Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Supervisie 11945/2225/2122/1/93
Studiegids

Supervisie 1

1945/2225/2122/1/93
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Postgraduaat Werken met de context, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Stinkens Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

(geslaagd of gedelibereerd voor Theoretische modellen en uitgangspunten 1 OF simultaan te volgen met Theoretische modellen en uitgangspunten 1) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Leertherapie 1 OF simultaan te volgen met Leertherapie 1) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Theoretische modellen 1 OF simultaan te volgen met Theoretische modellen 1).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 15,00 uren

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel ligt de focus op een reflectieve benadering van de werk,- en leervragen uit de praktijk van de studenten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De student kan op een krachtgerichte en procesmatige wijze een antwoord geven op de ondersteuningsvragen van cliënten en hun context, .
De student kan de transfer maken tussen theorie en de praktijk in de context van de cliënt/cliëntsysteem.
De student kan de paradigmashift (vraaggestuurd/ zorg op maat) concretiseren in zijn denken en handelen.
De student kan werken met en vanuit diversiteit.
De student kan binnen gezinsbegeleiding en/of mobiele begeleiding het ondersteuningsproces hanteren met het (ortho)(ped)agogische als ingang.
De student heeft besef en zicht op eigen ‘grondvormen’ en kan deze hanteren in een professionele relatie.
De student kan betekenis geven aan het eigen genogram.
De student heeft zicht op het eigen functioneren met betrekking tot grenzen en conflicten.
De student heeft inzicht in de mogelijkheden en beperkingen van het eigen beroepsspecifieke functioneren.
De student beschikt over reflectieve vaardigheden.
De student kan de gepaste gesprekstechnieken hanteren.

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel ligt de focus op een reflectieve benadering van de werk,- en leervragen uit de praktijk van de studenten.
In SIC zal de docent niet als inhoudelijk deskundige de rol van consultancy opnemen; hij zal steeds het perspectief op reflectie openen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen15,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht100,00

Toetsing (tekst)

1. Korte omschrijving van de toets: reflectie op eigen ontwikkeling  
2. Toetsmethode: werkstuk  
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname op examen
6. Beoordelaar: lector
7. Afspraken rond verplichte aanwezigheden en afwezigheden: 80% aanwezigheid verplicht. Er zal gewerkt worden met vervangtaken.