Academiejaar
2021-22
Komt voor in:
- Postgraduaat Intensieve zorg en spoedgevallenzorg, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Bachelor in de intensieve zorg en de spoedgevallenzorg als Methodologie van toegepast onderzoek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Co-titularis(sen): Bosmans Johan, Hereygers Nicky, Soogen Peter, Vandewalle Heidi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren
Begincompetenties (tekst)
De student is Bachelor verpleegkunde.
OLR-Leerdoelen (lijst)
10.2 Geeft feedback aan collega’s om de ontwikkeling van hun competenties te ondersteunen.
|
11.2 Manager: Handelt strategisch, innovatief en proactief en past het product of dienst aan ifv de kwaliteitsverbetering
|
12.1 Communicator: communiceert mondeling en schriftelijk efficiënt en effectief binnen de beroepscontext
|
2.1 Implementeert een systematisch zorgplan voor de zorgvrager en zijn omgeving
|
2.2 Optimaliseert het zorgplan rekening houdend met het gewijzigde ziekte-inzicht van de zorgvrager
|
2.7 Voert de verpleegkundige handelingen uit in complexe zorgsituaties.
|
4.1 Verzamelt informatie om de wetenschappelijke opbouw van de zorgsituatie te sturen.
|
6.1 Integreert de verschillende beroepspecifieke visies in een intra- en interprofessioneel team.
|
6.2 Integreert de verschillende beroepspecifieke bevoegdheden in de samenwerking binnen een intra- en interprofessioneel team
|
Leerinhoud
Wetenschappelijk onderzoek.
Richtlijnen met betrekking tot het doel, de opzet en inhoud van het afstudeerproject.
De onderwerpkeuze.
Het contract.
Didactische principes.
Instructies met betrekking tot de presentatie en verdediging.
Het volgen van de bijscholingen alsook de contacten met de begeleiders zijn inbegrepen in de tijd voor zelfstudie.
De student neemt in verband met de begeleiding van het eindwerk contact op met de beroepswereld. De student zoekt en gebruikt wetenschappelijke literatuur bij de opbouw van het afstudeerproject. De student werkt in het afstudeerproject een onderwerp uit, specifiek gericht op de intensieve zorg en/of spoedgevallenzorgverpleegkunde. De student presenteert zijn afstudeerproject voor een jury en de medestudenten. Hij verdedigt het afstudeerproject tijdens een vragenronde door leden van de jury en medestudenten.
De student volgt tijdens het academiejaar 8 uur niet-instellingsgebonden bijscholing met betrekking tot het vakgebied intensieve zorg en spoedgevallenzorg. Mogelijke bijscholingsmomenten worden aan de student via Digitap aangeboden.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Syllabus.
Eindwerkrichtlijnen van deze opleiding.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Afstudeeropdracht | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Afstudeeropdracht | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Voor eindwerkrichtlijnen wordt de student doorverwezen naar de cursus van dit olod.
Evaluatie van het product door promotor, begeleider en 1 onafhankelijke lezer (70%).
Mondelinge verdediging voor een jury aan de hand van een posterpresentatie (30%). Indien de student voor het werkstuk minder haalt dan 30/70 mag hij/zij niet deelnemen aan de presentatie, waardoor de score op de presentatie 0 is.
Afgeven van het attest/de attesten waaruit blijkt dat de student 8 uur bijscholing (niet instellingsgebonden) heeft gevolgd. Indien het attest/de attesten niet worden afgegeven op het moment dat het afstudeerproject wordt ingediend, worden 2 punten van de totaalscore van het afstudeerproject afgetrokken.