Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Digital & social content33351/2206/2122/1/60
Studiegids

Digital & social content

33351/2206/2122/1/60
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Postgraduaat Content Marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Marain Frederik, Picard Frederik, Van Gils Chris
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 23,00 uren

Korte omschrijving

In de vierde module van het postgraduaatprogramma legt de focus op digitale & sociale media& marketing skills.

In 5 opeenvolgende themaweken komen volgende onderwerpen aan bod
● Wat zijn de basisprincipes van digitale en social marketing?
● Wat zijn de belangrijkste digitale & social kanalen en hoe kun je ze inzetten voor contentmarketing?
● Hoe bepaal je de digitale & sociale contentmix voor je merk?
● Hoe bepaal je je KPI’s voor digital & social media voor je brand?
● Hoe zet je digital & social campagnes op voor je merk?
● Hoe zet je een measurement plan op?
● Hoe lees je web & social analytics?
● Welke soorten content kun je onderscheiden voor digital & social media-platformen?
● Welke zijn de belangrijkste tools om zelf een website te bouwen?
● Hoe maak je een behoefte-analyse voor een website?
● Hoe stel je een briefing op om een website te (laten) bouwen?
● Hoe schrijf je een concept voor een website, hoe ontwikkel je wireframes en de sitestructuur?
● Hoe schrijf je digitale content, waar moet je op letten? (key-words, back-links, structuur, lengte, clickbait)
● Hoe ontwikkel je een concept voor een infographic?
● Welke zijn de belangrijkste data-visualisatie tools?
● Hoe zet je een newsletter programma op? Wat zijn daarvoor de beste tools?
● Hoe zet je een cross-mediaal dashboard op?
● Hoe kun je google trends inzetten?
● Hoe schrijf je compelling headlines?
● Wat is het belang van meta-descriptions?
● Hoe schrijf je een tweet?
● Hoe werken met guest bloggers & influencers?

Aan de hand van voorbeelden en praktische oefeningen, maken we studenten vertrouwd met de rol van digitale en social content, hoe digitale & social content gecreëerd en gepubliceerd wordt en hoe digitale & social content gebriefd en geëvalueerd kan worden. Zo verwerven studenten inzicht en praktische skills die hen zullen helpen om het digitale en social content creatie proces te plannen, begeleiden en evalueren. Ook de basis principes van digitale en social marketing worden besproken en hoe digitale & social content geactiveerd kunnen worden door bought media.


Leerinhoud

In deze vierde module focussen we op digitale & social branded content: digitale & social storytelling voor merken, overheden ininstanties op verschillende platformen. We nemen specifieke branded digitale kanalen zoals brand websites, blogs, vlogs, newsletters, apps, webinars en branded sociale kanalen als instagram, Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn onder de loep en overlopen hoe ze werken voor merken, hoe je ze kunt inzetten, plannen, meten en activeren voor je merkboodschappen en het opbouwen van een publiek voor je merk. Ook het (crossmediale) digitale & social brand-content productieproces komt uitgebreid aan bod met een overzicht van planning & publishing-tools.
Volgende thema’s staan op het programma

WEEK 16: Digital als sluitstuk van je content marketing strategie
● Digital als kanaal: Multi- en cross channel
● Digital voor consumer research (kort overzicht; social listening e.d. uitgediept in deel Social)
● Een digitale contentstrategie als sluitstuk van je content marketing strategie
● Overzicht van de verschillende digitale kanalen en platformen: basisdynamieken en sterke punten van elk kanaal
● Digital roles & responsibilities
In deel één van deze sessie overlopen we de basisbegrippen & processen van digitale communicatie en digitale marketing communicatie voor merken, overheden en instanties. Aan de hand van cases lichten we de basisprincipes van digitale (content)marketing toe en hoe/waarom digitale content ingezet wordt voor merken. We bespreken hoe de belangrijkste digitale kanalen werken (website, micro-site, one-page, landingspagina,newsletter, app, mobile website,…) en we schetsen de belangrijkste objectieven van deze kanalen voor branded content.
Aan de hand van voorbeelden overlopen we de belangrijkste digitale content formaten en hoe ze ingezet worden ( blog , vlog, infographic, whitepaper, newsletter, widget, productreviews, testimonials, recipes, …)
We bekijken ook hoe je de contentmix en de content kalender voor digitale kanalen bepaalt en hoe je digitale (content) campagnes kunt opzetten.


