Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Storytelling, news content & editorial content33350/2206/2122/1/26
Studiegids

Storytelling, news content & editorial content

33350/2206/2122/1/26
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Postgraduaat Content Marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Marain Frederik, Picard Frederik, Van Gils Chris
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 23,00 uren

Korte omschrijving

In de tweede module van het postgraduaatprogramma Content Rules!? staat (written) content en contentcreatie centraal.

In 5 opeenvolgende themaweken lichten we de basics van content creatie en storytelling toe. Dit zowel voor editorial content, news content als branded content
We geven daarbij antwoord op volgende vragen:
● Wat is content? Hoe werkt content?
● Wat zijn de principes van storytelling?
● Hoe werkt news content? Editorial content? Brand content?
● Wat is het belang van tone-of-voice?
● Wat is de rol van eindredactie?
● Welke content channels en dragers zijn er en hoe werken ze?
● Wat zijn content formats en hoe werken ze?
● Hoe brief je en evalueer je copy?
● Hoe schrijf je compelling copy?


Aan de hand van voorbeelden en praktische oefeningen, maken we studenten vertrouwd met de rol van content, hoe content gecreëerd en gepubliceerd wordt en hoe content gebriefd en geëvalueerd kan worden. Zo verwerven studenten inzicht en praktische skills die hen zullen helpen om het content creatie proces te plannen, begeleiden en evalueren.
Aan het einde van deze eerste module, werken de studenten eerste content creaties uit voor hun agency-project.

Leerinhoud

In deze tweede module wordt vooral een kader gecreëerd om tekstuele content te kunnen begrijpen, creëeren, briefen en evalueren.
Volgende thema’s komen aan bod:

WEEK 6: content & storytelling -news-editorial-branded content (3 uur – AP)
Bij content marketing is content de ‘asset’ die bedrijven inzetten om een connectie aan te gaan met hun klanten & prospects, om een publiek op te bouwen.
Maar wat is content en hoe werkt content? En hoe creëer je waardevolle content?
-De principes van storytelling
-Wat is editorial content? Wat is service journalism?
-Hoe werkt news content?
-Wat is branded content?
-Wat zijn de belangrijkste journalistieke principes die ook in content marketing heilig zijn?
LESGEVER: GAST-LECTOR BART LOMBAERTS

WEEK 7: copy- tone-of-voice- eindredactie (3 uur – AP)
In deze sessie krijg je een grondige introductie in copywriting en eindredactie.
Hoe creëer je een vlot leesbare en duidelijke tekst? Hoe bouw je een tekst op?
- Hoe trek je de lezer in het verhaal door door pakkende koppen, intro’s, vignetten, tussenkoppen, streamers, kaders en quotes.
- Wat zijn de verschillende soorten teksten die je kan schrijven?
- Hoe creëer je een specifieke tone-of-voice?
- Wat zijn de geheimen van een goede eindredactie?
- Hoe schrijf je pakkende quotes?
- Hoe zorg je voor een goede tekst navigatie?
LESGEVER: AP-LECTOR WOUTER FRATEUR

WEEK 8: channels & dragers – content channel plan – content kalender (3 uur – AP)
Je kunt content terugvinden op verschillende kanalen en dragers. Print content (tijdschriften, boeken, printed newsletters, leaflets, kranten), digitale content (websites, apps, blogs, white papers), audiovisuele content (video, podcasts, short movies) en social content( facebookpost, tweets, pins, instamovies) , POS (point of sale) content, enz. Allemaal content met eigen wetmatigheden, formats en functies. Hoe maak je het onderscheid? Hoe weet je welke content je nodig hebt om jouw doelgroep te bereiken, je objectieven te behalen. Hoe maak je een contentplan? Hoe zet je een editorial kalender op, afgestemd op de behoeften van je doelgroep en jouw objectieven?
LESGEVER: GAST-LECTOR CAROLIEN VADER


WEEK 9: content formats (3 uur -AP)
Formats zijn herkenbare rubrieken in tijdschriften, online, op blogs, op you-tube,op social media channels maar ook televisieprogramma’s zijn vaak opgebouwd rond vaste formats.
Formats zorgen voor herkenbaarheid en bouwen een publiek op. Daarom worden ze ook steeds belangrijker in contentmarketing. In deze sessie leer je de standaard-formats kennen, de basisvormen waar je kunt van vertrekken om je formats uit te werken.
LESGEVER: GAST-LECTOR AART LENSINK

WEEK 10: creativiteit (agency sessie)
Deze sessies gaat door bij een gerenommeerd content marketing agency waarbij je drie uur lang wordt ondergedompeld in de processen van creatieve concept- en content ontwikkeling. Hoe zorg je ervoor dat jouw content eruirspringt maar toch aan de geformuleerde content marketing objectieven beantwoordt? Hoe kom je op originele ideeën? Hoe overtuig je je klant om je te volgen op deze piste? Hoe onderbouw je een creatief concept? Een boeiende sessie met veel cases en praktijkvoorbeelden.
EXPERT-AGENCY: THE FAT LADY (GENT)

WEEK 10: dagsessie (workshop)
In deze dagsessie word je ondergedompeld in het creëeren en evalueren van teksten, het vinden van de juiste tone-of-voice, het opbouwen van een verhaal, het vinden van de juiste invalshoeken. Aan de hand van bestaande teksten en schrijfopdrachten ga je een hele dag aan de slag met teksten, koppen, intro’s en bijschriften en met herkenbare tekstformats voor verschillende content kanale. Met drie ervaren gastlactoren, bekijken we copy vanuit drie complementaire invalshoeken: creatief schrijven, eindredactie en content campagnes.
LESGEVERS: GASTLECTOREN FRANK MARINUS, SOETKIN BULCKE



Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Slides lessen
- Artikels vakpers
- Handboek: Aan de slag met Content Marketing - Aart Lensink- Adfo Groep
- Handboek: Content Marketing en Community Management – Irma Machielse -Person
- Handboek: Content Marketing : van marketeer tot uitgever – Lannoo Campus
- Handboek: Content Inc- Joe Pulizzi – Mc Graw Hill Education
- Handboek: Content Playbook - Karolien Vader

Alle communicatie verloop via Slack

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)12,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)8,00 uren
Werkplekleren en/of stage (avondtraject)3,00 uren

Toetsing (tekst)

Elke module heeft praktische oefeningen en leesopdrachten
Permanente evaluatie
Gedurende de looptijd van de opleiding werken de studenten aan hun eindopdracht
EERSTE EXAMENKANS
Indienen en verdedigen eindopdracht
TWEEDE EXAMENKANS
Indienen en verdedigen eindopdracht