE EXAMENKANS
Indienen en verdedigen eindopdracht
TWEEDE EXAMENKANS
Indienen en verdedigen eindopdracht