Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Distribution, promotion & POE33352/2206/2122/1/94
Studiegids

Distribution, promotion & POE

33352/2206/2122/1/94
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Postgraduaat Content Marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Co-titularis(sen): Marain Frederik, Picard Frederik, Van Gils Chris
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 23,00 uren

Korte omschrijving

In de vijfde module van het postgraduaatprogramma leggen we de focus op data, metrics, measurement, seo-sea & paid & earned media. We bekijken dus oa hoe de content verspreid kan worden in betalende campagnes (paid media/SEA); hoe de content gevonden kan worden (SEO), hoe data inzicht kunnen geven over de doelgroep, over welke content gelezen wordt en naar welke content gezocht wordt.

In 5 opeenvolgende themaweken komen volgende onderwerpen aan bod
• Hoe werkt data-driven content marketing?
• Wat zijn de belangrijkste data die een rol spelen in content marketing?
• Hoe zet je een measurement frame op?
• Hoe bepaal je je KPI’s voor je content-campagnes?
• Hoe combineer je content marketing & PR?
• Hoe zorg je ervoor dat er over je brand/content gesproken/gepubliceerd wordt?
• Hoe zorg je ervoor dat je content gevonden wordt?
• Hoe stem je je content af op het zoekgedrag van je klanten/ prospects?
• Hoe kun je je content activeren?
• Hoe kun je content campagnes opzetten?
• Hoe weet je waar je je content moet adverteren?
• Hoe werkt native content?
• Hoe stem je native en content marketing op elkaar af?
• Wie heeft de rechten op je content?
• Wie beheert je content?

Aan de hand van theoretische inzichten, modellen en best practices, maken we studenten vertrouwd met het complete eco-systeem dat ingezet moet worden om content marketing goed te laten werken. Zo verwerven studenten inzicht en praktische skills die hen zullen helpen om een goed zicht te krijgen op de rol en het belang van content distribute, activatie & measurement. We bekijken de raakvlakken tussen PR & content marketing, advertising & content marketing en media & content marketing. En gaan uitgebreid in op content governance: het beheer van je content en je content marketing processen.





Leerinhoud

In deze vijfde module focussen we op de activatie, distributie, het measurement en de governance van content.
Volgende thema’s staan op het programma

WEEK 21: SEO/SEA – data driven content marketing
• Hoe SEO inzetten in contentmarketing:
Hoe kan je content zo hoog mogelijk ranken in google search?
Hoe kan key-word analyse je inzicht geven in de interesses van je klanten/prospects
Hoe kan een content gap analyse je helpen om relevante content te creëeren?
• Hoe SEA inzetten in content marketing?
Hoe werkt search engine advertising?
Best practices SEA?
• Hoe werkt data-driven content marketing?
Welke key-data heb je nodig om van te vertrekken?
Hoe zet je een measurement frame op?
Hoe bouw je geautomatiseerde dashboards op?
In deel één van deze sessie overlopen we de basisbegrippen & processen van SEO & SEA. Aan de hand van cases lichten we de basisprincipes toe en hoe/waarom SEO&SEA ingezet moet worden in content marketing. Hoe keywords inzetten, het belang van backlinks en semantische SEO maar ook de basis technische optimalisaties die een wereld van verschil kunnen maken.
In deel twee van deze sessie focussen we op data driven content marketing en measurement. Hoe kunnen data je helpen om de juiste content te publishen, hoe kun je een measurement frame opzetten dat je toelaat je belangrijkste KPI’s te monitoren en je content strategisch bij te sturen?


LESGEVER: FABIO GILLIO – WE ARE DIGITAL

WEEK 22: native content advertising
• Wat verstaan we onder native advertising?
• De opkomst van native
• Hoe native inzetten?
• Hoe native & content marketing combineren?
• Hoe native briefen, aankopen?
In deze sessie focussen we op het begrip, de definitie en de rol van native advertising en native content. We lichten toe hoe native advertising te situeren is in de mediamix, wat we verstaan onder native content en hoe je native content kunt inzetten in je content marketing plan. We focussen hier zowel op het marketing-technische (waarom inzetten en wanneer) als op het inhoudelijke aspect (wat is goede native content). Ook gaan we dieper in op de verschillende soorten native content, de media-bedrijven die native content aanbieden en de verschillende rollen en verantwoordelijkheden bij de productie en aansturing van native content. We laten hierbij ook de media-bedrijven aan het woord die native conetnt aanbieden.


