Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Postgraduaat Intensieve zorg en spoedgevallenzorg, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Bachelor in de intensieve zorg en de spoedgevallenzorg als Sociale en humane wetenschappen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Hereygers Nicky, Maertens Bruno, Vanden Panhuyzen Rina, Vandewalle Heidi, Van Rompaey Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren
Begincompetenties (tekst)
De student is Bachelor verpleegkunde.
OLR-Leerdoelen (lijst)
11.1 Professional: heeft een professionele attitude. Analyseert een probleem vanuit het perspectief van belanghebbenden (zorgvrager, collega's, instelling,…) en relevante contexten.
|
11.3 Student: Reflecteert over de eigen professionele ontwikkeling en de beroepshandeling en integreert de bevindingen en feedback van anderen in het handelen
|
12.2 Samenwerker: Werkt constructief samen om collectieve resultaten te verwezenlijken en neemt gepast leiding.
|
12.3 Pleitbezorger: komt op voor de belangen van de zorgvrager en respecteert het beroepsgeheim.
|
6.2 Integreert de verschillende beroepspecifieke bevoegdheden in de samenwerking binnen een intra- en interprofessioneel team
|
7.1 Communiceert op een sociaal vaardige wijze binnen het intra- en interprofessionele team.
|
8.3 Coördineert en organiseert een interprofessioneel overleg.
|
10.2 Geeft feedback aan collega’s om de ontwikkeling van hun competenties te ondersteunen.
|
1.2 Integreert culturele aspecten in complexe zorgsituaties.
|
1.3 Handelt in functie van noden en behoeften van de zorgvrager en zijn omgeving in een complexe zorgsituatie.
|
2.4 Houdt bij implementatie van oplossingen voor probleemsituaties steeds rekening met de inbreng/mening van de betrokken partijen.
|
2.6 Handelt juridisch verantwoord en omschrijft de beperktheden en hiaten in de wetgeving.
|
3.2 Optimaliseert de zorgsituatie door reflectie.
|
12.1 Communicator: communiceert mondeling en schriftelijk efficiënt en effectief binnen de beroepscontext
|
1.1 Past de zorgsituatie aan in functie van de filosofische en ideologische overtuiging van de zorgvrager.
|
Leerinhoud
Wettelijk kader, programmatie en normering van de verschillende diensten in de prehospitaal en kritieke diensten.
Aansprakelijkheid van de verpleegkundigen op de kritieke diensten en in de pre hospitaalzorg.
Sociale vaardigheden: intakegesprek, omgaan met agressie, etische problematiek, PTSD, psychosociale begeleiding van de patiënt en zijn omgeving.
Stressmanagement, timemanagement, burnout.
Medico legale aspecten die voortvloeien uit de samenwerking tussen verpleegkundigen en artsen.
Preventie van conflict hoe anticiperen (organisatie, cultuur, structuur).
Rampenmanagement.
Medisch Interventieplan.
Radiocommunicatie.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Zie literatuuropgave syllabus.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Toetsing (tekst)
- Schriftelijk examen (90%: 50% kennistoets + 40% vaardigheidstoets).
- Opdracht (vaardigheidstoets 10%): 1 opdracht over ethische beslommeringen + 1 opdracht over wetgeving. Beide opdrachten indienen op de examendag / geen opdracht afgegeven, geen punten voor de opdracht(en).