Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek A cluster talen35679/2131/2122/1/03
Studiegids

Toegepaste didactiek A cluster talen

35679/2131/2122/1/03
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Engels
    • Frans
    • Nederlands
    • Nederlands - niet thuistaal
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van Elsacker Annick
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 74,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Met de Taxonomie van Bloom als leidraad leer je lessen ontwerpen voor je eigen vak. Je ontdekt wat het leerplan van je verwacht, leert meetbare lesdoelstellingen formuleren en ontwerpt communicatieve en activerende lessen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
kan op een goede manier instructies geven
kan een goede vraagstelling gebruiken
kan een goed onderwijsleergesprek opbouwen
kan eigen leermiddelen ontwerpen, die de leerlingen zullen uitdagen om de vakeigen taal te leren
Leerbevordering: doelgericht werken
kan de relatie van de eindtermen en/of de beroepsprofielen naar lesdoelen toe verwoorden
kan doelgericht opzoeken in het leerplan van de vakken die jij gaat onderwijzen
kan een leerplan analyseren, waarna je er de relevante informatie uit selecteert
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
kan de structuur en opbouw van het vak en de bijhorende vakinhouden weergeven
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
kan zelf een vakeigen evaluatie-instrument ontwikkelen
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
kan specifieke eigenschappen van het vak en de didactiek ervan toepassen bij het maken van een lesvoorbereiding
kan instructies geven op verschillende niveaus, je gebruikt daarbij een goede vraagstelling en weet een onderwijsleergesprek op te bouwen
kan op basis van je leerdoelen, leerinhouden en de steeds veranderende beginsituatie de geschikte leermaterialen selecteren of deze zelf uitwerken
kan de specifieke eigenschappen van het vak en de didactiek ervan toepassen bij het maken van een lesvoorbereiding. Daarbij gebruik je differentiatie en actief leren, waarbij je ook opdrachten kan opstellen die de leerlingen aanzetten tot actief en ontdekkend leren. Hierbij kan je complexe lesfasen ontwikkelen
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
kan planmatig handelen en de structuur en opbouw van het vak en de verschillende vakinhouden weergeven

Leerinhoud

Interactie: taal ontwikkelen
kan op een goede manier instructies geven
kan een goede vraagstelling gebruiken
kan een goed onderwijsleergesprek opbouwen
kan eigen leermiddelen ontwerpen, die de leerlingen zullen uitdagen om de vakeigen taal te leren
Leerbevordering: doelgericht werken
kan de relatie van de eindtermen en/of de beroepsprofielen naar lesdoelen toe verwoorden
kan doelgericht opzoeken in het leerplan van de vakken die jij gaat onderwijzen
kan een leerplan analyseren, waarna je er de relevante informatie uit selecteert
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
kan de structuur en opbouw van het vak en de bijhorende vakinhouden weergeven
kan specifieke eigenschappen van het vak en de didactiek ervan toepassen bij het maken van een lesvoorbereiding
kan instructies geven op verschillende niveaus, je gebruikt daarbij een goede vraagstelling en weet een onderwijsleergesprek op te bouwen
kan op basis van je leerdoelen, leerinhouden en de steeds veranderende beginsituatie de geschikte leermaterialen selecteren of deze zelf uitwerken
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
kan planmatig handelen en de structuur en opbouw van het vak en de verschillende vakinhouden weergeven

Studiematerialen (lijst)

De herziene taxonomie van Bloom in de klasVerplicht€ 27,50
  • Auteur: Eef Rombaut, Ingrid Molein & Tine Van Severen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges9,00 uren
Werktijd buiten de contacturen65,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00De opdrachten hernemen is mogelijk. De student dient ten laatste op de dag voor de zomerstop zelf contact op te nemen met de lector. Opdracht in te dienen op de dag van het mondeling examen.
Semester 1Vaardigheidstoets hands off50,00Examenopdracht met mondelinge bevraging ('30)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00De opdrachten hernemen is mogelijk. De student dient ten laatste op de dag voor de zomerstop zelf contact op te nemen met de lector. Opdracht in te dienen op de dag van het mondeling examen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00Examenopdracht met mondelinge bevraging ('30)