Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Biomedische en verpleegkundige benadering van de respiratoire patiënt9829/2215/2122/1/14
Studiegids

Biomedische en verpleegkundige benadering van de respiratoire patiënt

9829/2215/2122/1/14
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Postgraduaat Intensieve zorg en spoedgevallenzorg, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de intensieve zorg en de spoedgevallenzorg als Biomedische en verpleegkundige benadering van de respiratoire patiënt
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Hereygers Nicky, Maertens Bruno, Van Assche Tom, Vanden Panhuyzen Rina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Begincompetenties (tekst)

De student is Bachelor verpleegkunde. De student heeft een basiskennis van de anatomie en de fysiologie van het respiratoir stelsel.

OLR-Leerdoelen (lijst)

11.1 Professional: heeft een professionele attitude. Analyseert een probleem vanuit het perspectief van belanghebbenden (zorgvrager, collega's, instelling,…) en relevante contexten.
2.7 Voert de verpleegkundige handelingen uit in complexe zorgsituaties.
2.2 Optimaliseert het zorgplan rekening houdend met het gewijzigde ziekte-inzicht van de zorgvrager
2.1 Implementeert een systematisch zorgplan voor de zorgvrager en zijn omgeving
1.3 Handelt in functie van noden en behoeften van de zorgvrager en zijn omgeving in een complexe zorgsituatie.
9.2 Verdedigt de rechten van de zorgvrager.
8.1 Regisseert verschillende zorgsituaties.
4.2 Past methodisch plannen toe in complexe zorgsituaties en vergelijkt hiervoor verschillende verpleegmodellen.
3.2 Optimaliseert de zorgsituatie door reflectie.
2.9 Optimaliseert de zorgsituatie in functie van het beschikbare personeel, materiaal en tijd.
2.8 Evalueert en optimaliseert het verpleegkundig handelen in complexe zorgsituaties.

Leerinhoud

Korte herhaling van de anatomie van het ademhalingsstelsel
Fysiologie van het ademhalingsstelsel
Fysiopathologie van acute longaandoeningen
Zuurstoftransport
Diagnostische hulpmiddelen: radiologie
Monitoring van de patiënt met een acute longaandoening: zuurstofsaturatiemeting, capnografie
Herstel en bewaking van een vrije luchtweg
Zuurstoftherapie, hyperbare zuurstoftherapie
Zorg voor en infectiepreventie bij de geïntubeerde patiënt
Verschillende beademingsmodaliteiten
Ontwennen van het beademingstoestel
Communicatie met de geïntubeerde patiënt
Zuurbase evenwicht in functie van de ademhaling
Verdrinking
Casuïstiek.

De student hanteert een actieve kennis over de anatomie en fysiologie van het ademhalingsstelsel. De student heeft inzicht in de fysiopathologische processen van acute longaandoeningen. De student erkent de verschillende diagnostische hulpmiddelen die gebruikt worden bij acute longaandoeningen. De student hanteert een actieve kennis van de verschillende behandelingsmodaliteiten. De student erkent de voor- en nadelen van elke behandelingstechniek. De student houdt rekening met de relevantie van de beschikbare bewakingsparameters.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Zie literatuuropgave syllabus.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen45,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets80,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets80,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off20,00

Toetsing (tekst)

Schriftelijk examen.