Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Graduaat juridisch-administratieve ondersteuning, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Co-titularis(sen): Gondry Sven, Heremans Ann, Kasprzak Ernie, Van Put Koen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 104,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Werkplekleren 4: (Lokale) overheden behandelt het verloop van een rechtbank- en gemeente-/districtsraadszitting en de werking van een dienst burgerzaken op een gemeente.
het olod Werkplekleren 4: (Lokale) overheden bereidt voor op een juridisch-administratieve baan in een rechtbank, gemeente-/districtsbestuur en een dienstverleningsfunctie in een gemeentedienst.
OLR-Leerdoelen (lijst)
01: De gegradueerde maakt in overleg met de leidinggevende het oOntwerp van juridische standaarddocumenten en -regelingen op.
De student beschrijft de diverse documenten waarmee de dienst burgerzaken te maken krijgt en duidt het (juridische) belang van deze documenten in de werking van de overheid
|
04: De gegradueerde maakt officiƫle en juridische ontwerpverslagen en notulen.
De student maakt een feitenrelaas van de rechtszaak die hij/zij bijwoont
|
De student bespreekt de aanwezige actoren/partijen van een rechtszitting
|
De student maakt een verslag van het verloop van een rechtszitting
|
De student maakt een verslag van een gemeenteraad/districtsraad
|
De student maakt een visueel overzicht van de manier waarop een gemeentebesluit tot stand komt
|
06: De gegradueerde communiceert inzake de eigen juridische en administratieve werkzaamheden met collega's, cliƫnten en externen met een diverse achtergrond en zet daarbij meerdere talen in.
De student verklaart de juridische terminologie van een rechtszitting
|
08: De gegradueerde bewaakt de kwaliteit van de administratieve juridische procedures binnen zijn/haar bevoegdheid, signaleert verbeterpunten aan de leidinggevende en formuleert verbetervoorstellen.
De student volgt de werking van de dienst burgerzaken van een gemeente op
|
10: De gegradueerde biedt administratieve ondersteuning aan de juridische organisatie en respecteert daarbij de bedrijfsinterne voorschriften en procedures.
De student omschrijft hoe een gemeentebesluit tot stand komt
|
12: Levenslang leren: De gegradueerde ontwikkelt permanent de eigen professionele deskundigheid in de juridische sector.
De student reflecteert over zijn/haar professionele ontwikkeling binnen de context van (lokale) overheden
|
13: De gegradueerde voert de juridisch ondersteunende taken nauwkeurig, discreet en deontologisch correct uit.
De student houdt zich aan de deontologische code
|
Leerinhoud
- Opmaken van een feitenrelaas.
- Opmaken van een verslag van een rechtbankzitting, gemeente-/districtsraadszitting, werking van een dienst burgerzaken.
- Opstellen van een verklarende woordenlijst.
- In kaart brengen van het proces waarmee een gemeente-/districtsraadszitting tot stand komt.
- Meewerken in een dienst burgerzaken van een gemeente.
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Taakfiche werkplekleren 4: (lokale) overheden
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 100,00 | Evaluatie Voorwaarden: - De student dient aanwezig te zijn tijdens elk evaluatiemoment. - De evaluatiemomenten worden op voorhand gecommuniceerd tijdens de les en op de elektronische leeromgeving Digitap - Elke afwezigheid bij ondermeer een presentatie, opdracht ... dient gewettigd te zijn (doktersattest) - Alle opdrachten dienen ingeleverd te worden uiterlijk op de gestelde deadline (op voorhand medegedeeld tijdens de les en op de elektronische leeromgeving Digitap) Evaluatie Gevolgen: - De student dient elke afwezigheid te wettigen volgens het examenreglement - Bij het niet naleven van de deadlines voor het inleveren van een opdracht waarbij de aanwezigheid van de student niet vereist is, krijgt de student een nulscore voor deze opdracht - Bij evaluatiemomenten waarbij de aanwezigheid van de student vereist is, kan een inhaalmoment gevraagd worden. Het is dan de verantwoordelijkheid van de student om ingeval van een gewettigde afwezigheid binnen de drie kalenderdagen een individuele afspraak te maken met de lector teneinde een inhaalmoment vast te leggen dat zal doorgaan in de inhaalweek - Ingeval van ongewettigde afwezigheid tijdens een evaluatiemoment of inhaalmoment, krijgt de student een nulscore voor deze opdracht en heeft hij geen recht op een nieuw evaluatiemoment
|
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Portfolio | 100,00 | Evaluatie Voorwaarden: - De student dient aanwezig te zijn tijdens elk evaluatiemoment. - De evaluatiemomenten worden op voorhand gecommuniceerd tijdens de les en op de elektronische leeromgeving Digitap - Elke afwezigheid bij ondermeer een presentatie, opdracht ... dient gewettigd te zijn (doktersattest) - Alle opdrachten dienen ingeleverd te worden uiterlijk op de gestelde deadline (op voorhand medegedeeld tijdens de les en op de elektronische leeromgeving Digitap) Evaluatie Gevolgen: - De student dient elke afwezigheid te wettigen volgens het examenreglement - Bij het niet naleven van de deadlines voor het inleveren van een opdracht waarbij de aanwezigheid van de student niet vereist is, krijgt de student een nulscore voor deze opdracht - Bij evaluatiemomenten waarbij de aanwezigheid van de student vereist is, kan een inhaalmoment gevraagd worden. Het is dan de verantwoordelijkheid van de student om ingeval van een gewettigde afwezigheid binnen de drie kalenderdagen een individuele afspraak te maken met de lector teneinde een inhaalmoment vast te leggen dat zal doorgaan in de inhaalweek - Ingeval van ongewettigde afwezigheid tijdens een evaluatiemoment of inhaalmoment, krijgt de student een nulscore voor deze opdracht en heeft hij geen recht op een nieuw evaluatiemoment
|