LESGEVER: FREDERIK MARAIN

WEEK 17: Digital formats en digital story telling
● Digitale formats:
o Overzicht, cases, tools
● Email marketing
● Digital Storytelling:
o Content design
o SEO basics
In deze sessie focussen we op de creatie van digital content kanalen en digital content.
● WEBSITE: Hoe kun je een behoefte-analyse voor en website maken? Hoe kun je een briefing voor een website uitwerken? Hoe schrijf je een concept voor een website, hoe ontwikkel je wireframes en de sitestructuur? Welke zijn de belangrijkste tools om zelf een website te bouwen? Wat zijn de belangrijkste principes van UX? Hoe werk je met interne links?
● DIGITAL CONTENT: Hoe wordt digital content opgebouwd, hoe werk je met google trends, hoe werk je met key-words, hoe schrijf je compelling headlines, wat is het belang van meta-descriptions?
● NEWSLETTERS: Hoe bouw je de inhoud van een newsletter op?
● INFOGRAPHICS: Hoe kun je zelf infographics maken? Welke zijn de belangrijkste tools?
● BLOGS: Hoe bouw je een blogpost op? Hoe zet je een branded blog op?




LESGEVER: FREDERIK MARAIN

WEEK 18: (3 uur – AP) Sociale media voor content marketing(1)
● Sociale media als onmisbare researchtool voor je content marketing strategie en uitvoering (social listening, ...)
● Sociale media als kanaal om je content te helpen verspreiden (social lift; kort overzicht, verder uitgediept in distributie)
● Sociale media als publicatieplatform: native social formats op de verschillende platformen/kanalen; welke content (formats) op welke kanalen, voor welke doelgroepen, voor welke doelstellingen van je content marketing strategie?
In deze sessie overlopen we de basisbegrippen & processen van social communicatie en social media marketing voor merken, overheden en instanties. Aan de hand van cases lichten we de basisprincipes van social media (content)marketing toe en hoe/waarom social content ingezet wordt voor merken. We bespreken de belangrijkste sociale kanalen ,hoe ze werken (FB,instagram, twitter, pinterest, you-tube, linkedin, slieshare,…) en de belangrijkste objectieven van deze kanalen voor branded content (KPI’s & metrics)
Aan de hand van voorbeelden overlopen we de belangrijkste social content formaten en hoe ze ingezet worden voor merken ( memes, FB live, insta-movies, polls, quizzes,…)
We bekijken ook hoe je de contentmix en de content kalender voor sociale kanalen bepaalt en hoe je social (content) campagnes kunt opzetten: hoe je targetted audiences kunt bereiken, hoe je content funnels kunt opzetten, hoe je traffic naar website op POS kunt realiseren.



LESGEVER: KENNETH DEE

WEEK 19: (3 uur -AP) Sociale media voor content marketing(2)
● Hoe UGC en conversatiemanagement integreren in je content marketing strategie en uitvoering?
● De rol van mobile in content marketing
In deze sessie focussen we op de creatie van social content kanalen en social content
● FACEBOOK: hoe zet je een corporate FB page op? Hoe bepaal je een goede FB mix? Hoe genereer je likes & shares? Hoe creëer je FB events? Hoe zet je FB lives op? Hoe bepaal je je facebook content kalender? Welke content van externe sources share je?
● INSTAGRAM: hoe zet je een corporate instagram account op? Hoe bepaal je de instagram content strategie voor je merk? Hoe werk je met insta-filters? Hoe maak je insta-stories?
● TWITTER: hoe zet je een corporate twitter account op? hoe schrijf je relevante tweets? Hoe bouw je een follower-base op voor je merk? Wie volg je als merk?
● LINKED-IN: hoe zet je een corporate account op? hoe bouw je je follower base op? welke content plaats je op linked-in? Wie volg je? Welke content van extrene sources share je?


LESGEVER: TOM MUYLAERT

WEEK 20: 366 °content marketing aanpak (agency sessie)
LESGEVERS: Head Office?

WEEK 20: dagsessie (workshop)
Short-form video voor social en mobile: hands-on workshop
Lesgever : Jan Thans
Adobe Premiere: introductie video-montage


Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)12,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)8,00 uren
Werkplekleren en/of stage (avondtraject)3,00 uren

Toetsing (tekst)

Elke module heeft praktische oefeningen en leesopdrachten
Permanente evaluatie
Gedurende de looptijd van de opleiding werken de studenten aan hun eindopdracht
EERSTE EXAMENKANS
Indienen en verdedigen eindopdracht
TWEEDE EXAMENKANS
Indienen en verdedigen eindopdracht