Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Introduction, strategy, marketing media33349/2206/2122/1/89
Studiegids

Introduction, strategy, marketing media

33349/2206/2122/1/89
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Postgraduaat Content Marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Marain Frederik, Picard Frederik, Van Gils Chris
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 23,00 uren

Korte omschrijving

In de eerste 5 weken van de postgraduaatsopleiding Content Rules!? en Content Rules!? Extended maken we kennis met het vakgebied content marketing en situeren we het vakgebied in het domein van journalistiek, marketing, advertising, media en PR.

In 5 opeenvolgende themaweken behandelen we de basic begrippen, geven we meer duiding en achtergrond over deze nieuwe discipline die zich op het kruispunt van
journalistiek, marketing, advertising en communicatie bevindt.
We geven daarbij antwoord op volgende vragen:
• Wat wordt verstaan onder content marketing??
• Hoe verklaren we de opkomst van content marketing?
• Wie zijn de belangrijkste spelers?
• Wie werkt in content marketing?
• Hoe werkt content marketing?
● Wat zijn de belangrijkste redenen om content marketing in te zetten?
● Hoe bepaal je je content marketing strategie?
● Welke zijnde belangrijkste strategische modellen?

We vertrekken daarbij zoveel mogelijk vanuit concrete actuele cases waar we praktische tools en denkkaders aan toevoegen.
Zo verwerven studenten zowel inzicht als vaardigheden in content marketing.
Aan het einde van deze eerste module, kiezen de studenten hun agency-portfolio-opdracht waar ze de rest van het jaar verder op werken.

Leerinhoud

In deze eerste module wordt vooral een kader gecreëerd om content marketing te kunnen situeren, begrijpen en duiden.
Volgende thema’s komen aan bod:

WEEK 1 introductie – rollen & verantwoordelijkheden - landschap (3 uur – AP)
-Introductie: wat wordt verstaan onder content marketing?
-Situering van content marketing in de context van media, marketing & advertising
-Waarom zetten bedrijven, overheden, merken content marketing in?
-Wat zijn de belangrijkste objectieven van content marketing?
-Rollen & verantwoordelijkheden
-Content marketing in België/ internationaal: wie zijn de spelers?
-Content Marketing: wie zijn de thoughtleaders, waar vind je info? Hoe blijf je up-to-date?
LESGEVER: CHRIS VAN GILS


WEEK 2: strategische modellen + cases (3 uur – AP)
We overlopen de belangrijkste strategische modellen die in content marketing gebruikt worden om een content marketing strategie te ontwikkelen. Deze modellen worden toegelicht en geïllustreerd met nationale en internationale cases.
- Welke zijn de belangrijkste strategische modellen om een content marketing visie en plan te ontwikkelen?
- Hoe schrijf je een succesvolle content marketing strategie?
- De meest spraakmakende & award-winning internationale cases
(print – digitaal – audiovisueel)
- De meest spraakmakende & award winning cases in België
(print – digitaal – audiovisueel)
LESGEVER: CHRIS VAN GILS

WEEK 3: marketing & sales drivers + cases (3 uur – AP)
Content Marketing is een marketing discipline die wordt ingezet voor verschillende marketing & salesdoelstellingen. In deze sessie focussen we op de belangrijkste marketing-drivers in content marketing, we lichten toe hoe ze kunnen werken en hoe je de KPI’s kunt bepalen. We overlopen internationale studies die inzicht geven in deze drivers, zowel B-2-B als B-2-C. Deze marketing drivers worden toegelicht en geïllustreerd met nationale en internationale cases.
- Welke zijn de belangrijkste marketing & sales drivers binnen content marketing?
- Hoe werken deze drivers en hoe kun je er KPI’s voor bepalen?
- De meest spraakmakende & award-winning internationale cases
(print – digitaal – audiovisueel)
- De meest spraakmakende & award winning cases in België
(print – digitaal – audiovisueel)
LESGEVER: FREDERIK PICARD -CHRIS VAN GILS

WEEK 4: doelgroepen – persona’s – customer journey’s (3 uur -AP)
Content Marketing maak je voor je doelgroep, je stemt je content af op hun noden en wensen, beantwoordt hun vragen, speelt in op wat ze van jou als merk verwachten.
Aan de hand van concrete cases en opdrachten krijg je in deze sessie inzicht in consumer-centric denken. Wat kun je leren van publishers? Wat is een ijkpersoon?
Hoe kun je je doelgroep omschrijven? Hoe weet je wat ze van jou verwachten? Hoeveel verschillende profielen heb je binnen je doelgroep? Hoe kun je persona’s ontwikkelen?
Hoe beschrijf je de customer journey?
LESGEVERS: FREDERIK PICARD & CHRIS VAN GILS


WEEK 5 : hoe werkt een agency – rollen & verantwoordelijkheden – account basics
Deze sessies gaat door bij een gerenommeerd content marketing agency. Je maakt kennis met de praktische organisatie van het content marketing vak, met de verschillende rollen en verantwoordelijhkeden, met de workflows en de organisatiemodellen. Je krijgt een rondleiding inhet agency en maakt kennis met de verschillende medewerkers van de verschillende departmenten.
VOORSTEL: MICHEL LIBENS / PROPAGANDA / ZAVENTEM

WEEK 5 : dagsessie content marketing strategie
In deze dagsessie focussen we op het begrijpen en formuleren van een content marketing strategie aan de hand van voorbeelden, cases, praktische oefeningen en invullen van grids.
Aan het eind van deze sessie overlopen we met de studenten hun voorstellen voor hun agency-portfolio opdracht.
LESGEVERS/ COACHES: FREDERIK PICARD & CHRIS VAN GILS

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Slides lessen
- Artikels vakpers
- Handboek: Aan de slag met Content Marketing - Aart Lensink- Adfo Groep
- Handboek: Content Marketing en Community Management – Irma Machielse -Person
- Handboek: Content Marketing : van marketeer tot uitgever – Lannoo Campus
- Handboek: Content Inc- Joe Pulizzi – Mc Graw Hill Education
- Handboek: Content Playbook - Karolien Vader

Voor alle communicatie gebruiken we Slack.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)12,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)8,00 uren
Werkplekleren en/of stage (avondtraject)3,00 uren

Toetsing (tekst)

Elke module heeft praktische oefeningen en leesopdrachten
Permanente evaluatie
Gedurende de looptijd van de opleiding werken de studenten aan hun eindopdracht
EERSTE EXAMENKANS
Indienen en verdedigen eindopdracht
TWEEDE EXAMENKANS
Indienen en verdedigen eindopdracht