Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toegepaste didactiek B cluster talen35680/2131/2122/1/37
Studiegids

Toegepaste didactiek B cluster talen

35680/2131/2122/1/37
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Engels
    • Frans
    • Nederlands
    • Nederlands - niet thuistaal
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Faes Eva, Van Elsacker Annick
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2021 (1ste semester) of 15.03.2022 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel werkt grotendeels zelfsturend en is opgehangen aan vijf thematische opdrachten
Opdracht 1: Spelen met werkvormen (taalontwikkelend)
Opdracht 2: Digitale tools als werkvorm
Opdracht 3: Evalueren in spreidstand
Opdracht 4: Gedifferentieerd werken
Opdracht 5: PORTFOLIO en DEMO-les in uitvoering = examenopdracht.

Het opleidingsonderdeel wordt ondersteund door drie sets contacturen, telkens georganiseerd op dinsdagavond

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
kan op een coachende manier vakspecifiek feedback geven aan leerlingen in de opleiding gekozen onderwijsvak, rekening houdend met de structuur en de opbouw van het in de opleiding gekozen onderwijsvak
kan door middel van de vakspecifieke leerinhouden, voor het in de opleiding gekozen onderwijsvak, de taalontwikkeling bij de leerlingen stimuleren.
kan met de principes van taalontwikkelend lesgeven en doormiddel van vakspecifieke inhouden voor het in de opleiding gekozen onderwijsvak, de taalontwikkeling bij de leerlingen stimuleren.
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
toont bij het ontwerpen van lessen met complexe werkvormen dat de student de vakspecifieke didactiek, specifieke vakkennis en de complexiteit van het het gekozen onderwijsvak heeft doorgrond.
Leerbevordering: doelgericht werken
gebruikt doelgericht relevante digitale hulpmiddelen in een lessen of in lesmateriaal, afgestemd op de complexiteit en vakspecifieke noden van het in de opleiding gekozen vakgebied.
kan op basis van de de structuur en opbouw van het in de opleiding gekozen onderwijsvak leerdoelen en leerinhouden voor een lessenreeks kiezen, situeren en organiseren.
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
zet, met oog voor de complexiteit en de vakspecifieke didactiek, vakeigen evaluatievormen (zoals evaluatiematrixen of een toets met antwoordsjablonen) gedifferentieerd en contextgebonden in voor lessen of lessenreeksen, voor het in de opleiding gekozen onderwijsvak, rekening houdend met het toetsbeleid op de eigen school.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
integreert de visie van de eindtermen of vakdidactische methodes in het ontwerpen van een krachtige leeromgeving voor lessen of lessenreeksen, voor het in de opleiding gekozen onderwijsvak
past doorgedreven differentiatiemogelijkheden toe, aangepast aan de voor het in de opleiding gekozen onderwijsvak
Zet vakspecifieke scaffoldingstechnieken in om in te spelen op noden van leerlingen in voor het in de opleiding gekozen onderwijsvak, bij het ontwerpen van lessen of lessenreeksen.
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
Neemt verantwoordelijkheid om, met het nodige enthousiasme, de liefde en passie voor het vak te delen met anderen.
Attitude: goesting
toont leergierigheid en betrokkenheid voor het in de opleiding gekozen onderwijsvak (goesting)

Leerinhoud

Tijdens dit vak gebruiken we de taxonomie van Bloom als referentiekader voor het inzetten van werkvormen, evalueren en differentiëren. We ontdekken een waaier aan werkvormen voor taalonderwijs en weten wanneer in het leerproces welke werkvorm zinvol is. We werken voortdurend doel- en/of competentiegericht en we bekijken hoe we deze doelen kunnen toetsen / evalueren. Evalueren is meer dan alleen een momentopname maar is de basis tot differentiëren en bijsturen. Kortom in dit vak ga je als taalleraar in opleiding uitgebreid in op aspecten die van jouw klaslokaal een krachtige leeromgeving maken.

Studiematerialen (lijst)

De Taxonomie van Bloom in de klasVerplicht€ 22,50
  • Auteur: Eef Rombaut, Tine Van Severen, Ingrid Molein

Onderwijsorganisatie

Afstandstraject
Practicum en/of oefeningen (afstandstraject)9,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (afstandstraject)75,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00Examenopdracht met mondelinge bevraging ('30 min per student)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00Indien niet geslaagd voor de projectopdrachten bepaalt de lector welke welke deeltaken dienen aangepast te worden. De studenten dient, ten laatste op de dag voor de zomerstop, zelf contact op te nemen met de lector. Opdrachten worden ingediend op de eerste dag van de tweede zittijd.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00Examenopdracht met mondelinge bevraging ('30 min per student)