LESGEVER: CHRIS VAN GILS + media-bedrijven Roularta-DPG-Mediahuis

WEEK 23: (3 uur – gast-agency Cypres) Content governance
• Content governace gaat over het vastleggen van rollen en verantwoordelijkheden en het vastleggen van processen en workflows om ervoor te zorgen dat je content marketing strategie kan werken. Hoe kun je dit best aanpakken?
• Hoe bepaal je je governance model?
• Hoe assess je je huidige situatie?
• Hoe leg je processen en rollen vast?
• Hoe bepaal je kwaliteitscriteria en leg je guidelines vast?
• Hoe bepaal je je KPI’s?
• Hoe kun je dit proces zo goed mogelijk automatiseren?
In deze sessie staan we stil bij het belang van content governance. Content governance gaat over het managen van content workflows (zowel inhoudelijk, marketing-wise als technisch) en het bepalen van rollen en verantwoordelijkheden in de content marketing workflow.
Content governance gaat niet alleen over het optimaliseren van je workflows maar ook over het aantoonbaar maken van de rol, belang en effect van content marketing voor je merk en je organisatie, het creëren van een lange-termijn-draagvlak voor contentmarketing in de organisatie.
Belangrijk hierbij is het bepalen van je governance model; het expliciet vastleggen van processen en rollen, het bepalen van policies en standaarden en waar mogelijk automatiseren van de workflows.

GUEST AGENCY: CYPRES – PIETER VEREERTBRUGGHEN

WEEK 24: (3 uur -AP) Research, metrics, KPI’s, measurement
• Welke research-methodes kun je toepassen om een beter zicht te krijgen op je doelgroep, je merk, hoe je merk en je content gepercipiëerd wordt?
• Wat zijn de belangrijkste metrics om te volgen in je content marketing organisatie?
• Hoe kun je je KPI’s bepalen?
• Hoe kun je je content marketing strategie en je content afstemmen op je KPI’s?
• Hoe kun je het effect van je content marketing inspanningen meten? Hoe kun je meten of je content door je doelgroep geappreciëerd wordt?
In deze sessie focussen we op het strategische luik van content markeing, binnen het marketing gegeven. We gaan dieper in op verschillende research-methodes om meer inzicht te krijgen in de content behoeftes van je doelgroep en hun content consumptie.
We overlopen de belangrijkste metrics die je kunt opvolgen en bespreken de KPI’s die je kunt vastleggen om je content marketing inspanningen gericht en strategisch te kunnen inzetten en evalueren.

LESGEVER: FREDERIK PICARD

WEEK 25: (3 uur -AP) Content distributie: PAID-OWNED-EARNED

• Hoe kun je ervoor zorgen dat je content je doelgroep (klanten en prospects) bereikt?
• Hoe kun je je content inzetten op je eigen kanalen (owned media) maar ook via betaalde externe kanalen (paid media) activeren en bereik opbouwen via PR& social media (earned media)
• Hoe spelen POE media op elkaar in? Hoe kun je een efficiënt plan opmaken?
• Hoe kun je bepalen welke PAID media je moet inzetten? Hoe werken de verschillende PAID media kanalen?
• Hoe kun je bepalenhoe je PR moet inzetten?
• Hoe kun je samenwerken met influencers?
• Hoe werk je het best met je eigen en externe social media?
Met gastsessies van experten van ervaren PR en media-activatie-agencies, geven we je inzicht in best practices, cases en modellen in paid en earned media.
LESGEVERS: Reputations - Fairetail

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Slides lessen
- Artikels vakpers
- Handboek: Aan de slag met Content Marketing - Aart Lensink- Adfo Groep
- Handboek: Content Playbook - Carolien Vader
- Handboek: Content Marketing en Community Management – Irma Machielse -Person
- Handboek: Content Marketing : van marketeer tot uitgever – Lannoo Campus
- Handboek: Content Inc- Joe Pulizzi – Mc Graw Hill Education

Alle communicatie verloopt via Slack.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)12,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)8,00 uren
Werkplekleren en/of stage (avondtraject)3,00 uren

Toetsing (tekst)

Elke module heeft praktische oefeningen en leesopdrachten
Permanente evaluatie
Gedurende de looptijd van de opleiding werken de studenten aan hun eindopdracht
EERSTE EXAMENKANS
Indienen en verdedigen eindopdracht
TWEEDE EXAMENKANS
Indienen en verdedigen eindopdracht